Dołącz do czytelników
Brak wyników

Polacy na świątecznych zakupach – jak sobie radzimy z wyborem prezentów?

Artykuł | 12 grudnia 2014 |
76
Tłumy w sklepach oraz ogrom przygotowań przed Bożym Narodzeniem wbrew pozorom nie spędzają Polakom snu z powiek. Okazuje się, że wielu z nas ma przed świętami inny dylemat – jak trafić w prezent, który faktycznie sprawi obdarowanej osobie przyjemność. Jak radzimy sobie ze świątecznymi podarunkami i co myślimy o bożonarodzeniowych zakupach, sprawdził Merlin.pl w najnowszym badaniu przeprowadzonym wraz z TNS Polska.

Tłumy w sklepach oraz ogrom przygotowań przed Bożym Narodzeniem wbrew pozorom nie spędzają Polakom snu z powiek. Okazuje się, że wielu z nas ma przed świętami inny dylemat – jak trafić w prezent, który faktycznie sprawi obdarowanej osobie przyjemność. Jak radzimy sobie ze świątecznymi podarunkami i co myślimy o bożonarodzeniowych zakupach, sprawdził Merlin.pl w najnowszym badaniu przeprowadzonym wraz z TNS Polska.

 

Badanie nastawienia Polaków do bożonarodzeniowych zakupów pokazuje, że aż co trzeci z nas podchodzi do zadania ambitnie – wybierając prezent, stara się dopasować go indywidualnie do poszczególnych osób, np. na podstawie ich zainteresowań. Niestety, najtrudniej trafić nam z prezentem dla tych, którzy są nam najbliżsi i na których najprawdopodobniej najbardziej nam zależy.

 

Czas na zakupy! Fajnie, ale jak się za nie wziąć?

 

Zdecydowana większość, bo aż 80% Polaków, sprawi w tym roku prezenty bliskim, jak wynika z badania e-sklepu Merlin.pl i TNS Polska. Chcemy i lubimy wręczać podarunki, szczególnie te trafione, chociaż dla wielu z nas to wciąż wyzwanie. Ponad połowa Polaków deklaruje, że w tym roku obdaruje najwyżej cztery osoby, ale już pięć i więcej prezentów ma zamiar kupić 20 % osób.  I jak się okazuje, nie wszyscy pałają entuzjazmem, myśląc o świątecznych zakupach. Dlaczego?

 

- Duże wydatki, brak czasu na szukanie odpowiedniego prezentu, tłumy w galeriach handlowych i brak pomysłu na prezent, to najczęstsze skojarzenia Polaków związane ze świątecznymi zakupami – wylicza Marcin Zduńczyk, dyrektor marketingu i sprzedaży w Merlin.pl. Dylematy te mają swoje przełożenie również na wzrost popularności zakupów online w sezonie świątecznym, gdyż Polacy coraz częściej szukają prezentów w sieci. Wzmożone zakupy rozpoczynają się już ok. 20 listopada, a w ciągu kolejnych 4 tygodni liczba wysyłanych paczek jest trzykrotnie wyższa niż w standardowym miesiącu* – dodaje M. Zduńczyk.

 

Z nadchodzącej Gwiazdki cieszy się co trzeci Polak, jednak aż 3/4 osób ma wątpliwości, jaki prezent dla najbliższych wybrać, by spełnić ich oczekiwania. Na świąteczne zakupy najbardziej cieszą się osoby młode (15-29), studenci, Polacy z wyższym wykształceniem, w dobrej sytuacji materialnej oraz kobiety, które częściej wyrażają zdecydowane zadowolenie zarówno ze świąt, jak i związanych z nimi zakupów. Mężczyźni są bardziej powściągliwi w entuzjastycznych skojarzeniach ze świątecznym shoppingiem. Co ciekawe, najczęściej wyrażaną przez panów obawą, nie są wcale wydatki czy tłumy w sklepach, ale brak czasu na szukanie prezentów.

 

Pozostałe badane grupy wskazują natomiast na inne aspekty, np. kobiety, małżeństwa i osoby powyżej 40 roku życia martwią się najczęściej tym, że świąteczne zakupy nadszarpną domowy budżet. Tymczasem młodzi, single i osoby z wyższym wykształceniem w pierwszej kolejności wskazują raczej na brak pomysłu na prezent. 

 

Prezent dla partnera? Ciężka sprawa…

                                     

Według badań Merlin.pl i TNS Polska, największym wyzwaniem jest dla nas spełnienie marzeń najbliższych - co trzeci Polak wskazał swojego partnera, jako osobę, której obdarowanie sprawia najwięcej trudności. Mężczyźni mają z tym jednak znacznie większy kłopot niż kobiety. O rozterkach związanych z prezentem dla partnerki mówi 37% panów i 28% pań. O ile panowie bardziej obawiają się zakupu nietrafionego prezentu dla swojej drugiej połówki, tak kobiety najczęściej mają podobny problem z podarunkiem dla dziecka.

 

Gdy już uporamy się z zakupami dla partnera i najmłodszych członków rodziny, przed nami wybór prezentu dla mamy, z którą również – jak pokazują wyniki badania – mamy dylemat. – Na problem z zakupem prezentu dla mamy wskazują po równo mężczyźni, jak i kobiety. Okazuje się, że mniej pracy, jak deklarujemy, mamy już z wyborem prezentu dla taty, rodzeństwa oraz dziadków – dodaje Joanna Skrzyńska z TNS Polska. Zdecydowanie najdłużej nad dopasowaniem gwiazdkowych upominków myślą osoby młode (15-29) oraz te z wyższym wykształceniem.

 

Jeśli z całych sił staramy się jak najtrafniej dopasować prezent, gdzie szukamy inspiracji? Najczęściej zastanawiamy się n...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy