Dołącz do czytelników
Brak wyników

Millenialsi oczekują od biznesu więcej odpowiedzialności niż ich rodzice

Artykuł | 9 listopada 2015 |
191
Millenialsi, czyli pokolenie urodzonych w latach 1980-2000, którzy za kilka lat będą stanowić większość na rynku pracy, stawiają firmom wyższe wymagania niż wcześniejsze pokolenia. Z badań opinii Millenialsów* wynika, że młodzi ludzie - zarówno jako konsumenci, jak i pracownicy - oczekują coraz większego zaangażowania biznesu w sprawy, z którymi nie radzą sobie politycy i instytucje publiczne. Wśród nich największe znaczenie dla generacji Y mają ochrona środowiska, globalne ocieplenie, poprawa jakości życia, czy walka z biedą. Świat biznesu w coraz większym stopniu dopasowuje się do rosnących wymagań młodego pokolenia, angażując się w edukację konsumentów, zacieśnianie współpracy z władzami i rozwój innowacji poprawiających warunki życia. Miedzy innymi tym właśnie zagadnieniom będą poświęcone tegoroczne Spotkania Warszawskie, organizowane 21 listopada przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą.

Millenialsi, czyli pokolenie urodzonych w latach 1980-2000, którzy za kilka lat będą stanowić większość na rynku pracy, stawiają firmom wyższe wymagania niż wcześniejsze pokolenia. Z badań opinii Millenialsów* wynika, że młodzi ludzie - zarówno jako konsumenci, jak i pracownicy - oczekują coraz większego zaangażowania biznesu w sprawy, z którymi nie radzą sobie politycy i instytucje publiczne. Wśród nich największe znaczenie dla generacji Y mają ochrona środowiska, globalne ocieplenie, poprawa jakości życia, czy walka z biedą. Świat biznesu w coraz większym stopniu dopasowuje się do rosnących wymagań młodego pokolenia, angażując się w edukację konsumentów, zacieśnianie współpracy z władzami i rozwój innowacji poprawiających warunki życia. Miedzy innymi tym właśnie zagadnieniom będą poświęcone tegoroczne Spotkania Warszawskie, organizowane 21 listopada przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą.

POLECAMY

Z badania przeprowadzonego w 17 krajach na grupie 8000 Millenialsów wynika, że znacząco różnią się oni od starszych pokoleń pod względem oczekiwań dotyczących wpływu firm na świat. Stawiają na konkretne działania lokalne, bliską współpracę firm z władzami, aby – jak mówią - uczynić świat lepszym niż jest on obecnie. Wielu przedsiębiorców – szczególnie z krajów Europy Zachodniej, takich jak Francja – dostrzegło ten trend, wprowadzając w życie działania, jakich oczekuje najmłodsze pokolenie. Przedstawiciele biznesu wiedzą bowiem, że Millenialsi wkrótce będą dominować na rynku pracy, stanowiąc kluczową grupę konsumentów.

Generacja Y wyznacza władzom i biznesowi nowe kierunki działania

Nie od dziś wiadomo, że właśnie Millenialsi są pionierami szerokiego korzystania z nowoczesnych, energooszczędnych rozwiązań, stworzonych z myślą o ochronie środowiska. Młodzi ludzie nie tylko masowo wybierają energooszczędne urządzenia, ale także wśród nich znajduje się najwięcej zwolenników przyjaznej środowisku komunikacji miejskiej, dzięki której powietrze w miastach jest mniej zanieczyszczone.

„Firmy stale szukają przewagi konkurencyjnej, zmieniając modele biznesowe, aby lepiej od rywali rynkowych dopasować się do oczekiwań klientów. Zdają sobie również sprawę, że Millenialsi znacząco różnią się od wcześniejszych pokoleń konsumentów. Wymagania najmłodszej generacji dorosłych wobec działań firm i dostarczanych przez nie produktów są bardzo konkretne. Ten trend konsumencki sprawia, że dostawcy dóbr i usług przykładają coraz więcej uwagi do ochrony środowiska, ekologicznych rozwiązań, ale również etyki biznesu” – wyjaśnia Maciej Witucki, prezes Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP). „Już blisko 80 firm zrzeszonych w Izbie zostało sygnatariuszami Deklaracji Odpowiedzialnego Biznesu CCIFP, zakładającej prowadzenie działalności gospodarczej w sposób zapewniający współpracę ze społecznościami lokalnymi i władzami, regionalny rozwój cywilizacyjny, szerzenie edukacji i przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji. Podjęte zobowiązania, takie jak poszanowanie środowiska naturalnego, dzielenie się wiedzą z partnerami biznesowymi i władzami lokalnymi, to nic innego jak realizacja sprawdzonych m.in. we Francji, najlepszych praktyk, które z punktu widzenia młodego pokolenia coraz bardziej odpowiedzialnych konsumentów, powinny stać się standardem dla biznesu” – dodaje prezes Witucki.

prezes Witucki. Władze w Polsce na wszystkich szczeblach także dostrzegają konieczność bliskiej współpracy z przedsiębiorstwami, które - dzięki swojemu doświadczeniu - mogą dopomóc w działaniach oczekiwanych przez lokalne społeczności. Francuska Grupa EDF, która uruchomiła pionierski system wypożyczalni samochodów elektrycznych w Nicei i Monako, stale rozwija inteligentne stacje ładowania pojazdów elektrycznych poprzez partnerstwo między swoją filią SODETREL i producentami sprzętu. Również w Polsce EDF rozpoczął już współpracę z lokalnymi władzami na rzecz zrównoważonego rozwoju, dotyczącą polskich projektów e-mobilności.

”Od kilku lat wspólnie z samorządowcami kilku polskich miast szykujemy wdrożenie nowoczesnych i co ważne, sprawdzonych rozwiązań. W Zielonej Górze aktywnie uczestniczymy w specjalnej grupie roboczej pod przewodnictwem władz miasta, której prace skupiają na projekcie sieci elektrycznych autobusów. To najbardziej ambitne przedsięwzięcie tego typu w Europie, chodzi bowiem o wymianę całej autobusowej floty liczącej około 80 pojazdów. Z kolei w Krakowie, Gdańsku i Gdyni dzięki swoim doświadczeniom Grupa EDF zapewni know-how i doradztwo, wspierając władze miejskie i ich przedsięwzięcia, m.in. w ramach koncepcji planu zrównoważonej komunikacji miejskiej opartej na pojazdach elektrycznych” – mówi Thierry Doucerain, prezes zarządu EDF Polska.

Zrównoważone miasto = zrównoważone budownictwo

Oszczędzanie zasobów Ziemi to tylko jedno z zagadnień, na których Millenialsi skupiają się dużo bardziej, niż ich rodzice, czy dziadkowie. Młode pokolenie należy do największych entuzjastów nie tylko nowoczesnej architektury, ale także innowacyjnych technologii w budownictwie. Młodzi ludzie oczekują wręcz, że kupowane przez nich mieszkania i domy powstaną z poszanowaniem środowiska. Dostrzegając ten trend już dwa lata temu Saint-Gobain wspólnie z Krajową Agencją Poszanowania Energii uruchomiła konkurs „Zbuduj z nami komfortowy dom”. Był on przeznaczony dla właścicieli działek budowlanych, którzy planowali budowę domu i pozostawali otwarci na rozwiązania ograniczające zużycie energii. Nagrodą główną w konkursie były materiały do wykończenia budowy domu w standardzie Multi-Comfort.

Zwycięzcy mogli liczyć również na przygotowanie profesjonalnego projektu architektonicznego budynku, wsparcie w uzyskaniu dofinansowania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz kompleksowe doradztwo w trakcie całego procesu budowy. Warto podkreślić, że konkurs „Zbuduj z nami komfortowy dom”, mimo wysokiego poziomu trudności, spotkał się ze sporym zainteresowaniem. Wysoka jakość merytoryczna i artystyczna zgłoszeń sprawiła, że jurorzy zadecydowali o przyznaniu, poza nagrodą główną, czterech dodatkowych wyróżnień dla projektów domów, które szczególnie ich ujęły.

„Materiały produkowane w ramach Grupy Saint-Gobain są projektowane w taki sposób, aby można było z nich budować oszczędniej i lepiej, a co za tym idzie sprostać potrzebom wszystkich ludzi na całym świecie. Warto podkreślić, że Grupa aktywnie wspiera projekty i rozwiązania, których celem jest ochrona środowiska czy poprawa jakości życia. Sukces tych przedsięwzięć jest możliwy dzięki rosnącej świadomości społecznej nt. korzyści i możliwości płynących z budownictwa niskoenergetycznego. Mimo to Saint-Gobain nie zaprzestaje dalszych działań, których wspólnym mianownikiem jest wsparcie osób i podmiotów chcącyc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy