Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rekordowe wydatki na świadczenia pozapłacowe – wyniki badania Drogowskaz Motywacyjny 2017

Artykuł | 17 marca 2017 |
201
Do 928 zł na osobę zwiększyła się w tym roku średnia wartość świadczeń pozapłacowych. Wyniki najnowszego badania „Drogowskaz Motywacyjny 2017” potwierdzają, że to o prawie 11 % więcej niż przed rokiem i o 18 % więcej niż dwa lata temu. To także potwierdzenie rosnącej roli świadczeń pozapłacowych w budowaniu zaangażowania i zwiększaniu efektywności pracowników.

Do 928 zł na osobę zwiększyła się w tym roku średnia wartość świadczeń pozapłacowych.
Wyniki najnowszego badania „Drogowskaz Motywacyjny 2017” potwierdzają, że to o prawie
11 % więcej niż przed rokiem i o 18 % więcej niż dwa lata temu. To także potwierdzenie rosnącej roli świadczeń pozapłacowych w budowaniu zaangażowania i zwiększaniu efektywności pracowników.

POLECAMY

 

 

Rynek pracy jest dla pracodawców coraz trudniejszy. Problemy z pozyskiwaniem kandydatów, a także obawa przed utratą najlepszych fachowców powodują, że firmy poszukują sposobów na przyciągnięcie i zatrzymanie pracowników uatrakcyjniając ofertę zatrudnienia. Wzrost płac jest jednak ograniczony, stąd coraz większe zainteresowanie świadczeniami pozapłacowymi. Pracodawcy inwestują  w dodatki pozapłacowe więcej, ale tworząc pakiety motywacyjne starają się  je powiązać  z celami biznesowymi, wynikami pracy i wpływaniem na zmiany postaw pracowników. Potwierdzają to najnowsze wyniki badania „Drogowskaz Motywacyjny 2017” realizowanego corocznie przez Sodexo Benefits and Rewards Services wraz z niezależnym instytutem Kantar Millward Brown, które wskazują najważniejsze trendy w motywacji na 2017 rok.

 

 

1

 Motywacja to nie wydatek, ale inwestycja

Aż 928 zł wynosi już kwota przeznaczana na wszystkie świadczenia pozapłacowe przypadająca rocznie na jednego pracownika. To o prawie 11% więcej niż przed rokiem. Dla zatrudnionych to dobra wiadomość, bo dostają coraz więcej, ale dla pracodawców wyzywanie, jak optymalnie wykorzystać pieniądze, aby zrealizować cele biznesowe. Tym bardziej, że aż 84% badanych firm deklaruje utrzymanie takich samych budżetów na świadczenia płacowe jak przed rokiem, a 12% zapowiada nawet ich wzrost.   

Pracodawcy przestają traktować motywację pracowników jako wydatek. Obecnie w wielu firmach to przemyślana, zaplanowana  i oparta na konsekwentnych działaniach inwestycja. Dlatego od kilku lat firmy zwiększają budżety na motywowanie pracowników.

 

2

 Nowa rola świadczeń – zwiększanie zaangażowania

Tegoroczne badanie pokazuje istotny zwrot w podejściu pracodawców do świadczeń pozapłacowych. Jeszcze cztery lata temu traktowali je przede wszystkim jako wsparcie pracowników, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji, jako pomoc socjalną w nagłej potrzebie (64%).

Dzisiaj świadczenia pozapłacowe stają się ważnym elementem walki o dobrego pracownika. Aż 61% pracodawców twierdzi, że ich rolą jest motywacja, zaangażowanie i zwiększanie efektywności. Dla porównania – rok temu takiego zdania było tylko 37% badanych.

 

 „Rola świadczeń pozapłacowych rośnie. Pracodawcy inwestują w nie coraz więcej i dotyczy to już nie tylko największych firm, ale również małych i średnich przedsiębiorstw, które coraz śmielej zabiegają o tych samych kandydatów do pracy co korporacje. Świadczenia przestały być kosztem,
a stały się lokatą kapitału w ludzi, w których rośnie zadowolenie z pracy i zaangażowanie, co przekłada się na coraz lepsze wyniki firmy”  – mówi Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services.

 

 

3

 Motywowanie szyte na miarę

Średnia liczba świadczeń, jakie pracodawcy oferują zatrudnionym, to już 5,3. Ale firmy, które stosują system kafeteryjny, czyli umożliwiają pracownikom w ramach określonego limitu wybór benefitów zgodnych z ich potrzebami lub zainteresowaniami, oferują średnio nawet 6,3 świadczenia, na co przeznaczają przeciętnie 1040 zł. Zarządzający są przekonani (78%), że dając taką możliwość, wzmacniają motywację, a tym samym optymalnie wykorzystują budżet przeznaczony na ten cel. Dlatego już prawie co piąta firma umożliwia pracownikom swobodny wybór benefitów pozapłacowych.

Do wyboru są przede wszystkim podarunki z różnych okazji (82%) i świadczenia poprawiające samopoczucie pracowników (65%).

 

 „Na rynku pracy spotykają się już cztery pokolenia różniące się m.in. podejściem do obowiązków zawodowych i stylem życia. Programy motywacyjne muszą więc zawierać świadczenia uwzględniające oczekiwania różnych grup pracowników, i ich indywidulane potrzeby. Stąd coraz większa popularność tzw. systemów kafeteryjnych, które umożliwiają zatrudnionym samodzielny wybór dodatków pozapłacowych zgodny z indywidualnymi pomysłami i życzeniami. ”  – mówi Magdalena Słomczewska-Klimiuk.

 

4

 Nagradzanie za efekty pracy

Jednak tworząc pakiet motywacyjny, firmy coraz częściej starają się go powiązać z konkretnymi celami. Oceny pracownicze czy rankingi pracowników, mimo że w wielu firmach przeprowadzane okresowo, coraz częściej nie zachęcają, a wręcz osłabiają zaangażowanie, zwłaszcza ludzi
z pokolenia Y i Z, którzy oczekują bieżącego wyznaczania celów i regularnych informacji zwrotnych....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy