Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

6 września 2022

NR 65 (Sierpień 2022)

Model TOP OF silnej marki osobistej

0 53
Marka osobista to obecnie ważny element budujący zaufanie, rozpoznawalność oraz reputację, który wspiera realizację celów biznesowych. I to niezależnie od tego, czy pracujesz na etacie, czy prowadzisz własną firmę. Według badań o jej sile decyduje nie tylko strategiczne podejście do jej budowania, lecz także autentyczność i spójne komunikowanie w przestrzeni online i offline.

Wyznaczniki silnej marki osobistej – WARTOŚCI 

Widoczność

POLECAMY

Autentyczna marka osobista musi być widoczna, aby móc mieć wpływ na tych, którzy są w centrum jej istnienia. Widoczność osiąga się, przyjmując rolę daną na scenie życia, poprzez wyróżnienie się, osobowość i spójne działanie. Autentyczność w świecie półprawd i fałszu jest tym, co czyni ją nie tylko widoczną, ale też silną. 

Autorytet

Silne marki osobiste koncentrują aktywności wokół swojej specjalizacji. W tym, czym są ekspertami, bo mają wiedzę i doświadczenie. Nieustannie się w tym rozwijają. Jeżeli jeszcze tego nie posiadają, to budują swój autorytet w obszarze zainteresowań lub pasji. 

Zdobywają najbardziej jakościową wiedzę i dzielą się nią. Uczą się od najlepszych, a z czasem sami do nich dołączają. 

Niski poziom umiejętności w wielu obszarach nie pozwala na wyróżnienie się w erze, gdzie każdy przez internet ma dostęp do wiedzy często ogólnej i niskiej jakości. Można porównać to do kałuży – rozległa, ale płytka woda i niekoniecznie najlepszej jakości. Autorytet zdobywa się przez dostęp do głębin. Dlatego bądź jak studnia, z której można zaczerpnąć czystej i orzeźwiającej wiedzy. Bądź ekspertem w jednej dziedzinie i zadbaj, aby było to widoczne. Zabieraj głos w ważnych sprawach i daj mniej przestrzeni „kałużom”,w które wpadając, niechcący możesz ochlapać innych. 

Reguły

Bezwzględne przestrzeganie zasad i reguł moralnych to nie tylko zabezpieczenie przed kryzysem wizerunkowym dla marki. To także doskonała baza dla budowania stabilnego poczucia wartości oraz sieci relacji z osobami, którym Ty również możesz zaufać. Silne marki mają wartości, zasady i reguły, które nie są względne. Przestrzeganie ich jest ważniejsze niż potrzeba chwili czy zły nastrój. Liderzy dzięki temu tworzą bezpieczne i stabilne środowisko do rozwoju i współpracy. 

Teraz

Czas na budowanie marki osobistej jest właśnie teraz. Brak działań i systematyczności to prosty przepis na porażkę i zaprzepaszczenie potencjału. Marka potrzebuje czasu, aby się rozwijać. Niezależnie czy organicznie, czy też ze wsparciem działań promocyjnych – to zawsze wymaga czasu. Ludzie z wielkimi nazwiskami (ci, którzy ich nie odziedziczyli) konsekwentnie i regularnie pracowali na swój status. Mamy w języku polskim piękne i zapomniane słowo „jutrać”, czyli odwlekać jakieś działanie. 

Osobowość

Silne marki wykorzystują swoją osobowość, aby się wyróżnić. To potencjał, który został im darowany. Grzechem jest go nie wykorzystać. Nieprawdą jest, że silne marki osobiste to wyłącznie ekstrawertycy. Nie tyle liczy się to, jaką osobowość masz, ale na ile jesteś w tym prawdziwy. Osobowość to składnik autentyczności, a bez niej żadna marka nie będzie silna. 

Świadomość

Budowanie marki osobistej nie będzie miało silnego wpływu na życie własne i innych, gdy zabraknie pogłębionej świadomości. Z tego powodu kluczowym elementem jest uświadomienie sobie swojej misji, wizji, kluczowych ról i wartości. W chwilach zwątpienia i trudności, a takie na pewno nadejdą, pogłębiona świadomość i wierność swojej misji dają siłę do podejmowania kolejnych działań. 

Człowiek

W centrum działań silnej marki osobistej jest drugi człowiek, a nie ego. Marka osobista nie jest o tobie, ale o twoim odbiorcy i tym, jak zmieni się na lepsze jego życie właśnie dzięki tobie. Mądrzy liderzy wykorzystują personal branding jako narzędzie dotarcia do ludzi i zmieniania świata na lepsze, a nie jedynie do zwiększania popularności. 

Istotność

Działania z obszaru personal brandingu są ważne jako sposób do realizowania ważnych biznesowo i społecznie celów. Celem nie jest sukces jednego człowieka, ale całej społeczności. To, co sobą reprezentujesz, powinno być ważne zarówno dla ciebie, jak i twojego odbiorcy. 

Kryteria te układają się w akronim WARTOŚCI nie bez powodu. Głęboko wierzę, że autentyczna marka osobista nie tylko przestrzega pewnych wartości, dzięki czemu jest spójna, ale dostarcza ich innym. 
 

W jaki sposób odróżnić kogoś, kto jest sławny dlatego, że jest znany, od osoby, która reprezentuje istotne wartości?
  1. Duża wiedza w obrębie określonej specjalizacji.
  2. Świadomość i odwaga w realizowaniu wartości oraz swojej życiowej misji.
  3. Nastawienie na nieustanne uczenie się i pokojową wymianę poglądów.
  4. Okazywanie szacunku, bez względu na poziom wiedzy i poglądy drugiej osoby.
  5. Orientacja w biznesowych trendach, a przez to wyznaczanie kierunku aktualnym działaniom w branży.
  6. Inspirowanie innych do działania, nie tylko gadania.
  7. Działanie zgodnie ze swoimi wartościami, ale bez ranienia innych.
  8. Autorytet w branży i reputacja wynikające z trwałych relacji, nie tylko chwilowego zachwytu. 

 

Budowanie autentycznej marki osobistej w stylu agile 

Z wymienionych powodów proces budowania autentycznej marki osobistej jest działaniem zwinnym (agile), a nie usztywnionym projektem, który musisz zrealizować w formie pierwotnie pomyślanej. Wraz z pogłębianiem się twojej świadomości, zmianą celów czy otoczenia biznesowego, zmieniał się będzie sposób funkcjonowania. Dlatego ważnym elementem spójnej marki jest nieustanne wracanie do jej fundamentów i działanie w cyklach, które powtarzają się w modelu TOP OF. 

 

Model TOP OF – tożsamość, obietnica, pozycja, osobowość, forma 
  • Kim jesteś?
  • Jaką obietnicę składasz? 
  • Dlaczego inni mieliby Ci ufać? 
  • Co Cię wyróżnia? 
  • W jakim stylu zrealizujesz swoją obietnicę? 

 

Cztery cykle budowania marki osobistej w stylu TOP OF 

Model TOP OF autentycznej marki osobistej pomaga w definiowaniu i zarządzaniu marką osobistą w zwinnych cyklach, które systematycznie powtarzamy. 

W pierwszym etapie wypełniasz kanwę modelu TOP OF autentycznej marki osobistej. Możesz to zrobić za pomocą ważnych pytań, zadań i ćwiczeń, które znajdziesz w kolejnych rozdziałach lub możesz wykorzystać jego uproszczoną wersję, którą znajdziesz jeszcze w tym podrozdziale. 

Niezależnie od tego, którą wersję wybierzesz, w pierwszym etapie celem jest pogłębiona świadomość misji, wizji, wartości oraz celów. To fundament dla twojej spójności. 

Wypełnienie pól: tożsamość, obietnica, pozycja oraz osobowość pozwala zweryfikować lub na nowo ustanowić (jeżeli robisz to w kolejnych cyklach) to, kim jesteś i co czy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy