Dołącz do czytelników
Brak wyników

Drogi pracodawco, na święta poproszę…

Artykuł | 6 listopada 2014 |
214
Tradycja wspólnego celebrowania świąt jest od lat zakorzeniona w polskiej kulturze. Potwierdzają to najnowsze wyniki niezależnego badania „Świadczenia pozapłacowe według pracowników[i]”, które pokazały, że 55% pracowników otrzymało od firmy upominek z okazji Świąt Bożego Narodzenia, a 22% otrzymało więcej niż jeden prezent. Pracownicy najbardziej chcieliby dostać od pracodawcy pod choinkę bon podarunkowy – tak odpowiedziało 63% respondentów oraz kartę podarunkową – 41% ankietowanych.

Tradycja wspólnego celebrowania świąt jest od lat zakorzeniona w polskiej kulturze. Potwierdzają to najnowsze wyniki niezależnego badania „Świadczenia pozapłacowe według pracowników[i]”, które pokazały, że 55% pracowników otrzymało od firmy upominek z okazji Świąt Bożego Narodzenia, a 22% otrzymało więcej niż jeden prezent. Pracownicy najbardziej chcieliby dostać od pracodawcy pod choinkę bon podarunkowy – tak odpowiedziało 63% respondentów oraz kartę podarunkową – 41% ankietowanych.

POLECAMY

Okazje, które przedsiębiorstwa wykorzystują do dodatkowej motywacji personelu są od lat niezmienne. Najczęściej pracownicy otrzymują świadczenia pozapłacowe w związku z najważniejszymi w Polsce świętami. Najwięcej firm decyduje się na przyznanie pracownikom dodatkowych motywatorów z okazji Bożego Narodzenie. Skoro już firmy inwestują pieniądze i czas, by budować lojalność oraz motywować pracowników, a także kreować pozytywną atmosferę w miejscu pracy, warto wiedzieć jakich upominków oczekują zatrudnieni. Tylko odpowiednio dobrany, czyli trafiony prezent, przyniesie zakładany rezultat, jakim w długim okresie jest większa efektywność w pracy i zaangażowanie pracowników.

 

Co chcieliby dostać pracownicy pod choinkę od pracodawcy?

 

Wyniki badania „Świadczenia pozapłacowe według pracowników” przeprowadzonego przez  niezależny Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia, na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, w listopadzie 2014 roku, jednoznacznie wskazują, że wśród świadczeń pozagotówkowych, blisko dwie trzecie pracowników (63%) chciałoby otrzymać od pracodawcy na gwiazdkę kupon podarunkowy, na zakupy w hipermarketach i innych sklepach. Ponadto 41% badanych wskazało na przedpłaconą kartę podarunkową, a 21% chętnie skorzystałoby z dodatkowego dnia płatnego urlopu. Jak pokazują wyniki tego badania pracownicy nie dostają tego czego oczekują. W ubiegłym roku jako prezent świąteczny ponad jedna czwarta respondentów (26%) otrzymała kupon podarunkowy, a 12% odebrało paczkę świąteczną i taki sam odsetek zaproszenie na imprezę firmową.

 

Od sześciu lat badamy firmy, czyli pracodawców, pod kątem przyznawanych świadczeń pozapłacowych. W tym roku po pierwszy zbadaliśmy potrzeby pracowników – zapytaliśmy samych zainteresowanych co chcieliby dostać z okazji zbliżających się Świąt, oraz o to jakie świadczenia, poza gotówką, chcieliby otrzymać w ciągu roku. Codziennie doradzamy naszym klientom jakie rozwiązania motywacyjne są najskuteczniejsze, a wiedza płynąca z tego badania pozwoli nam jeszcze celniej odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów i dobrać takie narzędzia, które spotkają się z uznaniem większości zatrudnionych. – powiedziała Magdalena Słomczewska – Klimiuk, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników w Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce.

 

Motywacja nie tylko od święta

 

Badanie pokazało także, że 60% zatrudnionych otrzymuje pozagotówkowe świadczenia pozapłacowe w ciągu roku. Najczęściej są to wyjazdy integracyjne i imprezy firmowe (20%), dofinansowanie sportu i rekreacji (19%) oraz opieka medyczna (16%) i dodatkowe kursy oraz szkolenia językowe (15%). Bony podarunkowe w ciągu roku trafiły do 12% ankietowanych. Te statystyki znacząco odbiegają od realnych oczekiwań pracowników, którzy chcieliby otrzymać bony podarunkowe (47%), karty przedpłacone (33%), a także dofinansowanie sportu i rekreacji (24%) oraz opiekę medyczną (24%). Niemal jedna czwarta respondentów za pożądany motywator uznała dodatkowy dzień płatnego urlopu. Taka postawa doskonale wpisuje się w obecnym model zarządzania zasobami ludzkimi oparty o idee zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym pracowników.

 

Wiem co chcę, chętnie wybiorę

 

Zespoły stają się coraz bardziej różnorodne, zarówno pod kątem wieku, jak i doświadczenia czy zainteresowań. Trudno więc wprowadzić dla wszystkich te same świadczenia i oczekiwać, że dla każdego pracownika będą one w równym stopniu motywujące. Jak pokazały wyniki badania aż w 78% przypadków to firma decyduje jakie świadczenia otrzymają pracownicy. Tymczasem, aż 85% ankietowanych chciałoby mieć większy wpływ na wybór świadczeń. Z praktyki biznesowej wyni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy