Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ilu zatrudnionych tyle oczekiwań – jak je spełnić?

Artykuł | 5 maja 2016 |
163

Pracodawcy coraz częściej oferują dodatkowe motywatory pozapłacowe, a jak wiadomo – ilu zatrudnionych, tyle oczekiwań i potrzeb. Dlatego nowoczesne firmy stawiają na różnorodność świadczeń i co roku powiększają ich liczbę, aby efektywnie wykorzystać budżet przeznaczony na motywację. Potwierdzają to wyniki najnowszych badań – już 76 proc. dużych firm, gwarantuje zatrudnionym 6 i więcej rodzajów świadczeń. Przedsiębiorstwa oferują różnorodne świadczenia, które pozwalają zaspokajać indywidualne potrzeby pracowników i jednocześnie wspierać osiąganie strategicznych celów biznesowych. W konsekwencji rynek świadczeń dodatkowych stale ewoluuje w kierunku jak najpełniejszej odpowiedzi na zmieniające się oczekiwania pracowników. Jeśli pracodawca chce zmotywować pracownika do efektywniejszej pracy, musi umiejętnie wpisać się w jego potrzeby, czyli tak dostosować system dodatkowych świadczeń, by pomóc mu realizować jego zawodowe lub osobiste cele. Inwestycja w różnorodność Aby zadowolić pracowników, firmy z roku na roku poszerzają katalog świadczeń pozapłacowych. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania „Drogowskaz Motywacyjny 2016”, przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services. Wynika z nich, że działające na polskim rynku firmy oferują już średnio 5,3 różnego rodzaju świadczeń pozapłacowych, przeznaczając rocznie na pracownika przeciętnie 839 zł (czyli aż o 52 zł więcej niż rok wcześniej). Więksi dają jeszcze więcej i chętniej inwestują w różnorodność. Aż 63 proc. firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników oraz 76 proc. największych firm, w których pracuje powyżej 250 pracowników, oferuje aż 6 i więcej świadczeń. Dzieje się tak, ponieważ aktualnie jednym z największych wyzwań dla organizacji w osiągnięciu i utrzymaniu wysokiego poziomu zaangażowania pracowników, jest zaoferowanie im takich rozwiązań, które mimo zróżnicowanych potrzeb każdego z nich, w równym stopniu zmotywują ich do pracy. Firmy zaczynają rozumieć, że aby system świadczeń pozapłacowych był skuteczny, przy jego budowie trzeba uwzględnić panującą w organizacji różnorodność. Właściwie dobrany pakiet świadczeń pozwoli na zwiększenie satysfakcji członków zespołu oraz zoptymalizuje koszty tej inwestycji. Niewłaściwie skonstruowany – wywoła niepotrzebną frustrację. Po co bowiem pracownikowi karnet na siłownię i basen, jeżeli bardziej jest zainteresowany dofinansowaniem posiłków, a w wolnym czasie wolałby pójść do kina? Podstawą staje się więc zaoferowanie zatrudnionym szerokiego wachlarza świadczeń i pozostawienie im wyboru ostatecznego motywatora. – powiedziała Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników, Sodexo Benefits and Rewards Services. Zostaw wybór pracownikom Musimy pamiętać, że motywacja to nie jednorazowe działanie, a ciągły proces. Efektywność narzędzi motywacyjnych polega na ich powtarzalności i systemowości. Pracownik musi wiedzieć, że dodatkowe świadczenie nie jest incydentalne, a stanowi element złożonego systemu motywacyjnego. Należy oddzielić kwestie dobrego humoru szefa czy udanego miesiąca w firmie, od przemyślanego systemu nagradzania wysiłków pracowników i budowania ich lojalności. Ponieważ nie istnieje jeden pakiet świadczeń pozapłacowych, który odpowiadałby wszystkim pracownikom organizacji, firmy rozbudowują swoją ofertę świadczeń dodatkowych. Naturalną decyzją przedsiębiorstw jest umożliwienie zatrudnionym dokonywania wyboru z oferowanego katalogu. Właśnie na to zapotrzebowanie odpowiadają tzw. systemy kafeteryjne. Badania Top Employers w Europie (topemployers.eu) dowodzą, że firmy, które wdrożyły kafeteryjny system wyboru świadczeń, mogą się pochwalić niższą (nawet o kilka procent) rotacją pracowników, a jednocześnie zatrudnione u nich osoby wykazują się wyższym zaangażowaniem. Wolność wyboru w zakresie świadczeń pozapłacowych przekłada się bowiem na przywi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy