Dołącz do czytelników
Brak wyników

Naoczne wskazówki, czyli jak zadbać o swoje oczy zimową porą

Artykuł | 30 listopada 2016 |
203
Listopad przyniósł nam późniejsze poranki i ciemniejsze popołudnia. To wszystko za sprawą zmiany czasu na zimowy. Szarzyzna dopada nas już w pracy, często przeszkadzając w prawidłowym widzeniu. Okuliści od kilku lat alarmują, że ponad 80% Polaków skarży się na zmęczenie i suchość oczu spowodowane w dużej mierze sztucznym oświetleniem. Dlatego zimową porą powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na aspekt oświetlenia, zarówno w domu, jak i w pracy. To właśnie ono w szczególny sposób wpływa na komfort naszych oczu.

Listopad przyniósł nam późniejsze poranki i ciemniejsze popołudnia. To wszystko za sprawą zmiany czasu na zimowy. Szarzyzna dopada nas już w pracy, często przeszkadzając w prawidłowym widzeniu. Okuliści od kilku lat alarmują, że ponad 80% Polaków skarży się na zmęczenie i suchość oczu spowodowane w dużej mierze sztucznym oświetleniem. Dlatego zimową porą powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na aspekt oświetlenia, zarówno w domu, jak i w pracy. To właśnie ono w szczególny sposób wpływa na komfort naszych oczu.

POLECAMY

W domu, kiedy dzień jest znacznie krótszy, a słońce pojawia się niezwykle rzadko, powinniśmy zadbać o jak największe odkrycie powierzchni, przez którą do wnętrza dociera światło. W dzień należy odsłaniać rolety, a na karnisze założyć cienkie, jasne materiały. Gdy przyjdzie zmrok warto zainwestować w żarówki pełnospektralne. Wartość wytwarzanego w nich światła jest zbliżona do jasności, jakie emituje słońce w bezchmurny dzień. Również zwykłe lampy LED o białej barwie z niebieskim odcieniem powinny zdać egzamin. „Trzeba jednak pamiętać, że co za dużo, to niezdrowo. Nasz wzrok może być nadwyrężony nie tylko przez niedoświetlenie. Również nadmierne światło działa podrażniająco. Powinno być ono dostosowane do funkcji, jakie ma spełniać. Prawidłowe oświetlenie salonu o wielkości 20 mkw. wymaga 300-400 W” ostrzegają eksperci ds. BHP w Skanska S.A. „Dobrym rozwiązaniem są regulatory natężeń światła, dzięki którym możemy przygasić lub rozjaśnić oświetlenie. W ten sposób sami decydujemy, jakie natężenie w danym momencie będzie najlepsze dla naszych oczu” dodają eksperci.  Inaczej sytuacja wygląda w pomieszczeniach sypialnianych. Tam powinniśmy zadbać o grube i ciemne zasłony. Dlaczego? Otóż w pełni kompleksową regenerację oczu zapewni nam 7-8 godzin nieprzerwanego snu. Nawet mały dopływ światła z ulicznej latarni nie pozwoli odpocząć oczom w stu procentach, bo te będą ciągle czuwały. Dlatego tak ważne jest abyśmy dopilnowali całkowitego zaciemnienia sypialni. „Na aspekt oświetlenia powinniśmy zwrócić uwagę już na etapie budowy domu czy wyboru mieszkania. Podczas poszukiwań mieszkania warto poszukać dewelopera, który oferuje mieszkania z panoramicznymi oknami wbudowanymi w część dzienną mieszkania. Im większe okna tym więcej naturalnego światła w naszym domu” wskazują eksperci ds. BHP w Skanska S.A. „Odpowiedni dostęp światła naturalnego oraz widoki na zieleń nie tylko poprawiają samopoczucie, ale i pozwalają spać o ok. 45 minut dłużej w ciągu nocy. To czas, który może okazać się zbawienny dla naszych oczu i dla całego organizmu” mówi Aleksandra Goller, menedżer projektu w Skanska Residential Development Poland.

Zaproś światło do pracy

Aby zapewnić sobie podczas pracy niezbędną dawkę energii, która pobudzi nasz organizm do działania o oświetlenie powinniśmy zadbać także w pracy. Najlepszym rozwiązaniem jest uzyskanie światła z dwóch źródeł: światła górne oraz lampki biurowe. To drugie często jest niestety pomijane, a to skutkuje zbytnim wysiłkiem dla oczu. „Zwróćmy uwagę także na położenie lampki na biurku. Powinna znajdować ona się z boku – dla osób praworęcznych po lewej stronie, dla leworęcznych po prawej.  Pamiętajmy jednak, aby źródła światła nigdy nie kierować bezpośrednio na oczy, bo może to przynieść skutek od...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy