Dołącz do czytelników
Brak wyników

QR kody w marketingu mobilnym

Artykuł | 15 kwietnia 2014 |
221
Skuteczność QR kodów (Quick-Response) bywa kwestionowana przez specjalistów marketingu. Często niesłusznie i na pewno przedwcześnie wielu z nich spisało to narzędzie na straty. Rozwój bankowości mobilnej może upowszechnić wiedzę o kodach QR i dać im nowe życie w zastosowaniach marketingowych.

Skuteczność QR kodów (Quick-Response) bywa kwestionowana przez specjalistów marketingu. Często niesłusznie i na pewno przedwcześnie wielu z nich spisało to narzędzie na straty. Rozwój bankowości mobilnej może upowszechnić wiedzę o kodach QR i dać im nowe życie w zastosowaniach marketingowych.

POLECAMY

W lutym wystartowała outdoorowa kampania Getin Banku promująca proste logowanie tzw. wężykiem (bez skomplikowanego hasła) do aplikacji mobilnej oraz wykonywanie szybkich przelewów przy pomocy QR kodów. Wystarczy zeskanować kod QR z dokumentu – rachunku lub faktury, a dane przelewu błyskawicznie uzupełnią się w systemie bankowym, ułatwiając realizację przelewu przy użyciu telefonu komórkowego.

To nie pierwsze tego typu wdrożenie QR kodów w bankowości. Już w 2011 roku Citi Handlowy uruchomił tego rodzaju usługę pod nazwą Fotokasa. Oferuje ją również Bank Millennium.

Kody QR są obecne od dawna na fakturach wielu dużych firm, m.in.: Netii, UPC, PGNiG, Orange. Niedawno operator płatności przez komórkę Skycash uruchomił możliwość błyskawicznego zakupu biletów komunikacji miejskiej w Krakowie. Przeprowadzenie wygodnej transakcji w aplikacji mobilnej ułatwia zeskanowanie umieszczonego w pojeździe kodu QR.

Wszystko wskazuje na to, że to bankowość mobilna i systemy płatności mobilnych upowszechnią kody QR wśród użytkowników telefonów komórkowych. A to otwiera zupełnie nowe możliwości przed marketingowcami.

Dotychczas większość użytkowników telefonów nie wiedziała, czym są kody QR albo nie dostrzegała w nich prawdziwych korzyści dla siebie. Brak atrakcyjnych i użytecznych zastosowań ograniczał zainteresowanie ze strony odbiorców. Trudno było nakłonić ludzi, by pobrali odpowiednią aplikację – czytnik QR – na swój smartfon (odnośniki do jednej z najpopularniejszych aplikacji tego typu pod artykułem), a Ci, którzy mieli preinstalowane aplikacje w swoich telefonach często nie wiedzieli do czego służą. Dotychczasowe próby zastosowania kodów QR w działaniach marketingowych nie dawały dostatecznego bodźca, by odbiorcy „szukali w telefonie nowej aplikacji” i odkrywali, jak działają QR kody.

Radykalną zmianę przynoszą jednak zastosowania w bankowości mobilnej. Tu ułatwienie dla przeciętnego użytkownika telefonu jest oczywiste. Co więcej – bez QR kodów lub podobnych narzędzi (choćby kodów kreskowych) bardzo uciążliwe byłoby przeprowadzenie wielu operacji w bankowości mobilnej. Wyobraźmy sobie chociażby wypełnianie formularzy przelewów na małym ekranie smartfona.

Bankowość mobilna rozwija się w błyskawicznym tempie. Można spodziewać się, że coraz więcej ludzi oswoi się z nimi i zacznie aktywniej wykorzystywać wbudowane i pobierane na smartfony czytniki. Jeśli jeszcze specjaliści w dziedzinie marketingu dostrzegą tkwiące w QR kodach i dotychczas w niewielkim stopniu wykorzystane możliwości – tym bardziej możemy liczyć na rozwój tej, znanej już od bardzo dawna, technologii.

Nie można jednak przeceniać roli QR kodów. A na pewno nie można myśleć o nich jako atrakcji samej w sobie. To jest jedynie proste narzędzie, które może ułatwić przeniesienie użytkownika z przestrzeni „offline” do przestrzeni „online”, a właściwie „mobile-online”.

I tu właśnie tkwi klucz do sukcesu. Trzeba zadbać o to, by stosując kody QR, dostarczyć w ten sposób nie tylko atrakcyjną „wartość” (artykuł, nagranie video, nagrodę, kupon – cokolwiek co obiecaliśmy odbiorcy), ale też opakować ten przekaz w taki sposób, by korzystanie z niego „w biegu” na urządzeniu mobilnym było faktycznie komfortowe.

I tu nie wystarczy już dodanie QR kodu do plakatu i odesłanie do klasycznej strony internetowej. Żeby marka odniosła realne korzyści z pozyskania „mobilnego odbiory”, trzeba opracować strategię działań, obejmującą skonstruowanie mobilnego serwisu internetowego, mobilnej „landing-page”, a może całej aplikacji mobilnej, jeżeli będzie to jest uzasadnione celami marketingowymi, jakie sobie stawiam...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy