Leady sprzedażowe – co to jest?
Leady sprzedażowe to jeszcze nie klienci, ale osoby, które mogą z dużym prawdopodobieństwem nimi zostać. To dlatego, że w jakiś sposób wyrazili zainteresowanie usługą danej firmy, np. poprzez wysłanie zapytania ofertowego czy pozostawienie maila, aby otrzymywać newsletter.
POLECAMY
Tacy odbiorcy są szczególnie cenni, ponieważ:
- wiesz już, że są przynajmniej wstępnie zainteresowani Twoją ofertą lub powiązaną z nimi tematyką;
- masz do nich kontakt, więc możesz nawiązać z nimi rozmowę;
- istnieje szansa, że ostatecznie złożą zamówienie – jeśli dobrze poprowadzisz komunikację.
Uwaga! Warto odróżnić leady sprzedażowe od marketingowych. Chociaż idea w obu przypadkach jest podobna – każda z grup odbiorców znajduje się na innym poziomie lejka zakupowego. Leady marketingowe wstępnie angażują się w tematykę powiązaną z daną branżą. Natomiast leady sprzedażowe mogą być bliżej decyzji zakupowej i wymagać kontaktu, który jest bezpośrednio nakierowany na zamknięcie transakcji, np. rozmowy z handlowcem.
![]()
Decyzje zakupowe klientów to efekt prowadzenia ich przez firmy w dół lejka sprzedażowego. Ta droga zaczyna się od pozyskania leadów.
Pozyskiwanie leadów sprzedażowych – jak to robić w dobie AI?
Co to jest generowanie leadów sprzedażowych? Ten proces można określić jako stwarzanie szans na to, aby odbiorca zaangażował się w komunikację z marką. Mówiąc precyzyjniej – chodzi o swoisty system zachęt do kontaktu, np. zaoferowanie rabatu na zakupy, jeśli dana osoba zapisze się na newsletter. Jednak pozyskiwanie leadów sprzedażowych może się odbywać również np. poprzez:
- content marketing – publikowanie wartościowych treści, które zainspirują odbiorcę do głębszego researchu lub do kontaktu;
- zastosowanie narzędzi interaktywnych na stronie – np. kalkulatorów, które pozwolą klientowi samodzielnie oszacować koszt usługi;
- kampanie płatnej reklamy z precyzyjnie dopasowanym komunikatem – takim, który zachęca do kliknięcia i zapoznania się z ofertą.
Możliwości jest wiele, podobnie jak wyzwań. Wystarczy wspomnieć o zmianach w wyszukiwarkach, które w coraz większej mierze opierają się na sztucznej inteligencji. Powoduje to np. konieczność wprowadzenia zmian w strategii SEO.
- Sztuczna inteligencja to nie tylko wyzwanie w marketingu internetowym – narzędzia AI mogą być również potężnym wsparciem w pozyskiwaniu leadów. Ich wykorzystanie pozwala np. precyzyjniej identyfikować potencjalnych klientów na podstawie ich działań na stronie czy zaangażowania. W efekcie można usprawnić komunikację z nimi, np. jeszcze celniej trafiając w dobry moment do przedstawienia zachęty do pozostawienia kontaktu i skuteczniej personalizując przekaz – mówi Agnieszka Góral, partner zarządzający w Agencji ECHO, która specjalizuje się w nowoczesnym marketingu internetowym nastawionym na sprzedaż. – Z tego powodu włączamy sztuczną inteligencję do strategii marketingowych, począwszy od optymalizacji stron pod AIO, kończąc na włączeniu jej do planowania kampanii remarketingowych. Cel jest zawsze ten sam: pozyskać jak najwięcej wartościowych leadów i poprowadzić je do zakupu – dodaje.
Warto zatem zainteresować się możliwościami, jakie daje AI przy pozyskiwaniu leadów sprzedażowych, i skorzystać z nich dzięki współpracy z doświadczonym partnerem z obszaru SEM.