Dołącz do czytelników
Brak wyników

Loteria zgodna z prawem

Artykuł | 1 grudnia 2014 |
70

Wykorzystanie akcji wsparcia sprzedaży nie musi oznaczać prowadzenia długoterminowych programów lojalnościowych. Niekiedy, jeśli firma chce poprawić wyniki sprzedażowe, a przy tym zaproponować klientom nieco kreatywnej zabawy, lepszym rozwiązaniem są projekty krótkofalowe, takie jak loterie. Z ich prowadzeniem wiążą się jednak różnego rodzaju obowiązki oraz konsekwencje podatkowe po stronie organizatora i uczestnika. Aby nie przysporzyć sobie kłopotów, warto zapoznać się z obowiązującymi przepisami lub zlecić organizację loterii profesjonalnej firmie. Loteria zaliczana jest do gier losowych, których wynik zależy od przypadku. Gracze nie mają gwarancji, że spełnienie warunków stawianych przez organizatora zaowocuje nagrodą. Nawet jeśli w loterii występują inne czynniki mogące mieć wpływ na jej wynik, ale ostateczny rezultat, choćby w niewielkim stopniu, jest zależny od przypadku, będzie to gra losowa. „Często organizator sądzi, że jeśli wprowadzi do akcji promocyjnej z losowaniem nagród pytanie konkursowe, uniknie kwalifikacji tego działania jako gry losowej. Nic bardziej mylnego - dodanie pytania konkursowego nie ma znaczenia, jeśli o ostatecznym kręgu zwycięzców na którymkolwiek etapie akcji decyduje losowanie. Jeśli organizator ma wątpliwości co do charakteru promocji, jaką chce zorganizować, powinien zwrócić się do ministra finansów o rozstrzygnięcie, czy będzie to gra losowa” – powiedział Dariusz Deszczka, Category Manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie w firmie Sodexo Benefits and Rewards Services. Wyróżnić można dwa m.in. następujące rodzaje loterii: promocyjną i audioteksową. Udział w pierwszej z nich jest bezpłatny, jednak warunkiem przestąpienia do gry jest zakup towaru, usługi lub innego dowodu udziału. W loterii audioteksowej do gry dołącza się przez odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej. Zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów celnych, nie ma możliwości uczestnictwa w loterii audioteksowej za pośrednictwem strony www. Bez zezwolenia ani rusz Organizacja loterii wymaga uzyskania zezwolenia od dyrektora izby celnej - jeśli loteria organizowana jest w okręgu jednej izby celnej, zgodę na jej organizację wydaje jej dyrektor, jeśli natomiast gra obejmuje zasięgiem okręg więcej niż jednej izby celnej, zezwolenie wydaje dyrektor tej, która jest właściwa ze względu na siedzibę organizatora. Wydawane jest ono na organizację konkretnej loterii, na okres nie dłuższy niż 2 lata. Ustawowy termin na wydanie zezwolenia to dwa miesiące od dnia złożenia wniosku, co należy wziąć pod uwagę podczas planowania loterii i złożyć wniosek odpowiednio wcześnie. W praktyce dość często zezwolenia wydawane są w krótszym czasie. Lepiej nie omijać tego etapu, gdyż organizacja loterii bez odpowiedniej zgody stanowi przestępstwo zagrożone karą grzywny do 720 stawek dziennych, karą pozbawienia wolności do lat 2 albo obiema tymi karami łącznie. Co więcej, za złamanie przepisów nie płaci tylko organizator (100% przychodu z organizacji gry), ale i uczestnik (równowartość uzyskanej wygranej). „Często podmiot chcący zorganizować loterię, współpracuje z agencją reklamową. W takim przypadku należy pamiętać o ograniczeniu płynącym z art. 28 ust. 1 ustawy o grach hazardowych,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy