Dołącz do czytelników
Brak wyników

Branding

11 maja 2021

NR 57 (Kwiecień 2021)

Odyseja namingowa 2021 – jak wylądować w nowej rzeczywistości z nieziemsko dobrą nazwą firmy?

0 85

Tworzenie nazwy dla marki w (post)pandemicznych realiach, gdzie coraz więcej firm przenosi działalność do internetu, może niekiedy przypominać lądowanie na nowej planecie. Towarzyszą temu rozmaite emocje, obawy, a zarazem plany i nadzieje. Nie każdy wie, czego może się spodziewać, ale analizując sytuację i klimat ostatnich miesięcy, można przygotować się do lądowania z dobrą i odporną na zawirowania nazwą.

Jaka więc powinna być nazwa marki w nowej rzeczywistości?

Nazwa musi być uniwersalna

POLECAMY

Znasz serwis Bookmall? Jak sama nazwa wskazuje, to sklep z książkami. A znasz Amazon? Pytanie retoryczne. Tak się składa, że Bookmall oraz Amazon to jedno i to samo. Precyzując: Bookmall to jeden z pomysłów rozważany przez Jeffa Bezosa do nazwania swojej firmy. Amazon bowiem zaczynał jako internetowa księgarnia. Dzisiaj to największa platforma e-commerce handlująca wszystkim. Czy osiągnąłby taką pozycję z książką w nazwie? Tego nie wiemy, ale na pewno mocno ograniczałaby ona działalność do sprzedaży książek.

Amazon to klasyczny przykład nazwy uniwersalnej, czyli otwartej, elastycznej wybiegającej w przyszłość, niezamykającej się na jeden rodzaj produktów i usług. 

Taki kierunek powinien przyświecać Ci przy wymyślaniu nazwy niezależnie od pandemii, ale w nowych warunkach nabiera on szczególnego znaczenia. Sytuacja związana z koronawirusem doprowadziła do trudnej sytuacji, często do upadku wielu przedsiębiorstw i sklepów z rozmaitych branży. Z nazwą uniwersalną mogłoby to wyglądać nieco inaczej. Zaraz, zaraz... Czy ja chcę powiedzieć, że z uniwersalną nazwą te firmy, które z dnia na dzień straciły klientów, przychody, przetrwałyby, nie upadły? 

Oczywiście nie. Takiej magicznej mocy nie ma nawet najlepsza nazwa. Rzecz w tym, że z uniwersalną nazwą, która nie wskazuje wprost na konkretne produkty czy usługi, łatwiej i szybciej jesteś w stanie dopasować się do aktualnych realiów. Możesz poszerzyć, a nawet radyklanie zmienić ofertę bez konieczności zmiany nazwy. Produkty czy usługi, na które w sytuacji kryzysowej spada popyt – a są wpisane w Twoją nazwę – mogą być „kulą u nogi” ograniczającą rozwój 
Twojej marki.

Przykłady nazw uniwersalnych:
Zalando, Allegro, Expander, Empik, Castorama

Nazwa powinna sama zarabiać na siebie

Koszty, koszty, koszty. Tam, gdzie się da, firmy szukają i będą szukać oszczędności. Zatem rozpoczynając obecnie nową działalność powinieneś wybrać nazwę, która nie tylko pozwoli wygenerować oszczędności, lecz sama przyczyni się do lepszych wyników finansowych firmy. Taką będzie nazwa prosta i łatwa do zapisania i wymówienia. Tak, dobrze słyszysz: prosta nazwa marki pozwoli zarobić firmie więcej! Dowodzi tego badanie z 2006 r. przeprowadzone przez Adama L. Altera i Daniela M. Oppenheimera z Wydziału Psychologii Uniwersytetu w Princeton w USA.

W jednym z trzech zrealizowanych przez naukowców badań analizowano przełożenie nazw poszczególnych spółek na ich wyniki finansowe na giełdzie. Do badania wytypowano rozmaite firmy z losowo wybranych branż, które wchodziły na Nowojorską Giełdę Papierów Wartościowych (NYSE). Spółki zostały podzielone na dwie kategorie: (1) z prostymi nazwami oraz (2) ze skomplikowanymi nazwami w zapisie i wymowie. Wyniki finansowe analizowano w perspektywie czasowej: po 1 dniu, po 1 tygodniu, po 6 miesiącach oraz po 1 roku obecności na giełdzie. W pierwszych dwóch przypadkach (1 dzień i 1 tydzień) zaobserwowano wyraźną korelację między prostą nazwą a wzrostem notowań. Krótko mówiąc: proste i łatwe do wypowiedzenia nazwy osiągały lepsze wyniki finansowe! 

Według autorów badania zaistniała sytuacja może wynikać z natury człowieka od zawsze podświadomie dążącego do prostoty, upraszczania sobie życia. Pierwszym, naturalnym wyborem są proste, zrozumiałe, czytelne dla każdego z nas rozwiązania, oznaczenia, w tym nazwy.

Czytaj więcej:

Adam L. Alter, Daniel M. Oppenheimer, Predicting short-term stock fluctuations by using processing fluency, dostęp online: https://www.pnas.org/content/103/24/9369.

Niech nazwa generuje pozytywne emocje

Obecnie koronawirus jest odmieniany przez wszystkie przypadki w mediach i social mediach, a wraz z nim dzienne liczby nowych przypadków zachorowań, zgonów, zrealizowanych testów, czerwone i żółte strefy… Od kilku miesięcy zalewa nas potop negatywnych informacji, które mają mniej i bardziej bezpośrednie przełożenie na nasze życie. 

W natłoku negatywnego przekazu godnym uwagi sposobem na wyróżnienie marki, zwrócenie na siebie uwagi i w efekcie zainteresowanie bliższym poznaniem oferty jest odwołanie się do emocji, stworzenie pozytywnego nastroju już w samej nazwie firmy. 

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy