Warszawa, 29 sierpnia 2016 –
Każdy kierowca musi pamiętać nie tylko o zasadach ruchu drogowego, ale również
o tym jak dbać o samochód oraz o swój komfort jazdy. Doświadczony kierowca
nawyki motoryzacyjne ma już we krwi, ale początkujący musi
je w sobie dopiero wyrobić.
POLECAMY
Od stycznia 2017 obowiązywać będą nowe przepisy dotyczące obowiązków początkujących kierowców. Przez 2 lata od dnia wydania dokumentu będzie ich obowiązywał tzw. okres próbny,
w trakcie którego muszą przestrzegać zaostrzonych przepisów ruchu drogowego. Czeka
ich jazda
z mniejszą dozwoloną prędkością, udział w dodatkowych szkoleniach z zakresu
bezpieczeństwa
czy jazda pojazdem oznaczonym symbolem liścia klonowego.
Jednak poza przepisami jest również
kilka zasad, których młody kierowca musi przestrzegać
oraz nawyków, które powinien jak najszybciej wypracować. Zarówno te wyuczone, jak
i przyswojone poprawne zachowania pozwolą na komfortową, a przede wszystkim
bezpieczną jazdę. Coś co wydaje się oczywiste dla kierowców z długoletnim
stażem, jest nowością dla osób, które dopiero zaczynają oswajać się z własnym
samochodem. A o czym należy pamiętać, by jeździć bezpiecznie?
Przed jazdą
Dobrze przygotowany do jazdy samochód to
podstawa i to nie tylko w przypadku początkującego kierowcy. Dlatego należy zadbać
o ustawienie fotela i zagłówka, a następnie lusterek, sprawdzić działanie
świateł oraz oczyścić wnętrze z niepotrzebnych przedmiotów umieszczając je w
bagażniku. To bardzo ważne, ponieważ w trakcie hamowania przy prędkości 90 km/h
np. litrowa butelka z wodą nabiera wagi aż 202 kg. Koniecznie należy upewnić
się, że w samochodzie jest apteczka, trójkąt ostrzegawczy, kamizelki
odblaskowe, linka holownicza i gaśnica oraz sprawne koło zapasowe lub zestaw
naprawczy. Skoro już mowa o kołach, to trzeba pamiętać o regularnym sprawdzaniu
ciśnienia w oponach i kontroli ewentualnych uszkodzeń ogumienia. Podobnie jak o
weryfikacji stanu felg, ponieważ, tak jak oponom, szkodzą im zarówno
nierówności na drodze, jak i nieuwaga podczas prowadzenia, na przykład zbyt
szybki wjazd na krawężnik. Równie istotną kwestią przed rozpoczęciem jazdy jest
sprawdzenie stanu szyby czołowej – pamiętajmy, że nie może mieć ona żadnych
rys, aby nie pękła podczas jazdy. Bardzo dobrą praktyką jest obejście samochodu
dookoła
i sprawdzenie czy wszystko jest w porządku. Chociaż mamy jeszcze lato,
pamiętajmy, że zimą musimy odśnieżyć cały samochód. Pobieżne odśnieżenie tylko
części szyby może skutkować nie tylko mandatem, ale i stwarzaniem zagrożenia na
drodze.
Pod maską
Po porządkach czas na podniesienie maski
i kontrolę najważniejszych płynów eksploatacyjnych: chłodniczego i hamulcowego.
Nie można też zapominać o dobraniu odpowiedniego do sezonu płynu do
spryskiwaczy oraz regularnie kontrolować jego poziom, bo dla niedoświadczonego
kierowcy dobra widoczność to podstawa. Pamiętajmy też o zapasie, bo zwykle płyn
w spryskiwaczu kończy się
w najmniej odpowiednim momencie.
Punkt, którego nie wolno pominąć, szczególnie przed dłuższą trasą, to kontrola poziomu oleju silnikowego. Chociaż to prosta czynność, to poczatkujący kierowca może mieć z nią problem. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy specjalistów np. na stacji paliwowej Shell. Jeśli okaże się, że poziom oleju zbliża się do dolnej granicy lub jest poniżej normy pracownik stacji Shell pomoże dobrać i uzupełnić olej. Obecnie kierowcy mogą wybierać z całej gamy różnorodnych produktów. Warto jednak sięgać po oleje silnikowe Shell Helix wyprodukowane na bazie gazu ziemnego w Technologii Shell PurePlus. Pozwala ona na otrzymanie krystalicznie czystej bazy olejowej, pozbawionej wszelkich zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej, gwarantując tym samym utrzymanie najwyższych parametrów eksploatacyjnych silnika. Warto zwrócić uwagę na najbardziej uniwersalny olej Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30, który zastępuje oleje o lepkości 5W-30 i 0W-30 i praktycznie może być stosowany na dolewki we wszystkich typach silników, w których jest wymagany olej LowSaps lub jest stosowany filtr cząstek stałych. Drugi najbardziej powszechny w klasie olejów 5W-40 to Helix Ultra 5W-40.
Skupiony na pierwszych samodzielnych
podróżach kierowca nie może pominąć zapalających się kontrolek, także tej
informującej o poziomie paliwa. Każdy ze świecących komunikatów trzeba
sprawdzić. Można zajrzeć do instrukcji obsługi, a jeśli to coś poważniejszego
koniecznie udać się do warsztatu samochodowego. W przypadku paliw lepiej nie
czekać na sygnał, że się kończy
i zatankować auto wcześniej. I tu także początkujący kierowca musi podjąć
właściwe decyzje.
To jakie paliwo będzie tankował ma ogromne znaczenie dla kond...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!