Dołącz do czytelników
Brak wyników

O czym początkujący kierowca pamiętać powinien

Artykuł | 31 sierpnia 2016 |
202
Warszawa, 29 sierpnia 2016 – Każdy kierowca musi pamiętać nie tylko o zasadach ruchu drogowego, ale również o tym jak dbać o samochód oraz o swój komfort jazdy. Doświadczony kierowca nawyki motoryzacyjne ma już we krwi, ale początkujący musi je w sobie dopiero wyrobić.

Warszawa, 29 sierpnia 2016 – Każdy kierowca musi pamiętać nie tylko o zasadach ruchu drogowego, ale również o tym jak dbać o samochód oraz o swój komfort jazdy. Doświadczony kierowca nawyki motoryzacyjne ma już we krwi, ale początkujący musi
je w sobie dopiero wyrobić.

POLECAMY

Od stycznia 2017 obowiązywać będą nowe przepisy dotyczące obowiązków początkujących kierowców. Przez 2 lata od dnia wydania dokumentu będzie ich obowiązywał tzw. okres próbny, 

w trakcie którego muszą przestrzegać zaostrzonych przepisów ruchu drogowego. Czeka ich jazda
z mniejszą dozwoloną prędkością, udział w dodatkowych szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa
czy jazda pojazdem oznaczonym symbolem liścia klonowego.

Jednak poza przepisami jest również kilka zasad, których młody kierowca musi przestrzegać
oraz nawyków, które powinien jak najszybciej wypracować. Zarówno te wyuczone, jak i przyswojone poprawne zachowania pozwolą na komfortową, a przede wszystkim bezpieczną jazdę. Coś co wydaje się oczywiste dla kierowców z długoletnim stażem, jest nowością dla osób, które dopiero zaczynają oswajać się z własnym samochodem. A o czym należy pamiętać, by jeździć bezpiecznie?

Przed jazdą

Dobrze przygotowany do jazdy samochód to podstawa i to nie tylko w przypadku początkującego kierowcy. Dlatego należy zadbać o ustawienie fotela i zagłówka, a następnie lusterek, sprawdzić działanie świateł oraz oczyścić wnętrze z niepotrzebnych przedmiotów umieszczając je w bagażniku. To bardzo ważne, ponieważ w trakcie hamowania przy prędkości 90 km/h np. litrowa butelka z wodą nabiera wagi aż 202 kg. Koniecznie należy upewnić się, że w samochodzie jest apteczka, trójkąt ostrzegawczy, kamizelki odblaskowe, linka holownicza i gaśnica oraz sprawne koło zapasowe lub zestaw naprawczy. Skoro już mowa o kołach, to trzeba pamiętać o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach i kontroli ewentualnych uszkodzeń ogumienia. Podobnie jak o weryfikacji stanu felg, ponieważ, tak jak oponom, szkodzą im zarówno nierówności na drodze, jak i nieuwaga podczas prowadzenia, na przykład zbyt szybki wjazd na krawężnik. Równie istotną kwestią przed rozpoczęciem jazdy jest sprawdzenie stanu szyby czołowej – pamiętajmy, że nie może mieć ona żadnych rys, aby nie pękła podczas jazdy. Bardzo dobrą praktyką jest obejście samochodu dookoła
i sprawdzenie czy wszystko jest w porządku. Chociaż mamy jeszcze lato, pamiętajmy, że zimą musimy odśnieżyć cały samochód. Pobieżne odśnieżenie tylko części szyby może skutkować nie tylko mandatem, ale i stwarzaniem zagrożenia na drodze.

 

Pod maską

Po porządkach czas na podniesienie maski i kontrolę najważniejszych płynów eksploatacyjnych: chłodniczego i hamulcowego. Nie można też zapominać o dobraniu odpowiedniego do sezonu płynu do spryskiwaczy oraz regularnie kontrolować jego poziom, bo dla niedoświadczonego kierowcy dobra widoczność to podstawa. Pamiętajmy też o zapasie, bo zwykle płyn w spryskiwaczu kończy się
w najmniej odpowiednim momencie.

Punkt, którego nie wolno pominąć, szczególnie przed dłuższą trasą, to kontrola poziomu oleju silnikowego. Chociaż to prosta czynność, to poczatkujący kierowca może mieć z nią problem. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy specjalistów np. na stacji paliwowej Shell. Jeśli okaże się, że poziom oleju zbliża się do dolnej granicy lub jest poniżej normy pracownik stacji Shell pomoże dobrać i uzupełnić olej. Obecnie kierowcy mogą wybierać z całej gamy różnorodnych produktów. Warto jednak sięgać po oleje silnikowe Shell Helix wyprodukowane na bazie gazu ziemnego w Technologii Shell PurePlus. Pozwala ona na otrzymanie krystalicznie czystej bazy olejowej, pozbawionej wszelkich zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej, gwarantując tym samym utrzymanie najwyższych parametrów eksploatacyjnych silnika. Warto zwrócić uwagę na najbardziej uniwersalny olej Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30, który zastępuje oleje o lepkości 5W-30 i 0W-30  i praktycznie może być stosowany na dolewki we wszystkich typach silników, w których jest wymagany olej LowSaps lub jest stosowany filtr cząstek stałych. Drugi najbardziej powszechny w klasie olejów 5W-40 to Helix Ultra 5W-40. 

Skupiony na pierwszych samodzielnych podróżach kierowca nie może pominąć zapalających się kontrolek, także tej informującej o poziomie paliwa. Każdy ze świecących komunikatów trzeba sprawdzić. Można zajrzeć do instrukcji obsługi, a jeśli to coś poważniejszego koniecznie udać się do warsztatu samochodowego. W przypadku paliw lepiej nie czekać na sygnał, że się kończy
i zatankować auto wcześniej. I tu także początkujący kierowca musi podjąć właściwe decyzje.

To jakie paliwo będzie tankował ma ogromne znaczenie dla kond...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy