Dołącz do czytelników
Brak wyników

SAR: wyniki badania płac w branży komunikacji marketingowej 2014

Artykuł | 17 lipca 2014 |
84
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR ogłosiło wyniki nowego badania wynagrodzeń i stawek cennikowych w firmach sektora komunikacji marketingowej, organizowanego regularnie od kilkunastu lat. Przede wszystkim wynika z nich, że dynamika płac w agencjach mediowych była wyższa niż w agencjach reklamowych. Powstrzymany został również spadek stawek cennikowych.

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR ogłosiło wyniki nowego badania wynagrodzeń i stawek cennikowych w firmach sektora komunikacji marketingowej, organizowanego regularnie od kilkunastu lat. Przede wszystkim wynika z nich, że dynamika płac w agencjach mediowych była wyższa niż w agencjach reklamowych. Powstrzymany został również spadek stawek cennikowych.

Poziomy wynagrodzeń

Analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, agencji mediowych oraz agencji evetowych, przeprowadziła na zlecenie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR firma IDEA! Management Consulting – we współpracy z Towers Watson Data Services.

W roku 2014 opracowano rynkową wycenę 77 stanowisk w agencjach reklamowych, 53 w agencjach mediowych oraz 6 dla stanowisk o specjalizacji eventowej.

W agencjach reklamowych odnotowano przeciętny wzrost wynagrodzeń całkowitych pomiędzy rokiem 2013 i 2014 o 1,8%, aczkolwiek nie dotyczy on wszystkich stanowisk. Porównanie dla poszczególnych ról w firmach wskazuje bowiem, iż w agencjach reklamowych przeciętna płaca wzrosła dla 53% stanowisk wycenionych również przed rokiem, spadła dla 40% stanowisk a dla 7% pozostała bez zmiany. W agencjach mediowych przeciętny wzrost wynagrodzeń całkowitych wyniósł pomiędzy rokiem 2013 i 2014 o 2,7%. Również w przypadku tych firm wzrosty nie dotyczą wszystkich stanowisk, lecz tylko 51% spośród badanych; dla 34% przeciętna płaca w roku 2014 spadła w porównaniu z rokiem poprzednim, a dla 15% pozostała na tym samym poziomie. Porównywane rok do roku wynagrodzenie całkowite obejmowało stawki zasadnicze oraz premie i nagrody.

Stawki godzinowe

Badanie SKM SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych. Rozumie się przez to pojęcie – stawkę cennikową dla danego stanowiska, prezentowaną klientom agencji reklamowej lub agencji mediowej na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu – jest to wartość za godzinę pracy wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.

Zgodnie z wynikami badania, stawki godzinowe przeciętnie – dla całego rynku, nie uległy zmianie na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy, co oznacza powstrzymanie obserwowanej jeszcze przed rokiem dynamiki spadkowej.

Dla 44 stanowisk, aktualne stawki godzinowe wzrosły w porównaniu z rokiem 2013 lub pozostały bez zmian, a spadły dla 37 stanowisk (analizę przeprowadzono dla median stawek rynkowych).

Jakie są rzeczywiste zarobki w branży marketingowej? W związku z emocjami i burzliwymi dyskusjami, jakie wzbudziły wyniki badania płac ogłoszone przez SKM SAR, razem z redakcją NowegoMarketingu postanowiliśmy to sprawdzić. Zapraszamy do wypełniania ankiety.

Tabela: przeciętne wynagrodzenia zasadnicze (bez premii ) na dzień 1.4.2014 w sektorze komunikacji marketingowej. Podane wartości są odpowiednikiem płacy brutto dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. (Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT)).

 

Nazwa stanowiska

Płaca zasadnicza brutto – dla umów o pracę i cywilnych miesięcznie PLN (mediana)

Creative

 

C01 - CREATIVE DIRECTOR

18 000

C12 - DEPUTY/ASSOCIATE CREATIVE DIRECTOR

15 500

C02 - CREATIVE GROUP HEAD

10 776

C03 - SENIOR COPYWRITER

10 980

C04 - COPYWRITER

7 131

C05 - JUNIOR COPYWRITER

4 600

C06 - SENIOR ART DIRECTOR

10 756

C07 - ART DIRECTOR

7 864

C08 - JUNIOR ART DIRECTOR

4 985

C13 - SENIOR GRAPHIC DESIGNER

7 692

C09 - GRAPHIC DESIGNER

5 350

C14 - JUNIOR GRAPHIC DESIGNER

4 655

C15 - SENIOR DTP OPERATOR

7 500

C10 - DTP OPERATOR

6 000

C17 - DESIGN DIRECTOR

12 365

C18 - DESIGN MANAGER

8 540

Client Service

 

CS01 - CLIENT SERVICE DIRECTOR

20 000

CS02 - GROUP ACCOUNT DIRECTOR

15 000

CS02 WEB - GROUP ACCOUNT DIRECTOR

15 900

CS03 - ACCOUNT DIRECTOR

11 000

CS05 - ACCOUNT MANAGER

7 000

CS05 WEB - ACCOUNT MANAGER WEB

7 350

CS04 - ACCOUNT SUPERVISOR

8 900

CS06 - ACCOUNT EXECUTIVE

4 325

CS06 WEB - ACCOUNT EXECUTIVE WEB

5 000

CS07 - ACCOUNT ASSISTANT

2 82...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy