Jak wybrać najlepszy kanał SoMe?

Social Media

Wszyscy chcą iść w social media jak przysłowiowy dzik w szyszki. Na niemal każdej firmowej stronie internetowej uśmiechają się do Ciebie dumnie logotypy wybranych platform społecznościowych, które zachęcają Cię do tego, by w nie kliknąć i sprawdzić, co komunikacyjnie gra w duszy danej firmy. Niestety, ku Twojemu (i mojemu) częstemu zdziwieniu, po wejściu na wybraną platformę słychać co najwyżej świerszcze, bo marka prowadzi tam profil, gdy jej się przypomni. Dlaczego tak się dzieje i czemu tak rzadko kanały social mediów są dla firm prawdziwie efektywne? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.

Owczy pęd, czyli idziemy tam… gdzie wszyscy

Zdradzę Ci sekret… jedną z zawodowych odnóg mojej działalności jest hejtowanie ludzi w internecie. No, może nie dosłownie, bo chodzi mi tutaj po prostu o audyty komunikacji w social mediach. W praktyce oznacza to, że każdego miesiąca analizuję setki, jeśli nie tysiące postów zamieszczonych w sieci, mówię markom, co robią nie tak i rekomenduję zmiany, w tym całkiem często również platformom, w których prowadzona jest komunikacja. 
Okazuje się bowiem, że w wielu przypadkach determinantą wyboru medium, w którym firma prowadzi swoje działania w sieci, jest jej konkurencja. Przedstawiciele marek mówią mi wprost, że skoro firma Y jest np. na Facebooku, to oni również muszą tam być. Rzadko kiedy biorą pod uwagę to, że ich konkurencja może się mylić, a oni sami stali się ofiarą tzw. owczego pędu. 

POLECAMY

Owczy pęd odnosi się do sytuacji, w której jednostki w grupie, w tym przypadku marki na rynku social mediów, podążają za jakimś trendem lub decyzją, niezależnie od własnych przekonań lub ocen. 

W efekcie może dochodzić do sytuacji, w której nieświadomie powiela się błędy swoich konkurentów i inwestuje się czas, a niekiedy również i pieniądze, w kanały, które dla danej marki nie mają najmniejszego sensu. 

Entliczek, pętliczek… 

Ślepe podążanie za konkurencją to jednak nie jedyny powód, dla którego niektóre marki decydują się na obecność w konkretnych kanałach social mediów. Jeszcze inne po prostu zakładają swoje profile w miejscach, które są aktualnie modne lub nowe. Jak nie wpaść w tę...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy