Mimo ciągłego
rozwoju zaawansowanych technologii nadal to ludzie, a nie infrastruktura czy maszyny,
tworzą środowisko produkcyjne. To dzięki nim firma może podnosić efektywność
pracy
i wydajność poszczególnych procesów, co realnie przekłada się na jej sukces.
Jedynie efektywne zarządzanie zespołem pracowników daje szanse na zachowanie
ciągłości produkcji, ograniczenie absencji pracowników czy kształtowanie
pożądanych postaw i zachowań zatrudnionych.
POLECAMY
Dlaczego należy nagradzać?
Specyfika branży produkcyjnej sprawia, że zadania wykonywane przez pracowników na hali produkcyjnej, ich powtarzalność i niejednokrotnie szybkie tempo pracy nakładają na pracodawcę konieczność pełnego wykorzystania zasobów – nie tylko finansowych, ale również szczególnego zwrócenia uwagi na motywację pozafinansową, budowanie zaangażowania i wzrost efektywności pracy zespołów. Z badań wynika, że programy motywacyjne oparte na nagradzaniu za efekty zwiększają produktywność pracowników o ponad 31%[1].
Jako ekspertów, w
zakresie motywacji i nagradzania za efekty, bardzo cieszy nas fakt,
że rośnie świadomość potrzeby budowania zaangażowania wśród pracowników firm z branży
produkcyjnej.
Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się
na wprowadzanie programów motywacyjnych w celu wzrostu jakości pracy czy
kształtowania kultury organizacji. Pracodawcy podejmują również działania
skoncentrowane na wzroście satysfakcji pracowników, bo jak wszyscy wiemy,
zadowolony pracownik to efektywny pracownik – wyjaśnia
Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik
Kategorii Motywacja Pracowników, Sodexo Benefits and Rewards Services.
Jak i kiedy nagradzać?
Jednym ze
stereotypów funkcjonujących w branży produkcyjnej jest stwierdzenie, że
najbardziej pożądanym przez pracowników niższego szczebla motywatorem są
pieniądze. Jak w każdym sektorze, pewien poziom wynagrodzenia jest uznawany za zadowalający,
ale nie oznacza to, że jest to jedyne skuteczne rozwiązanie. Największe
znaczenie dla pracowników mają wyzwania (21%), które stawia przed nimi pracodawca,
a także wpływ na decyzje (16,5%) i duma
z osiągniętych efektów pracy (13,6%). Wysoko w rankingu czynników budujących
zaangażowanie znalazły się również
nagrody – 10%[2].
Okazji do nagradzania
i doceniania pracowników jest wiele – od nagród na urodziny, jubileusze pracy i
święta, aż po nagrody za jakość wykonywanej pracy, prowadzenie
szkoleń,
czy przestrzeganie zasad bhp. Szczególnie istotne dla branży produkcyjnej
są programy nagradzania za efekty np. za rzucenie palenia czy ograniczenie
absencji. Niezwykle istotne jest również przekazywanie regularnej informacji zwrotnej przez
przełożonego, dotyczącej wyników osiąganych przez danego pracownika, co jest
często utrudnione ilością zadań i obowiązków spoczywających na przełożonym
średniego szczebla, ale jest kluczowe dla podtrzymywania zapału
i zaangażowania członków zespołu. 85% pracowników, którzy czują się docenieni,
chce się bardziej angażować, a zwyczajne „dziękuję” zwiększa ich gotowość
do pomocy o dodatkowe 100%[3].
Deklaracje a działania
W teorii 95% liderów biznesu uważa, że zaangażowanie i troska o dobre samopoczucie współpracowników są ważne, ale niewielu...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!