Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

17 lutego 2021

NR 56 (Luty 2021)

Pinterest a reklama – jak „ugryźć” społeczność fanów designu?

95

Pinterest to kopalnia pomysłów dla kreatywnych osób projektujących wystrój mieszkań, kompletujących garderobę na kolejny sezon, czy posiadających hobby związane z rękodziełem lub twórczością artystyczną. Jednak to nie tylko miejsce pełne ładnych obrazków i filmów, a platforma, której 89% użytkowników deklaruje, że korzysta z niej po to, by znaleźć inspiracje do zakupów. Dowiedz się, w jaki sposób pokazać im swoje produkty, żeby chcieli kupować!

Moodboardy, które sprzedają

Pinterest określa się mianem wizualnej wyszukiwarki pomysłów. Wpisując w wyszukiwarkę dowolne hasło, można odnaleźć tam tysiące zdjęć, filmów i grafik, ilustrujących dane zagadnienie. Gdy któraś z ilustracji wyda się szczególnie interesująca, pinnerzy, czyli użytkownicy Pinteresta, mogą zapisać je przez przypięcie do jednej ze swoich tablic. O ile któraś z nich nie zostanie oznaczona jako prywatna, inni pinnerzy mogą je przeglądać w poszukiwaniu inspiracji, zapisywać kolejne piny, czy przechodzić na powiązane z nimi strony internetowe.
Tablice to interaktywne moodboardy, służące do zbierania inspiracji: obrazów, filmów, czy konkretnych produktów, które można wzbogacać o notatki, tworzyć samodzielnie lub zaprosić do współtworzenia innego pinnera. Można porządkować je przez dodawanie sekcji i nadawanie im nazw, jak np. „trendy w modzie wiosna/lato 2021”, „łazienka w stylu art déco”, oraz dowolnie układając je na swoim profilu.
Pinterest to idealna platforma społecznościowa i przydatne narzędzie dla wzrokowców, którzy spośród wielu materiałów wybierają te, które najbardziej im się podobają i… pomagają w podjęciu decyzji zakupowej. Każdego miesiąca korzysta z niego 424 mln osób, poszukując tam kreatywnych pomysłów. Większość, bo 60% społeczności stanowią kobiety, jednak liczba pinnerów płci męskiej dynamicznie rośnie i w 2020 r. wzrosła niemal dwukrotnie w porównaniu z poprzednim rokiem. Mimo że liczby wskazują na to, iż jest to medium społecznościowe z ogromnym potencjałem, wciąż nie jest szczególnie lubiane, ani chętnie używane przez większość marketerów.

POLECAMY

Rys. 1. Jeep Canada

 

Rys. 2. Pin produktowy

 

Rys. 3. Pin kolekcja

Czego szukają pinnerzy?

Nieuwzględnianie Pinteresta w planie komunikacji, może brać się z nieznajomości medium i obawy przed tym, czy marka zainteresuje i przyciągnie uwagę pinnerów. Rozpoczynając działania marketingowe na Pintereście, zadaj sobie dwa pytania:

  1. Dlaczego Twoja marka powinna tam być?
  2. Czy są tam Twoi odbiorcy?

Z odpowiedzią na to drugie pytanie przychodzi sam Pinterest.
Podobnie jak Shutterstock, Pinterest przygotowuje coroczne raporty dotyczące trendów na nowy rok. Bazuje oczywiście na danych dostarczanych przez użytkowników: ich zainteresowaniach i najchętniej wyszukiwanych frazach. Największą zaletą tej publikacji jest to, jak wiele mówi nam o użytkownikach tej platformy.
Podróże, wellbeing, moda, gotowanie, wystrój wnętrz, parenting, wesela, rozwijanie zainteresowań i… finanse to główne tematy, które nurtowały w ostatnim czasie użytkowników tej platformy. Wśród podróży dominują tematy związane z survivalem, vanami, podróżami samochodem ze zwierzętami – popularność tych tematów wykorzystuje m.in. Jeep Canada, pokazując zdjęcia podróżujących psów, pikników na masce pojazdu czy sypialni w samochodzie. Wszystkie zdjęcia pogrupowane są w tematyczne tablice poświęcone konkretnym modelom (rys. 1).
 

Jak skutecznie działać na Pintereście:
  • Twórz regularnie – publikuj nowe, oryginalne piny co najmniej raz w tygodniu, aby użytkownicy stale widzieli Twoje nowe treści.
  • Planuj piny – korzystając z konta firmowego, możesz zaplanować publikację pinów z wyprzedzeniem na komputerze lub w systemie iOS. Publikację pinów możesz zaplanować z wyprzedzeniem do dwóch tygodni. 
  • Dodawaj adresy URL – każdy pin może zawierać adres URL, dzięki temu przyciągniesz ruch do swojej strony internetowej.
  • Organizuj piny w odpowiednio nazwane tablice – nadawaj tablicom jasne i opisowe tytuły, takie jak „sukienki na lato 2021”, czy „wegańskie pasty kanapkowe”, aby ułatwić użytkownikom wyszukiwanie. 


Więcej niż zdjęcia

Jeśli zdecydujesz się na to, by aktywnie tworzyć treści i promować swoją markę na Pintreście, pamiętaj, że oferuje on znacznie więcej możliwości niż publikowanie zdjęć. Możesz zamieszczać tu zdjęcia, filmy, kolekcje lub dodawać produkty. 
Piny produktowe są wzbogacone o metadane i sformatowane tak, aby osoby przeglądające Pinteresta wiedziały, że dane produkty są dostępne do zakupu. Tego rodzaju piny zawierają informacje o cenie i dostępności, nazwę produktu oraz jego opis. Co więcej, wszystkie piny produktowe mogą być dystrybuowane organicznie (rys. 2). 
Kolekcja to format reklamy widoczny jako połączenie jednego dużego, głównego zasobu (zdjęcia lub filmu), któremu towarzyszą trzy mniejsze zasoby dodatkowe (dodatkowe materiały reklamowe). Kolekcje reklam są wyświetlane w Aktualnościach w aplikacji mobilnej Pinterest (rys. 3). 
Jeśli chcesz dodawać produkty na Pinteresta i tworzyć kolekcje, musisz rozpocząć od utworzenia konta firmowego i skonfigurowania sklepu na Pintereście.
 

Rys. 4. Sklep na Pintereście

 

Rys. 5. Widok reklamy na Pintereście

 

Słownik:
  • Piny – treści udostępniane na Pintereście. Istnieją piny w formie obrazu, piny filmowe oraz piny produktowe. Można je zapisywać na tablicach, które pomagają w organizowaniu i znajdowaniu pomysłów.
  • Pinnerzy – użytkownicy Pinteresta.
  • Repinowanie (re-pin) – zapisywanie na swoich tablicach pinów, które zostały odkryte na Pintereście.
  • Tablica (board) – miejsce, w którym pinnerzy zapisują piny powiązane np. tematycznie lub kolorystycznie.

Zakupy na Pintereście

Wiesz już...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy