Co to są wzmianki o marce?
Zacznijmy od definicji. Brand mentions to każde publiczne wspomnienie o firmie, produkcie albo usłudze w internecie. Mogą pojawić się w artykułach, recenzjach, komentarzach na forach, a także w mediach społecznościowych. Są sygnałami, które mają wpływ na SEO, działania PR i sposób, w jaki marka funkcjonuje w świadomości odbiorców.
POLECAMY
Każda wzmianka działa jak znak obecności marki w świadomości użytkowników. I choć nie zawsze prowadzi do kliknięcia, wpływa na zainteresowanie, zwłaszcza jeśli jest wymieniona w pozytywnym kontekście. Wiele osób po zetknięciu się z nazwą firmy samodzielnie wpisuje ją w Google albo sprawdza ofertę.
Czym różnią się wzmianki o marce od link buildingu?
Link building polega na pozyskiwaniu odnośników, które prowadzą do strony i wzmacniają jej pozycję w wynikach wyszukiwania. To nadal jeden z najważniejszych elementów SEO, potwierdzony jako czynnik rankingowy przez przedstawicieli Google.
Wzmianki o marce działają nieco inaczej. Nie zawierają aktywnego linku, ale sygnalizują, że firma jest obecna w dyskusjach i budzi zainteresowanie. Algorytmy interpretują takie sygnały jako dowód na to, że marka posiada autorytet w swojej dziedzinie.
Co zatem jest ważniejsze: linki czy wzmianki? Otóż najlepszy efekt daje połączenie obu działań. Silny profil linków i szeroka obecność marki w sieci tworzą pełny obraz wiarygodnego podmiotu, który Google i systemy AI mogą traktować jako źródło wartościowych treści.
Patrząc na zachodzące zmiany w strategiach linkbuildingowych, powinniśmy postrzegać brand mentions zdecydowanie jako wartość dodaną. To kolejny element układanki, wnoszący do działań SEO i PR-owych sznyt.
Wzmianki robione z głową – nie masowo i automatycznie – budują rozpoznawalność i autorytet marki. Cytaty czy wypowiedzi osób związanych z brandem oprócz oczywistej roli PR jednocześnie dostarczają odpowiedni content dla LLM-ów, które wychwytują nie tylko pojawienie się informacji o marce, ale również ich kontekst. Wzmianki o marce, tuż obok publikacji z linkami, to kompleksowa strategia wspierania działań SEO.
Artur Hałas, Premium Publisher Specialist w WhitePress®
Brand mentions a potrzeby rynku
Reguły widoczności w sieci powoli się zmieniają. Google i AI analizują nie tylko liczbę odnośników do strony, lecz także rozmowy wokół marek. Badanie Ahrefs pokazuje, że firmy z dużą liczbą wzmianek są aż 10-krotnie częściej cytowane w podsumowaniach AI. Nie bez znaczenia jest również fakt, że większość konsumentów bardziej ufa wzmiankom o marce niż reklamom. Dlaczego brand mentions zyskują na znaczeniu?
Wzmianki a SEO i AI
Wzmianki przekładają się na kilka obszarów istotnych dla widoczności w internecie:
- zwiększają autorytet i zaufanie do strony, zwłaszcza gdy pojawiają się w cenionych mediach i portalach o wysokim DR (Domain Rating);
- gdy są osadzone w odpowiednim kontekście, poprawiają powiązania semantyczne, bo Google i AI analizują nie tylko nazwę, lecz także miejsce wzmianki w treści;
- utrwalają skojarzenia marki z konkretnymi kategoriami i słowami kluczowymi, dzięki czemu Google częściej pokazuje ją przy zapytaniach powiązanych tematycznie;
- im więcej wartościowych wzmianek pojawia się o marce, tym chętniej AI (np. ChatGPT, AI Overviews) traktuje ją jako wiarygodne źródło i cytuje.
Wzmianki a działania PR
Brand mentions są również cenne z perspektywy działań wizerunkowych. Pozytywne wzmianki w artykułach, blogach i recenzjach wzmacniają rozpoznawalność marki, a klienci chętniej jej ufają. Dla wielu firm naturalne polecenia są bardziej wartościowe niż reklama płatna, ponieważ odbiorcy traktują je jako bezstronne opinie, które warto wziąć pod uwagę. Dzięki temu ich zaangażowanie rośnie, a marka zaczyna być kojarzona online.
Pamiętajmy, że negatywne opinie także działają na wyobraźnię odbiorców. Algorytmy coraz precyzyjniej rozpoznają kontekst i wydźwięk rozmów, dlatego skuteczna komunikacja i szybkie rozwiązywanie trudności to podstawa, by utrzymać dobry wizerunek marki i jej widoczność w Google.
Na czym polega oferta brand mentions w WhitePress®?
Międzynarodowa platforma linkbuildingowa WhitePress® wyszła naprzeciw nowym trendom. Teraz oprócz linków każdy użytkownik może kupić wzmianki o swojej marce w wybranych przez siebie portalach. Co ważne, wzmianka dodana do już opublikowanego i widocznego artykułu stanowi dodatkową wartość, ponieważ korzysta z jego ruchu i pozycji w Google.
Wprowadzenie brand mentions jest dla WhitePress® naturalnym i strategicznym krokiem, który idealnie uzupełnia naszą dotychczasową ofertę. W erze, gdzie sygnały rankingowe i autorytet domeny mają ogromne znaczenie, wzmianki o marce stają się jednym z najważniejszych elementów efektywnych strategii SEO, content marketingu oraz szerzej pojętego budowania widoczności (również w kontekście dużych modeli językowych).
Nieustannie obserwujemy światowe trendy i wsłuchujemy się w głos naszych klientów. Uruchomienie tej oferty to odpowiedź na nowe trendy – stale dążymy do zapewniania kompleksowych, zaawansowanych technologicznie rozwiązań, które realnie wspierają rozwój biznesów naszych partnerów.
Adrianna Fiszer, International Operations Manager w WhitePress®
Wydawcy mogą rozwinąć skrzydła
Nie tylko reklamodawcy, którzy zamawiają wzmianki o swoich markach, korzystają na nowej ofercie. Wydawcy, którzy oferują brand mentions w swoich portalach, mają szansę na dodatkowy zarobek. Wzmianki o marce nie dewaluują wartości portalu i są w 100% bezpieczne pod kątem Google. Dzięki nim każdy wydawca może zaoferować kompleksowe usługi i pozyskiwać szerszy zakres budżetów reklamodawców.
Usługa brand mentions to otworzenie kolejnych możliwości do monetyzacji portali dla naszych wydawców. Dzięki temu pozwalamy naszym partnerom biznesowym tworzyć bogate portfolio ich usług w ramach naszej platformy, pozwalając docierać ze swoją ofertą do tysięcy agencji i biznesów z różnych zakątków świata. Jednocześnie wszystkie formalności i negocjacje jak zawsze pozostają po naszej stronie – maksymalnie upraszamy komunikację z drugą stroną.
Usługa brand mentions jest tutaj dla nas szczególnie istotna – wychodzi poza klasyczne usługi linkbuildingowe, z którymi jesteśmy najczęściej kojarzeni w branży. Wprowadzanie tych ofert w Polsce poprzedzone było prowadzeniem kampanii edukacyjnej, która zaowocowała pozyskaniem w bardzo szybkim tempie tysięcy ofert od naszych wydawców. I tu oczywiście wielkie brawa należą się dla całego naszego teamu odpowiedzialnego za opiekę nad polskimi wydawcami.
Anna Jaroszewska, Country Manager w WhitePress® Polska
WhitePress® pokazuje, że przyszłość promocji to nie tylko linki, ale prawdziwa obecność w kontekście, w którym marka naprawdę brzmi wiarygodnie. Coraz częściej to nie reklamy, a rozmowy w sieci budują wizerunek marek. Liczy się to, jak i gdzie o nas mówią. Wzmianki o marce stają się więc nowym językiem widoczności – subtelnym, ale skutecznym. O ofercie WhitePress® możesz przeczytać tutaj.