Dołącz do czytelników
Brak wyników

Idealo: metody płatności oferowane przez europejskie sklepy internetowe [badanie]

Artykuł | 9 października 2014 |
107
Najczęściej oferowaną metodą płatności w europejskich sklepach internetowych jest karta kredytowa. W Polsce często można płacić gotówką, zaś obciążenie konta bankowego i zakup na rachunek są typowe dla Niemców. Francuzi wciąż chętnie akceptują stary dobry czek, zaś Brytyjczycy oferują najmniej możliwości płatności w e-handlu – tak w skrócie można podsumować wyniki badań przeprowadzonych przez porównywarkę cen idealo.pl dotyczących płatności w europejskich sklepach internetowych.

Najczęściej oferowaną metodą płatności w europejskich sklepach internetowych jest karta kredytowa. W Polsce często można płacić gotówką, zaś obciążenie konta bankowego i zakup na rachunek są typowe dla Niemców. Francuzi wciąż chętnie akceptują stary dobry czek, zaś Brytyjczycy oferują najmniej możliwości płatności w e-handlu – tak w skrócie można podsumować wyniki badań przeprowadzonych przez porównywarkę cen idealo.pl dotyczących płatności w europejskich sklepach internetowych.

 

W raporcie zanalizowano możliwości płatności oferowane przez europejskich sprzedawców internetowych oraz różnice między poszczególnymi krajami. W badaniach idealo uwzględnione zostały najpopularniejsze sklepy internetowe współpracujące z idealo* w Polsce, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Oprócz charakterystycznego dla wszystkich zbadanych krajów rozpowszechnienia płatności kartą kredytową lub za pośrednictwem serwisu PayPal w raporcie znaleźć można także interesujące różnice między poszczególnymi państwami.

Karta kredytowa i e-Payment najpopularniejszymi metodami płatności w Europie


Spośród zanalizowanych metod płatności tylko pięć oferowanych jest w każdym ze zbadanych krajów: karta kredytowa, karta debetowa, e-Payment, przedpłata na konto oraz płatność w ratach. Mimo tego podobieństwa zaobserwować można jednak znaczne różnice między rozpowszechnieniem tych form zapłaty w poszczególnych krajach. Przykładem może być przedpłata na konto: Podczas gdy ta metoda płatności akceptowana jest w prawie każdym polskim sklepie internetowym (96%), trudno doszukać się jej u brytyjskich sprzedawców (4%).

Najsilniej reprezentowanymi w Europie metodami płatności są karta kredytowa oraz e-Payment. Jako jedyne z uwzględnionych w badaniach form zapłaty są one oferowane przez więcej niż 70% sklepów internetowych we wszystkich zanalizowanych krajach.

Karty kredytowe: Visa i MasterCard dominują w całej Europie


Najczęściej akceptowaną kartą kredytową w całej Europie jest Visa. We Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii płatność nią oferuje każdy ze zbadanych sprzedawców. Podobnie rozpowszechniona jest tylko karta MasterCard. Płatności kartą Visa i/lub MasterCard akceptowane są w co najmniej 72% sklepów internetowych w każdym z krajów. Na trzecim miejscu pozycjonuje się karta American Express (AmEX), która jako metoda płatności oferowana jest najczęściej w brytyjskich sklepach internetowych.

PayPal bezkonkurencyjny wśród operatorów e-Payment

Także zapłata za pośrednictwem serwisów e-Payment należy do najczęściej oferowanych metod płatności w Europie. W Polsce bardziej popularne od nich są tylko przedpłata na konto i przesyłka za pobraniem. Nie zmienia to jednak faktu, że e-payment oferowany jest w dziewięciu na dziesięć zbadanych polskich sklepów – tak samo jak w przypadku Niemiec i Włoch, w których jest to najczęściej spotykana forma płatności.

Wśród operatorów płatności e-Payment niekwestionowanym liderem jest serwis PayPal, który wyraźnie dominuje w każdym ze zbadanych krajów. W Polsce zapłatę za jego pośrednictwem oferuje 62% sklepów internetowych. Polski rynek jest przy tym jednak w badaniach idealo tym, który wyróżnia się szczególnie bogatą ofertą operatorów płatności internetowych. Oprócz PayPal często oferowany jest serwis PayU, z którego usług korzysta 56% sprzedawców. Oprócz tego w zbadanych przez idealo polskich sklepach akceptowane są płatności za pośrednictwem serwisów Przelewy24 (18%), dotpay (8%), SOFORT Banking (6%) oraz Paybynet (4%) i Skrill (2%).

Płatności mobilne wciąż mało popularne

Wśród zbadanych przez idealo sklepów najtrudniej doszukać się tych, które akceptowałyby mobilne możliwości płatności takie jak NFC, BLE lub skanowanie kodów QR. Może być to związane z faktem, że tego typu usługi powstały raczej z myślą o handlu stacjonarnym. W przypadku sprzedaży internetowej wartość dodana jest natomiast raczej niska, również dlatego że wielu operatorów e-Payment oferuje aplikacje i mobilne wersje swoich stron internetowych, które umożliwiają łatwą płatność w trakcie zakupów mobilnych – równie wygodnych na ekranie tabletu, jak i smartfona.

Tylko wśród niemieckich sprzedawców uwzględnionych w badaniach idealo znalazły się trzy z pięćdziesięciu sklepów internetowych, w których wśród możliwych metod płatności wymieniane są te za pośrednictwem serwisów m-Payment. W dwóch przypadkach sprzedawcy korzystają z usług Yapital. Klienci sklepu mogą wtedy zeskanować umieszczony na stronie internetowej kod QR i tym samym dokonać zapłaty. Trzeci ze wspomnianych sklepów oferuje natomiast mPass, mobilną metodę płatności polegającą na podaniu numeru telefonu, hasła oraz numeru mTAN.

Płatności w sklepach internetowych w poszczególnych krajach

Mimo charakterystycznej dla całej Europy dominacji płatności kartą kredytową lub za pośrednictwem serwisów e-Payment, w poszczególnych krajach można odnaleźć interesujące różnice.

Polska: Często spotykana płatność gotówką przy odbiorze

Wśród uwzględnionych w badaniach metod płatności aż dziewięć jest możliwych w Polsce, przez co rodzimy rynek pozytywnie wyróżnia się na tle pozostałych europejskich krajów – szczególnie uwzględniając fakt, że siedem ze wspomnianych możliwości oferowanych jest w więcej niż połowie zanalizowanych sklepów. Pod tym względem Polska ustępuje tylko Niemczech, w których możliwe są dodatkowo płatności mobilne. Na obu tych rynkach można zaobserwować przy tym także liczne podobieństwa: Zakupy na rachunek są akceptowane właśnie tylko w Polsce i Niemczech, gdzie w obu przypadkach co dwie trzecie sprzedawców (w 62% polskich i w 64% niemieckich sklepów internetowych) wymienia taką możliwość wśród honorowanych metod płatności.

W porównaniu z innymi krajami w polskich sklepach internetowych, najrzadziej oferowana jest natomiast płatność kartą kredytową. Podczas gdy we Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii można płacić kartą we wszystkich ze zanalizowanych sklepów, możliwość taka nie jest wymieniana w co czwartym (24%) polskim sklepie. Przedpłata na konto i przesyłka za pobraniem są natomiast spotykane nad Wisłą znacznie częściej niż w innych zbadanych krajach. Dostęp do tych metod płatności w niemal wszystkich polskich sklepach internetowych (96%) sprawia, że Polska jest pod tym względem liderem wśród pozostałych europejskich rynków.

Bardzo wyraźny jest także udział polskich sprzedawców, w których przy zamówieniach internetowych możliwa jest także płatność gotówką. Aż 58% uwzględnionych w badaniach idealo sprzedawców – tym samym znacznie więcej niż w innych zbadanych krajach – prowadzi bowiem sklepy internetowe działające przy stacjonarnych filiach swoich sklepów, w których to możliwy jest odbiór zamówionych towarów. Interesująca jest także wspomniana wcześniej bogata różnorodność operatorów e-Payment, pomiędzy którymi wybierać mogą polscy klienci.

Niemcy: Obciążenie rachunku niemiecką specjalnością

W Niemczech, podobnie jak w Polsce, ilość sprzedawców oferujących płatności kartą kredytową jest również stosunkowo niska. Kartą kredytową można płacić w 88% niemieckich sklepów internetowych, zaś kartą debetową – w zaledwie 7%. Za Odrą znacznie częściej akceptowane są płatności za pośrednictwem serwisów e-Payment, które oferuje 90% sprzedawców.

Mimo to właśnie Niemcy są krajem, który oferuje...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy