Dołącz do czytelników
Brak wyników

Klient będzie mógł więcej w sklepie internetowym!

Artykuł | 12 maja 2014 |
217
Już za miesiąc kupujący w internecie będą mieli więcej praw, niż konsumenci podczas zakupów w tradycyjnym sklepie. Za sprawą harmonizacji unijnego prawa zostanie wprowadzona dyrektywa o e-handlu. W ubiegły piątek Sejm przegłosował ustawę. Co to oznacza dla klientów e-sklepów?

Już za miesiąc kupujący w internecie będą mieli więcej praw, niż konsumenci podczas zakupów w tradycyjnym sklepie. Za sprawą harmonizacji unijnego prawa zostanie wprowadzona dyrektywa o e-handlu. W ubiegły piątek Sejm przegłosował ustawę. Co to oznacza dla klientów e-sklepów?

POLECAMY

Przepisy dotyczące e-handlu mają ujednolicić zasady prowadzenia sprzedaży w internecie w całej Unii Europejskiej. Prawo nie będzie identyczne, ale we wszystkich krajach członkowskich będzie bardzo podobne. To kolejny krok w celu harmonizacji przepisów w UE oraz pobudzenia rozwoju e-commerce. Każde z państw członkowskich ma obowiązek wprowadzić je najpóźniej do 13 czerwca tego roku. W Polsce zostanie przyjęta nowa ustawa o prawach konsumenta.

Dłuższy czas na zwrot towaru

Aktualnie konsumenci mają 10 dni na oddanie towaru bez podawania przyczyny. Co ważne – liczy się moment zawarcia umowy. Od 13 czerwca 2014 r. czas ten wydłuży się do 14 dni i liczba ta będzie liczona dopiero od chwili otrzymania towaru. Dla sprzedawców ważną informacją jest to, że będą mogli potrącić koszty tzw. amortyzacji, czyli użytkowania towaru. Nowe przepisy dużą wagę przywiązują do informowania klientów o ich prawach. Konieczne będzie m.in. zamieszczenie informacji o prawie do zwrotu towaru. Jeśli sprzedający nie poinformuje o tej możliwości, kupujący będzie miał nawet rok na zwrot towaru.  Co więcej,  w tym skrajnym przypadku będzie mógł oddać nawet przedmioty noszące ślady użytkowania lub uszkodzone. Niezbędne są więc odpowiednie zmiany w regulaminach e-sklepów.

Na piątkowym posiedzeniu Sejmu w dniu 09.05.2014 r. zostały uregulowane także kwestie kosztów transportu w przypadku zwrotu towarów. Klient zapłaci wyłącznie za odesłanie produktu. Konsument odzyska środki zapłacone za towar oraz jego dostarczenie w przypadku, kiedy wybierze najtańszy, oferowany przez sprzedającego, sposób dostawy towaru. W pozostałych przypadkach właściciel e-sklepu nie będzie musiał zwracać dodatkowych kosztów.

Nowe zasady reklamacji

Zgodnie z nowymi przepisami, klient musi znać wszelkie koszty związane z transakcją jeszcze przed jej zawarciem. Dodatkowe opłaty, które sklep ujawni już po zawarciu umowy, nie będą miały znaczenia dla kupującego. Nadprogramowe koszty poniesie właściciel sklepu. Pozwoli to uniknąć nadużyć stosowanych przez niektórych sprzedawców. Duże zmiany nastąpią także w kwestii reklamowania towarów i usług. Obecnie kupujący może reklamować produkty do 2 lat od momentu zakupu. Do wyboru ma również naprawę lub wymianę towaru na nowy. Sklep jednak nie musi się zgodzić na wymianę, jeśli koszt naprawy jest znacząco niższy. Sprzedający musi ustosunkować się do reklamacji w ciągu 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Jeśli tego nie dokona, przyjmuje się, że reklamacja została uznana. Nowe przepisy wyróżniają rękojmię – odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego, która wynika z ustawy oraz gwarancję, obejmującą głównie wady fizycznie przedmiotu. W przypadku gwarancji to producent decyduje co powinno być objęte w sprzedanym przez niego towarze gwarancją. Ta forma ochrony ustanawiana jest w drodze dobro...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy