Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR ogłosiło wyniki nowego badania wynagrodzeń i stawek cennikowych w firmach sektora komunikacji marketingowej, organizowanego regularnie od kilkunastu lat. Przede wszystkim wynika z nich, że dynamika płac w agencjach mediowych była wyższa niż w agencjach reklamowych. Powstrzymany został również spadek stawek cennikowych.
POLECAMY
Analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, agencji mediowych oraz agencji evetowych, przeprowadziła na zlecenie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR firma IDEA! Management Consulting – we współpracy z Towers Watson Data Services.
W roku 2014 opracowano rynkową wycenę 77 stanowisk w agencjach reklamowych, 53 w agencjach mediowych oraz 6 dla stanowisk o specjalizacji eventowej.
W agencjach reklamowych odnotowano przeciętny wzrost wynagrodzeń całkowitych pomiędzy rokiem 2013 i 2014 o 1,8%, aczkolwiek nie dotyczy on wszystkich stanowisk. Porównanie dla poszczególnych ról w firmach wskazuje bowiem, iż w agencjach reklamowych przeciętna płaca wzrosła dla 53% stanowisk wycenionych również przed rokiem, spadła dla 40% stanowisk a dla 7% pozostała bez zmiany. W agencjach mediowych przeciętny wzrost wynagrodzeń całkowitych wyniósł pomiędzy rokiem 2013 i 2014 o 2,7%. Również w przypadku tych firm wzrosty nie dotyczą wszystkich stanowisk, lecz tylko 51% spośród badanych; dla 34% przeciętna płaca w roku 2014 spadła w porównaniu z rokiem poprzednim, a dla 15% pozostała na tym samym poziomie. Porównywane rok do roku wynagrodzenie całkowite obejmowało stawki zasadnicze oraz premie i nagrody.
Stawki godzinoweBadanie SKM SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych. Rozumie się przez to pojęcie – stawkę cennikową dla danego stanowiska, prezentowaną klientom agencji reklamowej lub agencji mediowej na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu – jest to wartość za godzinę pracy wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.
Zgodnie z wynikami badania, stawki godzinowe przeciętnie – dla całego rynku, nie uległy zmianie na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy, co oznacza powstrzymanie obserwowanej jeszcze przed rokiem dynamiki spadkowej.
Dla 44 stanowisk, aktualne stawki godzinowe wzrosły w porównaniu z rokiem 2013 lub pozostały bez zmian, a spadły dla 37 stanowisk (analizę przeprowadzono dla median stawek rynkowych).
Jakie są rzeczywiste zarobki w branży marketingowej? W związku z emocjami i burzliwymi dyskusjami, jakie wzbudziły wyniki badania płac ogłoszone przez SKM SAR, razem z redakcją NowegoMarketingu postanowiliśmy to sprawdzić. Zapraszamy do wypełniania ankiety.
Tabela: przeciętne wynagrodzenia zasadnicze (bez premii ) na dzień 1.4.2014 w sektorze komunikacji marketingowej. Podane wartości są odpowiednikiem płacy brutto dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. (Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT)).
Nazwa stanowiska
Płaca zasadnicza brutto – dla umów o pracę i cywilnych miesięcznie PLN (mediana)
Creative
C01 - CREATIVE DIRECTOR
18 000
C12 - DEPUTY/ASSOCIATE CREATIVE DIRECTOR
15 500
C02 - CREATIVE GROUP HEAD
10 776
C03 - SENIOR COPYWRITER
10 980
C04 - COPYWRITER
7 131
C05 - JUNIOR COPYWRITER
4 600
C06 - SENIOR ART DIRECTOR
10 756
C07 - ART DIRECTOR
7 864
C08 - JUNIOR ART DIRECTOR
4 985
C13 - SENIOR GRAPHIC DESIGNER
7 692
C09 - GRAPHIC DESIGNER
5 350
C14 - JUNIOR GRAPHIC DESIGNER
4 655
C15 - SENIOR DTP OPERATOR
7 500
C10 - DTP OPERATOR
6 000
C17 - DESIGN DIRECTOR
12 365
C18 - DESIGN MANAGER
8 540
Client Service
CS01 - CLIENT SERVICE DIRECTOR
20 000
CS02 - GROUP ACCOUNT DIRECTOR
15 000
CS02 WEB - GROUP ACCOUNT DIRECTOR
15 900
CS03 - ACCOUNT DIRECTOR
11 000
CS05 - ACCOUNT MANAGER
7 000
CS05 WEB - ACCOUNT MANAGER WEB
7 350
CS04 - ACCOUNT SUPERVISOR
8 900
CS06 - ACCOUNT EXECUTIVE
4 325
CS06 WEB - ACCOUNT EXECUTIVE WEB
5 000
CS07 - ACCOUNT ASSISTANT
2 825
CS08 - SOCIAL MEDIA ACCOUNT TEAM SUPERVISOR
8 363
CS09 - SOCIAL MEDIA MANAGER
7 250
CS10 - SOCIAL MEDIA ACCOUNT EXECUTIVE
4 820
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!