Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak warszawiacy wybierają nieruchomości

Artykuł | 14 lipca 2015 |
172

Jak warszawiacy wybierają nieruchomości 2015-07-02, 14:32 Mieszkańcy Warszawy marzący o nowym mieszkaniu/domu muszą zmierzyć się z ogromnym wyborem i najwyższymi cenami. Czym charakteryzują się nabywcy nowych nieruchomości w stolicy i czy różnią się od analogicznych osób w innych miastach regionalnych? Znajomi i gazety głównymi źródłami informacji dla poszukujących mieszkań w Warszawie Zacznijmy od tego, gdzie mieszkańcy stolicy zasięgają informacji o nieruchomościach. Respondenci z Warszawy zdecydowanie częściej niż badani w pozostałych największych polskich miastach doceniają oferty zamieszczane w gazetach (37% wobec 17% dla ogółu), rzadziej natomiast wspominają o stronach internetowych deweloperów (25% wobec 45%) oraz wizytach w biurach deweloperów (23% w stosunku do 37%). Najchętniej zasięgają jednak opinii znajomych i rodziny (39% wobec 30% dla ogółu). Targi nieruchomości pozostają źródłem nieruchomości wykorzystywanym przez zaledwie 21% poszukujących (24% dla ogółu badanych). Najczęściej wykorzystywane źródła informacji podczas poszukiwania mieszkania/domu Źródło: Badanie dotyczące preferencji i satysfakcji z zakupu mieszkania -badanie TNS Polska dla serwisu otoDom.pl. Badanie przeprowadzono w marcu 2015 roku. W badaniu wzięło udział 510 pełnoletnich mieszkańców nowych osiedli bądź inwestycji, które powstały w ciągu ostatnich dwóch lat w pięciu miastach w Polsce: w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Wrocławiu i Poznaniu. Na każde miasto przypadło 20% ankietowanych. Na co konkretnie zwracają uwagę warszawscy respondenci szukający wymarzonej nieruchomości? Co odróżnia ich pod tym względem od mieszkańców innych miast? Wyniki wskazują, iż przywiązują oni większe znaczenie do rozkładu pomieszczeń (25% wobec 22% dla ogółu badanych), do tego czy nieruchomość dysponuje balkonem/tarasem (35% wobec 15%) oraz infrastruktury dla dzieci rozumianej jako place zabaw, przedszkola, szkoły (10% wobec 6%). Lokalizacja jest relatywnie mniej istotna dla respondentów z Warszawy (43% wobec 55% dla ogółu). Niemniej jednak jest to wciąż drugie kryterium (po cenie) wpływające na wybór konkretnej nieruchomości. Sprawdźmy zatem jakie elementy dotyczące lokalizacji były uznane za najważniejsze przez ankietowanych zamieszkujących stolicę. Najważniejsze kryteria wyboru mieszkania/domu w kategorii "lokalizacja" Źródło: Badanie dotyczące preferencji i satysfakcji z zakupu mieszkania -badanie TNS Polska dla serwisu otoDom.pl. Warto zwrócić uwagę, iż tutejsi respondenci przywiązywali zdecydowanie największą wagę do obecności/bliskości terenów zielonych sprzyjających rekreacji (41% wobec 32% dla ogółu badanych). Dla mieszkańców stolicy ważniejsza niż dla obywateli innych miast była także bliskość sklepów, urzędów itp. (30% wobec 22%). Znacznie większą wagę przywiązywali oni także do tego, by lokalizacja była atrakcyjna pod kątem wynajęcia lub późniejszej sprzedaży mieszkania (30% wobec 19%). Z drugiej strony dla jedynie 11% poszukujących nowego mieszkania/domu w Warszawie (przy 19% ogółu) istotne było, by ich lokalizacja znajdowała się w centrum miasta. Duża konkurencja ze strony rynku wtórnego W Warszawie respondenci zdecydowanie rzadziej interesowali się mieszkaniami/domami tylko z rynku pierwotnego, za to wyraźnie częściej niż w pozostałych miastach preferowali mieszkanie z rynku wtórnego (47% wobec 12% dla ogółu). W stolicy brak zainteresowania rynkiem wtórnym zadeklarowało tylko 21% badanych, podczas gdy wśród ogółu kupujących była to ponad połowa respondentów (55%). Rynek wtórny czy pierwotny? Preferencje i rozważania właścicieli Źródło: Badanie dotyczące preferencji i satysfakcji z zakupu mieszkania -badanie TNS Polska dla serwisu otoDom.pl. Jak prezentuje się skłonność do polecenia dewelopera? Respondenci z Warszawy najbardziej krytycznie oceniają firmy, od których zakupili swoje mieszkania. Wskaźnik Net Promoter Score (lojalności i zadowolenia klienta) wynosi -15%, podczas gdy w pozostałych miastach osiąga on dodatnie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy