Lejek sprzedażowy w marketingu internetowym – co warto wiedzieć?

Artykuł sponsorowany W najnowszym wydaniu również

Pojęcie lejka sprzedażowego znane jest od wielu dekad, lecz w kontekście działalności w sieci nabrało ono jeszcze większego znaczenia. Czym jednak jest ten lejek i w jaki sposób wiedzę na jego temat możesz przekuć w szansę na sukces dla swojej marki?

Jak skutecznie przyciągnąć i zaangażować klientów?

Internetowy marketing i wszelkiego rodzaju e-commerce to temat, który można ugryźć na wiele sposobów. To również niezwykle interesująca dziedzina, która rozwija się naprawdę prężnie. Sprzedaż internetowa w ostatnich latach znacznie zyskała bowiem na popularności, szczególnie w obliczu pandemii, kiedy tak wielu ludzi musiało spędzać czas w domach. To również przedmiot zainteresowania serwisów branżowych, takich jak https://semboat.pl/ oraz samych właścicieli sklepów czy marek.

POLECAMY

Nie powinno to przesadnie dziwić – aby napędzić ruch na swojej witrynie, należy w odpowiedni sposób przyciągnąć potencjalnego klienta oraz go zainteresować. Cały ten schemat może zostać opisany na przykładzie tzw. lejka sprzedażowego. Czym on jednak tak właściwie jest i w jaki sposób możesz wykorzystać taką wiedzę?

Czym jest lejek sprzedażowy i z czego wynika ta nazwa?

Lejek sprzedażowy jest wizualnym przedstawieniem drogi klienta do zakupu produktu lub usługi od konkretnej marki. Każdy kolejny etap to ciaśniejsza szyjka lejka, co dobrze opisuje grupę osób, które wraz z każdym etapem naturalnie „odpadają” – na sam koniec dotrą tylko te osoby, które będą najmocniej zainteresowane marką oraz produktem.

Z pomocą lejka sprzedażowego jesteś w stanie dogłębnie zrozumieć, na jakich zasadach opiera się marketing internetowy. Analiza poszczególnych przypadków jest w stanie pozwolić ci lepiej zrozumieć profil swojego klienta i lepiej dostosowywać kampanie sprzedażowe oraz marketingowe.

Poziomy lejka sprzedażowego – co się na niego składa?

Lejki sprzedażowe opisuje się na różny sposób. Wygodną metodą jest AIDA, która dzieli się na cztery etapy. Opisują one dość dokładnie drogę klienta w kierunku zakupu czy skorzystania z usług danej firmy. Sama AIDA jest akronimem od nazw poszczególnych punktów.

  1. Świadomość marki/zdobycie uwagi (Attention) – uświadomienie potencjalnego klienta o istnieniu danej firmy, zazwyczaj z pomocą działań marketingowych.
  2. Zainteresowanie (Interest) – na tym etapie pozostają osoby, które po dowiedzeniu się o marce zainteresowały się nią i wykonały akcję, np. weszły na stronę internetową, zaczęły rozważać zapisanie się do newslettera czy sprawdziły ofertę.
  3. Pożądanie (Desire) – do tego miejsca docierają te osoby, które zainteresowały się danym produktem bądź usługą i zaczęły realnie rozważać ich zakup. Na tym etapie dużą rolę gra również kwestia budowy zaufania.
  4. Sprzedaż lub akcja (Action) – ostatni krok, który ostatecznie ma doprowadzać do zakupu lub złożenia zamówienia. Pamiętaj jednak, że nawet na etapie finalizacji droga nie jest zakończona – klient nadal może się rozmyślić lub odłożyć zakup w czasie.

 

Jak wykorzystać lejek sprzedażowy na własną korzyść?

Znajomość lejka sprzedażowego pozwala ci na odpowiednie planowanie komunikacji w Internecie, a także właściwe zainteresowanie osoby, która może potencjalnie stać się twoim klientem.

Dla przykładu na pierwszym etapie warto skupić się na przykuwających oko treściach, które w dobie szybkiej rozrywki i błyskawicznych treści ma gigantyczne znaczenie. Gdy zdołasz zwrócić na siebie uwagę, musisz zrobić wszystko, by w oczach klienta wypaść interesująco. Musisz więc przekonać go, że twoja marka ma coś, czego on potrzebuje – produktu, usługi czy wiedzy.

W dalszych kokach możesz pozwolić sobie na budowanie coraz większego zaangażowania, chociażby proponując kolejne treści, zapis do newslettera czy oferując konkretne produkty. Na sam koniec zaś warto zadbać o wygodny i intuicyjny sposób finalizacji zamówienia – dzięki temu klient nie zrezygnuje na ostatniej prostej.

Przypisy