Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social Media

15 marca 2022

NR 62 (Luty 2022)

Jak zmienia się komunikacja wideo w social mediach? TikTokowe trendy na 2022 r.

0 258

Robiąc marketingowe podsumowania, często pada pytanie o trendy na kolejny rok. Zawsze odpowiedzi są ogólnikowe, pełne kształtów i kolorów. Ewentualnie są to potwierdzenia, że w tym roku wygrają ARy. Ciężko jest mówić o trendujących tematach w mediach, które zmieniają się tak dynamicznie i które kreuje społeczeństwo. Takim samograjem i aplikacją, którą najtrudniej przewidzieć, jest TikTok. Rozwija się obecnie najszybciej, a jego użytkownicy prześcigają się w pomysłach. Ciężko mówić o tiktokowych trendach na 2022 r., bo same trendy w znaczeniu tej platformy pojawiają się nagle i znikąd. Dlatego przeczytacie tutaj o tym, co obecnie trenduje w aplikacji i jakie formy przybierają wideo.

POV i kreowanie własnych postaci 

Wchodząc na TikToka (niezależnie od kraju, w którym się znajdziecie), zauważycie, że użytkownicy lubią się wcielać i odgrywać różne role. Znajdziecie tutaj @zetkakacper, który wykreował postać najpopularniejszej nauczycielki na TikToku, która odgrywała sceny znane wszystkim ze szkoły, np. tej, która rzuca kluczami. Czy @biamidox, który na TikToku jest dziadkiem, którego każdy współczesny nastolatek chciałby mieć. Mogliście się też spotkać z tekstem  CO, SPALONE? TO JEST MOCNO WYSMAŻONE!, —autorką tego dźwięku jest @barbara_maria_official, która na TikToku udaje „typową Karynę”, znaną z internetowych memów. Teksty tych tiktokerów stają się popularnymi dźwiękami i inspiracją dla innych użytkowników. 

POLECAMY

Podpowiedź

Jeśli na TikToku w komentarzach znajdziecie tekst oznaczony w ten sposób, oznacza to, że użytkownicy zrobili highlight z tekstu, który padł w filmie. Od razu widać, co podoba im się najbardziej i co ich śmieszy. 


Ale to nie wszystko, bo oprócz tworzenia sytuacji, które mogły się wydarzyć, użytkowników lubi ponosić fantazja. Często tworzą tzw. fake situations (nieprawdziwe historie). Niektóre z nich to parodie rzeczywistości, często wyśmiewające stereotypy np. o generacji Z, która w przyszłości będzie uczyła dzieci w szkołach lub sprzedawała w sklepach, nadal pozostając niedojrzałą częścią społeczeństwa (wbrew pozorom tworzy to sama generacja Z). Nie wszystkie z nich są śmiesznym żartem. Często działają jako życiowa przestroga, jak tworzenie fake situations, opowiadających o samotnym powrocie do domu, nieodpowiedzialnym piciu i łamaniu prawa. Przez te treści przemawia odpowiedzialność, a nie próby żartu. 
 


Miniseriale, początkujący aktorzy

Jednak skoro mowa o wyobraźni… POV to nie wszystko, bo wcielanie się w rolę udzieliło się użytkownikom TikToka. Być może, jest to sposób na oderwanie się od rzeczywistości lub spełnianie marzeń o aktorstwie. Miniseriali w aplikacji pojawia się coraz więcej. Użytkownicy nazywają to seriami, tworzą całkiem nowe universum, świat dla swoich bohaterów i odkrywają poszczególne role. 
Marlena Sojka stworzyła historię pt. „Żywioły”, która składała się z 17 odcinków. Serię mogliśmy oglądać pod koniec zeszłego roku, a na myśl mogła przywodzić stare animacje Winx, czy w.i.t.c.h.; chociaż tematyka wiedźmowa, mocy nadprzyrodzonych i wróżek w tego typu treściach jest bardzo popularna. Marlena do swojego „serialu” zaangażowała również swojego chłopaka. Postacie miały własne charakteryzacje i stroje. To również kolejny dowód na to, że… TikTok to królestwo dobrego montażu, gdzie green screen i odpowiednie cięcia dopełniają dynamiki (rys. 2). 
Ale nie tylko magia bywa inspiracją. Czasem życie codzienne też. Zupełnie jak u @werkatesterka, która podziałała na nostalgię milenialsów i przenosi swoich odbiorców do czasów typowego gimnazjum w 2004 r. W historiach spotkamy główne bohaterki: Agatę i Sandrę, które przeżywają swoje „przygody” prosto z damskiej toalety. Pojawiają się pierwsze miłości, chodzenie na roraty, czy zmywanie makijażu kremem Nivea. Weronika powoli wprowadza kolejne postacie, które odgrywa sama. Każda ma wyjątkową osobowość, a po komentarzach widać, że teksty zapadają użytkownikom w pamięć (rys. 3). 

Polskie marki nieśmiało zaczynają korzystać z TikToka. Powoli zaczynają rozumieć aplikacje i rezygnują w nich z tradycyjnych reklam na rzecz influencerów lub własnych pracowników, którzy znają trendy. Świetnymi przykładami są marki Pasibus i Rossmann, które rozumieją i dobrze realizują dane tematy. Jeśli chcecie być na bieżąco, to dobrze je obserwować!

Więcej pasji i DIY 

TikTok stał się kopalnią, w której możecie odkryć całkiem nową pasję lub formy rozrywki. Im dziwniej, tym lepiej. Im kreatywniej, tym jeszcze lepiej. W ostatnim czasie bardzo popularny stał się content z… tworzenia i szycia dywanów. Customowe dywany powoli stają tak modne, jak niegdyś personalizowane i ręcznie malowane Air Forcy. Odcinki, w których twórcy starają się odtworzyć znane postacie z filmów i komiksów, uzyskują miliony odtworzeń. Choć wszystko wydaje się nieskomplikowanym procesem, to generuje też dużą liczbę zamówień. 
Podobnie jest z twórcami naklejek, gumek do włosów typu scrunchy, młodych dziewczyn, które próbują swoich sił w tworzeniu ubrań, czy wspomnianych już wcześniej… customizacji butów i jeansowych kurtek. Jeśli macie talent, to najlepiej sprzedać go na TikToku (rys. 4). 
 


Oprócz tego możemy spotkać projektantów np. obuwia. @Projektant_butow to jedno z najciekawszych kont w tej aplikacji. Tutaj znajdziecie content, który od początku do końca przeprowadzi Was przez proces tworzenia różnego rodzaju obuwia. Skoro jednak dywany sprzedają się dlatego, że mają ciekawą formę, to i buty musiały się w tej kategorii wybić. Z tego względu Pan Nowak nakręcił serię TikToków o tym, jak tworzy trampki z papierków po lodach Ekipy (rys. 6). W kolejnych częściach pojawiła się współpraca z lodami Koral i papierkami po...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy