Dołącz do czytelników
Brak wyników

Raport IMM: biura podróży wydały 37 mln zł na reklamy

Artykuł | 14 lipca 2014 |
85
Sezon urlopowy wystartował - również na Facebooku, Instagramie i Twitterze. Polacy w serwisach społecznościowych i na forach chętnie dzielą się swoimi pomysłami na zagraniczne wojaże. Które biuro podróży najbardziej skorzysta z naszych wakacyjnych planów?

Sezon urlopowy wystartował - również na Facebooku, Instagramie i Twitterze. Polacy w serwisach społecznościowych i na forach chętnie dzielą się swoimi pomysłami na zagraniczne wojaże. Które biuro podróży najbardziej skorzysta z naszych wakacyjnych planów?

Instytut Monitorowania Mediów prześwietlił wydatki reklamowe touroperatorów i sprawdził, które biura i jakie kierunki podróży cieszą się największym powodzeniem wśród internautów. Jak się okazuje, kwoty przeznaczone na promocję wakacyjnych wyjazdów wzrosły dwukrotnie w stosunku do ubiegłego roku. Czy dzięki temu więcej Polaków zdecyduje się na zakup zorganizowanego wyjazdu? Z usług biur podróży korzystamy, kiedy chcemy wybrać się do Egiptu i Turcji – wynika z monitoringu mediów społecznościowych. Wyjazdy do państw Unii Europejskiej organizujemy najczęściej na własną rękę.

Zima za oknem, lato w reklamie

Biura podróży od 1 stycznia do 25 czerwca przeznaczyły na promocję w telewizji, radiu i prasie ponad 37 mln zł. To ponad dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku, kiedy wydatki reklamowe całej branży sięgnęły 17 mln zł. Touroperatorzy najczęściej starali się kusić wakacjami telewidzów, przeznaczając na reklamy na szklanym ekranie ponad 21 mln zł i emitując ponad 13 tysięcy spotów. Na stronach dzienników i czasopism kreacje biur podróży pojawiły się ponad 500 razy, za co reklamodawcy zapłacili ponad 8 mln zł. Stacje radiowe wyemitowały wakacyjne reklamy 7,7 tys. razy, co kosztowało operatorów wycieczek 7,7 mln zł.

Najczęściej emitowanym spotem telewizyjnym od początku roku jest reklama egzotycznych wakacji sygnowanych przez biuro Rainbow Tours, prezentowana jeszcze podczas styczniowych mrozów. Operator - rozpoczynając spot słowami „leniwiec zapada w letarg...” - kusił m.in. bezpłatną zmianą terminu wycieczki oraz rabatami dla rodzin. Wakacje w Grecji proponowało - również już na przełomie zimy i wiosny - biuro Grecos Holiday. Na ekranach TV blisko 900 razy gościł spot, w którym polski turysta prowadził z rodowitymi Grekami pełną emocji dyskusję na temat najlepszych greckich plaż. Równie często na szklanym ekranie ukazywała się reklama promująca „beztroskie wakacje” z biurem TUI, które chętniej niż inni operatorzy korzystało także z reklamy radiowej. Spot TUI promujący obniżki cen był najczęściej emitowaną reklamą radiową wśród biur podróży w badanym okresie.

Z danych admonit wynika, że biura podróży kierowały promocję głównie do widzów stacji TVN, Polsatu i TVP1. Pierwsza rozgłośnia radiowa - Radio Zet - znalazła się na czwartym miejscu pod względem kwot, jakie trafiły do reklamobiorców. Tytuły prasowe pojawiają się dopiero w drugiej dziesiątce reklamobiorców, a najczęściej wybierana wśród nich jest „Gazeta Wyborcza”. Wśród mediów o profilu turystycznym i podróżniczym, reklamodawcy najchętniej wybierali stację telewizyjną „National Geographic” oraz czasopisma „National Geographic Traveler”, „Podróże” i „Voyage”. W czasie objętym badaniem tylko w tych trzech tytułach prasowych ukazało się kilkadziesiąt kreacji touroperatorów, za które zgodnie z cennikiem biura podróży zapłaciły ponad 1,5 mln zł.

Więcej reklam, większe obroty

Z łącznej kwoty 37 mln zł, jaką na promocję wydała cała branża, aż 32 mln zł to wydatki dziesięciu najbardziej aktywnych reklamodawców. Jak wynika z danych dostępnych w aplikacji admonit, najwięcej środków na promocję, bo ponad 9,2 mln zł, przeznaczyło biuro TUI. Zaraz za nim uplasowało się Rainbow Tours (8,8 mln zł) oraz Grecos Holiday (6,1 mln zł). Biura, które wydają na reklamę najwięcej, są też tymi, które notują najwyższe obroty według corocznego raportu dwutygodnika „Wiadomości Turystyczne”. Na podium w obu zestawieniach znajdują się zarówno TUI oraz Rainbow Tours. Trzeci co do wielkości reklamodawca - Grecos Holiday - zwiększył swoj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy