Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mamy firmowego bloga. I co dalej? Procontent Communication radzi jak pisać i o czym pisać, aby blog przyciągał odbiorców.

Artykuł | 21 grudnia 2015 |
199
Mówi się że blogi są dla firm, które żyją z kapitału intelektualnego np. firmy doradcze, finansowe, informatyczne, marketingowe, interaktywne etc. Dziś jednak to nie do końca prawda. Blogi są bowiem doskonałym narzędziem content marketingu i mogą ściągać ruch na stronę www. Blog jest drugim pod względem użyteczności miejscem poszukiwania informacji  zaraz po stronie firmy. Założenie bloga to dobry początek, jednak, aby przyciągał on odbiorców należy pamiętać o przestrzeganiu kilku zasad.

Mówi się że blogi są dla firm, które żyją z kapitału intelektualnego np. firmy doradcze, finansowe, informatyczne, marketingowe, interaktywne etc. Dziś jednak to nie do końca prawda. Blogi są bowiem doskonałym narzędziem content marketingu i mogą ściągać ruch na stronę www. Blog jest drugim pod względem użyteczności miejscem poszukiwania informacji  zaraz po stronie firmy. Założenie bloga to dobry początek, jednak, aby przyciągał on odbiorców należy pamiętać o przestrzeganiu kilku zasad.

POLECAMY

Blog firmowy. Czy to ma sens?

Zasięg blogosfery to już prawie 11 mln internautów. Blogi i vlogi odgrywają w życiu internautów kluczową rolę informując, ucząc, bawiąc, przedstawiając inny punkt widzenia, budując świadomość  czy wspomagając decyzje zakupowe.

Dla stałych odbiorców blogów i vlogów są one pierwszym źródłem informacji o produktach. Blog jest drugim pod względem użyteczności miejscem poszukiwania informacji  w Internecie zaraz po stronie www firmy.

Jak pokazują ostatnie badania użytkownicy blogów firmowych to heavy users Internetu i social mediów. Czytają je dwa razy chętniej niż prasę. Około 1/4 z nich to innowatorzy, którzy nowe produkty posiadają jako pierwsi z grona znajomych. Ponad połowa z nich sięga po produkt szybciej niż większość społeczeństwa.*

Firmy inwestują coraz większe środki w prowadzenie własnych mediów. Przykładami mediów należących do marki mogą być na przykład: newslettery, fanpage na Facebook’u, blogi i vlogi firmowe, osobiste kanały na serwisie YouTube oraz Vimeo. Są one skutecznym sposobem na pominięcie opłat za obecność w mediach. Ponadto wysyłając regularnie newsletter do partnerów pozostajemy z nimi w kontakcie dostarczając bieżące informacje o firmie. Wielu marketerów sądzi, że media które należą do marki będą w przyszłości pozostawać w trendzie wzrostowym.

*Źródło: z Badania polskiej blogosfery firmowej 2015

Jaki powinien być dobry blog firmowy?

Blog firmowy może opierać się nie tylko na tekście i zdjęciach. Materiały wideo stały się już równoprawną formą przekazywania informacji. Coraz częściej w sieci popularyzowane są krótkie formy reporterskie, które stają się atrakcyjnym i wiarygodnym dla społeczeństwa źródłem informacji.

Przed zamieszczeniem wideo na blogu warto jednak wiedzieć jakie materiały interesują odbiorców. Jak wynika z raportu pt. „Tradycyjna telewizja nie ma szans na sukces w sieci” opublikowanym na zlecenie multimedialnej agencji informacyjnej Newsrm.TV, udział eksperta czy autorytetu w branży w materiale video o wiele bardziej zachęca respondentów do jego obejrzenia w Internecie. Ten rodzaj rekomendacji brany jest pod uwagę w takim samym stopniu przez najmłodszych jak i najstarszych respondentów. Wyniki badania przeprowadzonego przez Newsrm.tv pokazują, że najchętniej oglądanymi materiałami wideo są te o charakterze rozrywkowym. Jako drugie w kolejności wskazywane są materiały o charakterze informacyjnym. Materiały newsowe/informacyjne najczęściej oglądają respondenci w wieku 50 lat i więcej, a najrzadziej najmłodsi respondenci w wieku 15-18 lat.

Założenie bloga firmowego to dopiero początek. Należy pamiętać o wyznaczeniu konkretnych osób, które będą zajmowały się jego regularną aktualizacją. Najlepiej jeśli blog prowadzi osoba a nie firma, ale musi być ona na trwale związana z organizacją, w przeciwnym wypadku jej wizerunek z bloga przekładać się będzie na wszystkich kolejnych pracodawców. Jeśli takiej osoby nie ma w firmie to najlepiej jeśli jest prowadzony przez wybrany zespół. Jeżeli w danym przedsiębiorstwie nie ma możliwości wyznaczenia takiej osoby lub zespołu, kompleksową  opiekę nad blogiem firmowym można powierzyć również agencji public relations.

Okazuje się, że czas publikacji postów na blogu ma znaczenie. Dla przykładu, osoby, które czytają blogi modowe najaktywniejsze są po godzinie 20.00. Czytelnicy blogów parentingowych aktywni są rano i wieczorem, przy czym można odnotować zauważalny spadek ich aktywności w ciagu dnia. Istnieją narzędzia, które pomagają zarządzać aktywnością na blogu oraz pozwalają uzyskać dane odnośnie godzin w jakich dany blog cieszy się największym zainteresowaniem np. Hootsuite, Netvibes.

Najistotniejszą kwestią, o której należy pamiętać podczas zakładania bloga, jest pomysł na niego. Powinien być on nie tylko ciekawy lecz przede wszystkim również oryginalny. Bardzo ważna jest konsekwentna i regularna aktualizacja wpisów. Pisanie na każdy temat, w nieregularnych odstępach czasu nie zachęca czytelników do śledzenia postów. Ponadto  blog powinien dostarczać merytorycznej wiedzy z danej dziedziny w ciekawy, niekonwencjonalny oraz indywidualny sposób. Współcześni czytelnicy mają coraz większe wymagania w stosunku do odwiedzanych blogów. Oczekują częstych aktualizacji, dobrego wyglądu i szaty graficznej, zaangażowania w dyskusję autora i czytelników oraz ciekawych materiałów multimedialnych.

Należy pamiętać, iż blog powinien być spójny z wizerunkiem firmy. Dobrze gdyby komponował się ze stroną internetową przedsiębiorstwa, należy zatem dobrać odpowiednia grafikę i  dodać logo.

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy