Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pracowników na rowerach jak na lekarstwo. Jak to zmienić?

Artykuł | 30 października 2015 |
198

Pracowników na rowerach jak na lekarstwo Jak to zmienić? Najnowsze analizy SEWiK (2015) dowodzą, że rowerzyści nadal nie czują się na polskich drogach wystarczająco bezpiecznie. Braki i niedociągnięcia infrastruktury rowerowej to jedna z głównych przyczyn rosnącej od 5 lat liczby wypadków z udziałem cyklistów (z 11 981 w 2011 r. do 14 195 w 2014 r.). To między innymi dlatego co drugi pracownik w Polsce nadal wybiera samochód jako środek transportu do pracy . Jak więc zwiększyć odsetek pracowników-rowerzystów na polskich drogach? Jak wynika z ostatniego raportu „Sector speaks” (2015), poprawa infrastruktury rowerowej wokół biura mogłaby zachęcić ich do częstszej jazdy do pracy jednośladem. Pracodawcy w Polsce zaczynają zatem inwestować m.in. w stojaki na rowery i zwracają uwagę na ilość ścieżek rowerowych wokół wynajmowanego biurowca. Korzyści jest wiele, m.in. lepsze samopoczucie pracowników, niższy wskaźnik absencji czy mniejsze koszty utrzymania parkingu. Według raportu „Rowerzyści w Europie” , Polska znajduje się w czołówce najbardziej niebezpiecznych dla rowerzystów krajów UE. Gorsze statystyki odnotowuje się już tylko w Holandii, jednak tam odsetek osób wybierających rower jako codzienny środek transportu jest znacznie wyższy. Liczba wypadków najbardziej rośnie w dużych miastach. Wynika to przede wszystkim ze wzmożonego ruchu ulicznego oraz stale przybywających do aglomeracji mieszkańców. Barierę stanowi poziom infrastruktury rowerowej oraz podejście kierujących samochodami do rowerzystów. Jednak dróg rowerowych w Polsce, zwłaszcza w miastach, powoli przybywa. W 2014 roku w Warszawie oddano do użytku około 53 km dróg i pasów rowerowych, a w budowie jest kolejnych kilkadziesiąt . Coraz więcej powstaje ich także w innych miastach, takich jak Kraków czy Poznań. W pierwszym z nich dzięki współpracy władz miasta z deweloperami, organizacjami pozarządowymi oraz mieszkańcami powstanie Superścieżka, pierwszy projekt zagospodarowania przestrzeni miejskiej w Polsce realizowany na tak dużą skalę. - Zdajemy sobie sprawę z tego, że rower jest jedną z najbardziej ekologicznych i przyjaznych dla miasta form transportu, dlatego zawsze dbamy o to, aby zapewnić wygodną infrastrukturę dla użytkowników naszych inwestycji biurowych. Projekt Superścieżki, realizowany w okolicy naszego budynku Axis będzie czymś więcej niż tylko ścieżką rowerową. Wpisuje się w światowy trend tzw. placemakingu, czyli tworzenia dobrej przestrzeni miejskiej. W tym przypadku to połączenie uwidacznia się w szczególny sposób, ponieważ Superścieżka jest projektowana we współpracy z mieszkańcami miasta. Już niebawem zdecydują oni jakie rozwiązania, np. stworzenia terenów rekreacyjnych czy elementów małej architektury, które będą ciekawym urozmaiceniem dla okolicznych mieszkańców i podróżujących tamtędy osób, zostaną wykorzystane w projekcie - mówi Katarzyna Zawodna, prezes Skanska Property Poland. Niebezpieczna nie tylko droga Z raportu „Rowerzyści w Warszawie” wynika, że jednym z największych utrapień rowerzystów jest brak miejsca do przypięcia i pozostawienia roweru. Obawa przed kradzieżą roweru to kolejny powód, przez który rower zastępowany jest przez inny środek transportu . Dotyczy to zarówno miejsc rowerowych w centrach miast, jak i w miejscu pracy. W Polsce wciąż najpopularniejszym środkiem transportu do pracy jest samochód – według badań PMR , aż 53% wybiera auto. Ten odsetek mógłby być mniejszy. Z raportu „Sector speaks” wynika, że lepsza dostępność miejsc na rowery dla pracowników, mogłaby zwiększyć liczbę osób dojeżdżających do pracy tym środkiem transportu. Takie rozwiązania są wprowadzane do wielu nowoczesnych biurowców, w których swoje siedziby mają firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Przykładem jest Infosys Green Horizon w Łodzi. - Decyzja o włączeniu stojaków na rowery do infrastruktury budynku została podjęta już na etapie projektowania biurowca. Wielu naszych pracowników to...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy