Dołącz do czytelników
Brak wyników

Martech

21 grudnia 2021

NR 61 (Grudzień 2021)

MarTech w pigułce

0 28

MarTech to kolejna sfera, która w ślad za mediami społecznościowymi, wywraca do góry nogami klasyczny marketing. Tak jak social media zamieniły komunikację jednostronną marki w dialog w czasie rzeczywistym z konsumentem, tak technologia w marketingu wykorzystuje w czasie rzeczywistym feedback, który pozyskujemy z owej relacji i nadaje mu odpowiednie priorytety, zwłaszcza przełożenie na sprzedaż.

MarTech i jego filary

MarTech znany jako technologia w marketingu jest ni mniej, ni więcej, tylko wykorzystaniem rozwiązań technologicznych w celu automatyzacji działań marketingowych, najczęściej w czasie rzeczywistym. Szerszej publiczności zobrazował go po raz pierwszy w 2011 r. Scott Brinker, autor bloga Chiefmartec.com oraz twórca pierwszej globalnej „mapy” rozwiązań MarTech, w ramach której stara się pokazywać zmiany na rynku podmiotów MarTech. MarTech to według Brinkera, jednego ze współorganizatorów bostońskiej konferencji „MarTech Conference”, skrzyżowanie marketingu, technologii oraz zarządzania; dyscyplin, a zwłaszcza ludzi zaangażowanych w ich rozwój, którzy dotychczas koncentrowali się na rozwoju w ramach niezależnych silosów. Wiele osób jednak wskazuje początek wykorzystania technologii w marketingu na pojawienie się takich zagadnień, jak search, mobile czy social media, czy wzrost znaczenia takich firm, jak Google czy Facebook.
Technologia w marketingu opiera się na czterech dość istotnych filarach, bez których ®ewolucja MarTech może okazać się tylko kwiatkiem do kożucha. Są to, znane pod nazwą 4P  ludzie (people), którzy wdrożą procesy (process) według konkretnego planu (plan) i z wykorzystaniem wybranych platform (platforms), realizujących zadany cel. W ten sposób stworzymy ramę, dzięki której Twoja organizacja np. w czasie rzeczywistym będzie pozyskiwać dane, dzięki którym optymalizacja kampanii reklamowych będzie odbywać się na bieżąco, a nie w wyniku lekcji wyciągniętej po przeprowadzonej kampanii.
 

POLECAMY

Rys. 1. 4P martechu czyli People (ludzie), Plan, Process (procesy) i Platforms (platformy)


MarTech w organizacji

Biorąc pod uwagę wspomniane powyżej filary 4P, należy przygotować się do wdrożenia zmian, najczęściej pozyskując wiedzę/doświadczenie z zewnątrz organizacji. W praktyce z pomocą konsultantów przygotujesz, w zależności od wielkości podmiotu, zespół bądź osobę, która pokieruje zmianą, a następnie będzie koordynować procesy integracji i automatyzacji. MarTech na pewno będzie wymagał większej otwartości na nowe elementy ze strony osób zarządzających działaniami marketingowymi. Rola takich osób, jak CMO, automatycznie ewoluuje w CM(T)O czy Chief Marketing Technology Officera, który coraz częściej decyduje o tematach związanych… z IT. Decyduje też o budżecie na rozwój technologii, co czyni go partnerem lub niejako „przełożonym” dyrektora IT.
Technologia w marketingu wymusza przedefiniowanie dotychczasowych ról. Jest to nie tylko szansa dla tych, którzy szybko odnajdują się w zmieniającym świecie, ale też ogromne zagrożenie dla tych, którzy są przyzwyczajeni do wszechobecnego status quo. Już dziś widzimy, iż globalne korporacje wymieniają wieloletnich prezesów i dyrektorów na „lepszy model”, który zapewni im miejsce w czołówce kategorii.
Zamiast skupiać się na excel marketingu, tworzeniu setek niepotrzebnych prezentacji, możemy zająć się przede wszystkim polepszeniem jakości produktu czy też usługi, w czym mogą wesprzeć nas właśnie narzędzia.
Światu, w którym działamy, bliżej do „Raportu mniejszości” z Tomem Cruisem niż do scen, które znamy z „Mad mana”. To świat, w którym bohaterowie „House of cards” – zarówno Ci dobrzy, jaki i Ci źli – na bieżąco podejmują decyzje na podstawie ogromnej ilości danych. Stąd też tak istotna jest waga, aby osoby, które zarządzają firmami czy też tak ważnymi działami, jak marketing, były w awangardzie dzisiejszego biznesu, narzucając kierunek swoim organizacjom, a przede wszystkim będąc w stanie nawiązać dialog także z tymi najmłodszymi, którzy stronią od wynalazków poprzedniej „epoki” biznesu.

MarTech Stack, czy mówiąc potocznie, stack technologiczny 

Integracja danych z różnych źródeł, a przede wszystkim ustalenie właściwych źródeł i danych to dziś cel nadrzędny dla wielu z Was. Warto zatrzymać się na chwilę i na poziomie biznesowym ustalić priorytety, ponieważ sama integracja bywa dość kosztownym procesem, a nieprzemyślany MarTech Stack zaprowadzi nas donikąd. 
Pomocną dłoń podsuną Wam przykłady stacków zgłaszanych w konkursie Stackie Awards, będącego częścią MarTech Conference. Owe grafy ukazują w przejrzysty sposób, jakie procesy zachodzą w organizacji, a także jakie platformy, połączone przez API, stanowią poligon działań, po którym podążają nieskończone ilości danych. Ich zadaniem jest pokazanie różnych perspektyw charakterystycznych dla konkretnych ról w organizacji. 
Jak donosi Gartner w 2022 r. rentowność (profitability) zastąpi wskaźnik CX (customer experience) na liście priorytetów dyrektorów marketingu. Pociągnie to za sobą kolejne zmiany. Dotychczasowe zasady gry w doborze kanałów dotarcia do klienta, zostaną wyrugowane przez działania oparte na algorytmach, usuwając w cień modele oparte na regułach. MarTech przynosi nam wiele narzędzi, bardzo często skrojonych pod konkretne...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy