Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności

12 grudnia 2017

Rynek aukcyjny nowym wyzwaniem dla marketerów

212
Według najnowszego raportu, opublikowanego przez artinfo.pl - renomowany serwis poświęcony polskiemu rynkowi sztuki, wartość polskiego rynku aukcyjnego w 2016 roku osiągnęła wartość 167,1 mln złotych. Najwięcej pracy domy aukcyjne miały w IV kwartale ubiegłego roku. W tym właśnie czasie odbyło się 49.5% spośród wszystkich aukcji. Jak wygląda polski rynek dzieł sztuki i jakie wykazuje tendencje?

Rozwój rynku

POLECAMY

Na wstępie należy podkreślić rekordowy wynik 167,1 mln złotych, jaki osiągnął polski rynek dzieł sztuki pod względem uzyskanej wartości. W 2016 roku wylicytowano 13 338 obiektów. 31 z nich przekroczyło kwotę 1 mln złotych, a 325 osiągnęło pułap na poziomie, co najmniej 100 tys. zł.

Najczęściej licytowanymi dziełami sztuki w Polsce są obrazy. Udział malarstwa na rynku dzieł sztuki szacowany jest na 84%. Na drugim miejscu, z 4% udziałem, znalazły się ex aequo rzeźba oraz grafika i rysunek. Na trzecim miejscu uplasowały się ceramika oraz fotografia.

Malarstwo od zawsze było w centrum zainteresowania miłośników dzieł sztuki, dlatego tak duża przewaga nikogo nie dziwi. Warto natomiast zwrócić uwagę na liczbę aukcji młodej sztuki, których w 2016 roku odbyło się 96. To sygnał, który świadczy o tym, że kondycja polskiej sztuki współczesnej jest w dobrej formie. To także doskonała inwestycja na przyszłość. Każdy z nas słyszał o przypadkach, gdy w kilka lat od powstania, dzieło kilkukrotnie zwiększyło swoją wartość.

Kto jest liderem?                                                                       

Obrotem dzieł sztuki w Polsce zajmuje się obecnie 45 wyspecjalizowanych podmiotów, w tym 29 domów aukcyjnych. Co roku przybywa firm zajmujących się sprzedażą dzieł sztuki, można też zauważyć ich specjalizację np. w sztuce dawnej, czy współczesnej. W tym miejscu warto zaznaczyć, że 60% obrotu na rynku polskiej sztuki, nie wliczając w to młodej sztuki, generują trzy domy aukcyjne: Desa Unicum, Polswiss Art, Agra Art-rt.

Promocja aukcji sztuki

Coraz częściej podmioty zajmujące się obrotem dzieł sztuki, wykorzystują do promocji swoich aukcji marketing internetowy m.in. e-mailing, kampanie display. Odpowiedni dobór grupy użytkowników, oraz narzędzi zastosowanych w kampanii (dane, targetowanie, programmatic), umożliwia im kontakt z nowymi klientami, a dzięki automatyzacji samych aukcji, potencjalny klient, może wziąć w niej udział nie wychodząc z domu. Wykorzystanie do promocji aukcji marketingu internetowego, ułatwia dotarcie do nowych klientów, poszerza ich bazę, a także skraca sam proces sprzedażowy.

Sztuka dla każdego?

W przeciągu ostatnich kilku lat, dostępność do rynku sztuki w Polsce zmieniła się niewyobrażalnie. Jeszcze kilka lat temu, aukcje były dostępne tylko dla najbogatszych osób. Dziś, wraz ze wzrostem zamożności polskiego społeczeństwa, ludzie zaczynają częściej inwestować w dzieła sztuki.
Dzieje się tak, ponieważ rynek sztuki, dzięki nowym technologiom jest dostępny dla każdego. Aby uczestniczyć w au...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy