Zainteresowanie wyszukiwarkami internetowymi stale rośnie. W grudniu 2019 roku polscy użytkownicy wpisali w wyszukiwarkę Google ponad 10% więcej zapytań niż pod koniec 2017 roku, co jest zbliżone do średniego wyniku innych państw Europy Środkowo-Wschodniej.
Znacząco wzrósł również ruch mobile, który zanotował 46-proc. wzrost zapytań na przestrzeni ostatnich 2 lat. Popularność wyszukiwarki cały czas rośnie, warto sobie jednak zadać pytanie: Co interesuje Polaków najbardziej?
Na podstawie danych za ubiegły rok widać, że podchodzimy do wyszukiwania bardzo praktycznie, najczęściej szukanymi zapytaniami są:
POLECAMY
- strony z wiadomościami (Wp, Onet),
- słowniki internetowe,
- prognoza pogody
- wyniki Lotto.
W weekendy odpoczywamy nieco od komputera i przenosimy się na urządzenia mobilne (udział wyszukiwań na urządzeniach mobilnych w ciągu tygodnia roboczego oscyluje w okolicach 57% wszystkich wyszukiwań, w niedzielę jest to ponad 62%).
Warto jednak zwrócić uwagę na to, że nie ma znaczących różnic między frazami wyszukiwanymi na urządzeniach mobilnych i przy użyciu tradycyjnej przeglądarki.
Google pomaga nam w organizacji codziennych obowiązków:
- zaczynając od domowego budżetu, głównie przez bankowość online (iPKO, Pekao24) oraz informacje dotyczące podatków (inne państwa z naszego regionu, np. Węgry czy Słowenia, interesują się w dużej mierze giełdą),
- przez zakupy i gotowanie, gdzie szukamy zarówno gazetek dyskontów (Lidl, Biedronka), jak i tradycyjnych polskich przepisów (w 2019 r. najpopularniejsze były placki ziemniaczane i fasolka po bretońsku),
- aż do dziennika elektronicznego dla uczniów i ich rodziców (Librus znalazł się w top 20 wszystkich wyszukiwań w poprzednim roku).
Używamy wyszukiwarki również jako źródła informacji o produktach, które nas interesują. W kategorii beauty, podobnie jak u naszych sąsiadów, szukamy przede wszystkim perfum oraz kosmetyków kolorowych, jednak nie sprawdzamy konkretnych marek, a drogerie oraz perfumerie (zarówno stacjonarne: Rossmann, Sephora, Douglas, jak i te online: iPerfumy, czy Cocolita).
Co ciekawe, Polacy często szukają drugiej połówki w internecie i wśród najczęściej szukanych portali społecznościowych można znaleźć aplikacje oraz portale randkowe (Sympatia, Badoo).
Cenimy również polską kulturę: podczas gdy globalnie serialem o największym zainteresowaniu w 2019 roku była Gra o Tron, w Polsce przegrywa ona z M jak miłość...