Marketing przeszedł długą drogę. Od marketingu szeptanego (w pozytywnym, przedinternetowym znaczeniu tego pojęcia), poprzez reklamę w tradycyjnych mediach, aż po platformy cyfrowe dzisiejszych czasów. Marketing nie zmienił jednak tylko formy, nośnika swojego przekazu, ale też zmienił swój… koszt. Wraz z cyfrową rewolucją na marketing stać teraz praktycznie każdego, wreszcie kampania reklamowa nie musi kosztować minimum dziesiątek tysięcy złotych.
POLECAMY
W tym artykule podsumujemy ewolucję marketingu i zobaczymy jak przedsiębiorcy mogą korzystać z dobrodziejstw marketingu 3.0.
l Marketing 1.0 (tradycyjny) - rdzeniem przekazu jest produkt. Chcemy wywołać u konsumenta potrzebę posiadania naszego produktu, a nie zaspokoić potrzebę już występującą w społeczeństwie. Komunikacja jest jednostronna, głównie opiera się o tradycyjne środki przekazu, czyli telewizję, radio, gazety.
l Marketing 2.0 - tutaj skupiamy się już przede wszystkim na konsumentach i dbamy o ich lojalność. Z tego powodu Marki wsłuchują się w ich potrzeby, i na podstawie zebranych danych dostosowują treść przekazu oraz sam produkt. Komunikacja jest dwutorowa, Marki wchodzą w interakcję ze swoimi potencjalnymi klientami w mediach społecznościowych, np. poprzez promowanie user generated content, czy włączanie się do wielu dyskusji. Marketing 2.0 można odnaleźć głównie w Internecie, chociaż w tradycyjnych mediach offline też jest spotykany. Trudność polega właśnie na interakcji bezpośrednio z odbiorcą telewizji, czy prasy, a jest to immanentna cecha, wokół której marketing 2.0 jest zbudowany
l Marketing 3.0 - w tej fazie filozofia i wartości Marki, produktu czy usługi stają się częścią społeczeństwa. Zdobywa się zaufanie konsumentów nie tylko poprzez prowadzenie firmy zgodnie z wytycznymi społecznej odpowiedzialności biznesu, ale też poprzez wspólną pracę nad produktem. Marka ma inspirować, dawać natchnienie, więc wsłuchiwanie się w głos konsumenta jest tutaj rozciągnięte nie tylko na sam produkt, ale też na to jak on jest produkowany, w jaki sposób zorgani...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!