Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru , Strona www, która sprzedaje

11 maja 2021

NR 57 (Kwiecień 2021)

JAK ZBUDOWAĆ PORTAL, KTÓRY WSPIERA SPRZEDAŻ?

87

Coraz częściej portal internetowy firmy stanowi kluczowy przystanek na ścieżce zakupowej klientów. Niezależnie od tego, na jakim rynku działasz, Twoi klienci, zanim podejmą decyzję zakupową, szukają informacji o produktach w internecie i często właśnie tam dokonują zakupu. W efekcie to, czy Twój portal ułatwi im te zadania, będzie miało istotny wpływ na wyniki sprzedaży.

 Rys. 1. Pięć trendów w projektowaniu UX portali internetowych

Rola portalu w ekosystemie sprzedaży

Obecnie konsumenci doświadczają marki w różnych kanałach sprzedaży. Projektując nowy portal internetowy, pamiętaj zatem, że jest on jednym z elementów składowych strategii omnichannel. Jego zadaniem powinno być przygotowanie klienta do zakupu. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera integracja z e-commerce i takie elementy, jak:

  • sposób prezentacji produktu,
  • sekcje inspiracyjne,
  • formularze,
  • wyszukiwarki i konfiguratory.

Inspirując się trendami z zakresu projektowania UX, 
będziesz mógł lepiej realizować funkcje prosprzedażowe portalu i skuteczniej budować przewagę konkurencyjną.

Zacznij od klienta i dobrej treści

Już w 1996 r. Bill Gates napisał artykuł pt. Content is King (w wolnym tłumaczeniu Treść jest najważniejsza). To, jakie treści prezentujemy na stronie, jest bardzo ważnym, aczkolwiek często niedocenianym aspektem. Aby przygotować 
dobrej jakości content, który będzie w jasny i klarowny sposób przedstawiał propozycję wartości i wspierał sprzedaż, trzeba przede wszystkim usystematyzować wiedzę o Twoich klientach i produktach. Zastanów się:

  • Kim są Twoi klienci?
  • Jaki cel chce osiągnąć klient?
  • Jakie problemy rozwiązuje Twój produkt?
  • Czym jest produkt lub na czym polega usługa?
  • Co chcesz osiągnąć, oferując produkt?
  • Jakie alternatywy są dostępne na rynku?
  • Jak realizowane są czynności obsługowe?
  • Jakie są kanały sprzedażowe i obsługowe?
  • Jak wygląda cykl życia produktu?
  • Jakie są produkty uzupełniające?

Ponad 60% użytkowników przegląda internet za pośrednictwem urządzeń przenośnych. Co więcej, rośnie odsetek użytkowników korzystających z internetu wyłącznie przez mobile. Budując treści, kieruj się 
podejściem mobile first. Dzięki temu łatwiej będzie Ci wyciągnąć esencję z tekstu i odpowiednio zhierarchizować przekaz. W efekcie strona będzie czytelniejsza zarówno na mobile, jak i na desktopie.

Tworząc treść, pamiętaj, że minęły już czasy, w których liczyła się głównie ilość contentu. Każdego dnia mnóstwo nowych treści walczy o uwagę użytkowników, więc kierowane do niego informacje muszą posiadać atrakcyjną i przystępną formę. Warto też skorzystać z dorobku ugruntowanego już obecnie trendu prostego języka, tworząc przekaz, który w zwięzły i przejrzysty sposób przedstawi interesujące ich tematy.

Badanie użytkowników

Dzięki badaniom w łatwy sposób zbierzesz feedback od osób, które w rzeczywistości korzystają z portalu. W ten sposób sprawdzisz, jak użytkownicy zapoznają się z udostępnionymi treściami i jak poruszają się po serwisie. Zalety badań UX:

  • pozwalają szybko wykrywać i naprawiać błędy: zarówno drobne, jak i kluczowe,
  • pokazują, jak użytkownicy korzystają z portalu,
  • umożliwiają zaprojektowanie customer experience na wyższym poziomie.

Content dla innych kanałów

Jeśli prowadzisz działania sprzedażowe i informacyjne opierając się na strategii omnichannel, to doskonale wiesz, jak dużym wyzwaniem jest stała potrzeba generowania contentu dla różnych kanałów. Rozwiązaniem może być wykorzystanie portalu jako centralnego źródła do budowania i zarządzania treściami.

Portal powinien posiadać zatem API, które umożliwi łatwą integrację z dowolną aplikacją wymagającą zasilenia contentem, w tym:

  • aplikacją mobilną,
  • mediami społecznościowymi,
  • kanałami SMS, Push, e-mail,
  • aplikacjami dla sprzedawców w oddziałach stacjonarnych,
  • call center,
  • blogiem.

Udostępnione treści należy rozumieć bardzo szeroko – od całych stron, przez ich fragmenty (bloki wizualne), aż po dane z modułów dziedzinowych, takich jak: news, FAQ, file manager czy products.

Jakie dane może zwrócić API?

Wykorzystanie Content API umożliwia:

  • szybsze i tańsze publikowanie spójnych treści w wielu kanałach komunikacji z klientami i pracownikami,
  • publikację treści do wszystkich kanałów w tym samym czasie,
  • wydajne wprowadzanie zmian – w jednym miejscu i bez konieczności angażowania właścicieli innych aplikacji, których modyfikacja jest trudna lub czasochłonna,
  • sprawne dodawanie nowych kanałów komunikacji,
  • łatwiejszą integrację z narzędziami analitycznymi.

Analityka i optymalizacja

Portal to także możliwość zbierania cennych danych na temat Twoich użytkowników. Korzystając z Google Analytics (lub podobnych narzędzi, jak np. Adobe Marketing Cloud), zyskasz informacje, które ułatwią dalszy rozwój portalu i jeszcze dokładniejsze dopasowanie go do potrzeb użytkowników.

Główne wskaźniki w analizie performance

Najbardziej popularne metryki przy badaniu performance nowego portalu to:

Współczynnik odrzuceń Wskaźnik określający odsetek użytkowników, którzy po otwarciu strony nie weszli z nią w interakcję, czyli osób, które opuściły portal po wyświetleniu tylko jednej strony. Jeśli podstrona miała zachęcić gości do dalszego działania, wysoki współczynnik odrzuceń sygnalizuje, że strona nie osiąga tego celu i wymaga modyfikacji
Współczynnik konwersji Odsetek odwiedzających, którzy po wejściu na stronę doprowadzają do końca wybrane działanie, np. zakup, wypełnienie formularza lub pobranie jakiegoś materiału. Jego wartość pomaga...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy