Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowa edycja badania Meaningful Brands w Polsce

Artykuł | 14 lutego 2017 |
204
Wartość rynkowa marek Meaningful Brands jest wyższa o 206%
Wartość rynkowa marek Meaningful Brands jest wyższa o 206%

* Wg Meaningful Brands 2017 najbardziej cenionymi w Polsce markami są Nivea, Google i Rossman
* Globalnie w rankingu prowadzą Google, PayPal i WhatsApp 
* Nawet 74% marek mogłoby zniknąć z rynku bez poczucia straty ze strony konsumentów
* Marki o wysokim Meaningful Brands Index osiągają wyniki biznesowe lepsze o 206% 
* 60% contentu produkowanego przez marki nie trafia do odbiorców, badanie Meaningful Brands wskazuje na kluczowe w tej kwestii zmiany

Marki zajmujące wysoką pozycję w rankingu Meaningful Brands 2017 osiągają nawet o 206% lepsze wyniki finansowe. Jest to tylko jeden z kluczowych wniosków płynących z tegorocznej edycji Meaningful Brands, unikalnego, globalnego badania Havas Media Group, które łączy marki z jakością życia i dobrym samopoczuciem konsumentów. Badanie mierzy jakość korzyści jakie marka wnosi w życie konsumentów oraz  odzwierciedlenie tych korzyści w biznesie. Meaningful Brands to największa globalna platforma badawcza (obejmująca 33 kraje, 300 000 ludzi i 1500 marek) badająca wpływ relacji między marką a konsumentem na jej wyniki biznesowe. W Polsce nową falę badania przeprowadzono na ponad 21 tys. respondentów i 71 markach w 9 kategoriach produktowych. Badanie mierzy 62 korzyści podzielone na trzy kategorie:
1. Funkcjonalne – benefity powiązane czysto z produktem takie jak: ich postrzegana wysoka jakość, użyteczność, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, uczciwa cena czy zrozumiałe oznaczenia opakowań, etc.
2. Osobiste (emocjonalne) – korzyści z perspektywy życia konsumenta takie jak: ułatwia mi życie, pomaga mi zachować zdrowie, uczy mnie nowych umiejętności, pomaga mi oszczędzać pieniądze, pomaga mi oszczędzać czas, pozwala mi na pozostawanie w kontakcie z innymi itp.
3. Korzyści społeczne – związane z postrzeganiem marki z perspektywy wpływu na gospodarkę lub społeczność takie jak: korzysta z polskich dostawców, dobre miejsce pracy, pomaga gospodarce kraju etc.
Ocena marki pod kątem oferowanych korzyści z uwzględnieniem ich ważności w kategorii daje Meaningul Brand Index, czyli wskaźnik tego jak bardzo marka jest ważna w życiu konsumentów. Wyniki badania pokazują, że marki, które są postrzegane jako meaningful, w kategoriach biznesowych osiągają wyniki biznesowe wyższe o 206 proc. w ujęciu 10-letnim. Marki o wysokim indeksie Meaningful również notują nawet dziewięciokrotne wzrosty udziału w portfelu kategorii i zapewniają do 137 proc. lepsze wyniki KPI.

Wnioski z badania Meaningful Brands 2017
Oczekiwania ludzi wobec marek rosną. Już 75 proc. badanych oczekuje, że marki będą mieć realny wpływ na zwiększanie komfortu i jakości życia, ale tylko 40 proc. uważa, że faktycznie to robią. Ponadto, badanie nadal pokazuje, że dla większość konsumentów nie miałoby znaczenia, jeśli 74 proc. marek zniknęłoby z rynku.
Tegoroczna edycja badania pokazała, że 10 najbardziej znaczących marek dla polskich konsumentów to kolejno: Nivea, Google, Rossman, Biedronka, YouTube, Tymbark, Allegro, Samsung, Mercedes Benz i Cisowianka. W ujęciu globalnym w rankingu prowadzą: Google, PayPal, WhatsApp, YouTube, Samsung, Mercedes Benz, Nivea, Microsoft, IKEA i Lego. Globalnie w ciągu ostatnich dziesięciu lat najlepsze wyniki osiągały marki z sektora technologicznego. W tym roku ranking zdominowały największe marki internetowe – spychając takie brandy jak Samsung z wysokiej pozycji w rankingu z 2015 r. W Polsce w pierwszej dziesiątce wysokie pozycje zajmują marki handlowe pokazując, że dla Polaków wciąż ważne są potrzeby funkcjonalne. 

60% contentu produkowanego przez marki ginie w szumie
Tegoroczna fala Meaningful Brand zestawiła również korzyści oferowane przez marki z jakością contentu, który dostarcza odbiorcom. Treści dostarczane przez marki są tak mało skuteczne, że mają niewielki wpływ na wyniki biznesowe lub życie konsumentów. Z najnowszej edycji Meaningful Brands wynika, że zdecydowana większość osób na świecie (84 proc.) oczekuje dobrej jakości contentu sygnowanego daną marką, tymczasem 60 proc. wszystkich treści tworzonych przez marki jest niskiej jakości, małoistotne l...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy