Dołącz do czytelników
Brak wyników

Fabryka zaangażowania

Artykuł | 16 października 2015 |
175
Mimo ciągłego rozwoju zaawansowanych technologii nadal to ludzie, a nie infrastruktura czy maszyny, tworzą środowisko produkcyjne. To dzięki nim firma może podnosić efektywność pracy i wydajność poszczególnych procesów, co realnie przekłada się na jej sukces. Jedynie efektywne zarządzanie zespołem pracowników daje szanse na zachowanie ciągłości produkcji, ograniczenie absencji pracowników czy kształtowanie pożądanych postaw i zachowań zatrudnionych.

Mimo ciągłego rozwoju zaawansowanych technologii nadal to ludzie, a nie infrastruktura czy maszyny, tworzą środowisko produkcyjne. To dzięki nim firma może podnosić efektywność pracy
i wydajność poszczególnych procesów, co realnie przekłada się na jej sukces. Jedynie efektywne zarządzanie zespołem pracowników daje szanse na zachowanie ciągłości produkcji, ograniczenie absencji pracowników czy kształtowanie pożądanych postaw i zachowań zatrudnionych.

Dlaczego należy nagradzać?

Specyfika branży produkcyjnej sprawia, że zadania wykonywane przez pracowników na hali produkcyjnej, ich powtarzalność i niejednokrotnie szybkie tempo pracy nakładają na pracodawcę konieczność pełnego wykorzystania zasobów – nie tylko finansowych, ale również szczególnego zwrócenia uwagi na motywację pozafinansową, budowanie zaangażowania i wzrost efektywności pracy zespołów. Z badań wynika, że programy motywacyjne oparte na nagradzaniu za efekty zwiększają produktywność pracowników o ponad 31%[1].

Jako ekspertów, w zakresie motywacji i nagradzania za efekty, bardzo cieszy nas fakt,
że rośnie świadomość potrzeby budowania zaangażowania wśród pracowników firm z branży produkcyjnej. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na wprowadzanie programów motywacyjnych w celu wzrostu jakości pracy czy kształtowania kultury organizacji. Pracodawcy podejmują również działania skoncentrowane na wzroście satysfakcji pracowników, bo jak wszyscy wiemy, zadowolony pracownik to efektywny pracownik – wyjaśnia Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników, Sodexo Benefits and Rewards Services.

 

Jak i kiedy nagradzać?

Jednym ze stereotypów funkcjonujących w branży produkcyjnej jest stwierdzenie, że najbardziej pożądanym przez pracowników niższego szczebla motywatorem są pieniądze. Jak w każdym sektorze, pewien poziom wynagrodzenia jest uznawany za zadowalający, ale nie oznacza to, że jest to jedyne skuteczne rozwiązanie. Największe znaczenie dla pracowników mają wyzwania (21%), które stawia przed nimi pracodawca, a także wpływ na decyzje (16,5%) i duma
z osiągniętych efektów pracy (13,6%). Wysoko w rankingu czynników budujących zaangażowanie znalazły się również  nagrody – 10%[2].

 

Okazji do nagradzania i doceniania pracowników jest wiele – od nagród na urodziny, jubileusze pracy i święta, aż po nagrody za jakość wykonywanej pracy, prowadzenie szkoleń, czy przestrzeganie zasad bhp. Szczególnie istotne dla branży produkcyjnej są programy nagradzania za efekty np. za rzucenie palenia czy ograniczenie absencji. Niezwykle istotne jest również przekazywanie regularnej informacji zwrotnej przez przełożonego, dotyczącej wyn...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy