Dołącz do czytelników
Brak wyników

Doświadczenie czyni mistrza, czyli czego tak naprawdę pragną

Artykuł | 21 grudnia 2016 |
216
Doświadczenie czyni mistrza, czyli czego tak naprawdę pragną studenci  

Doświadczenie czyni mistrza, czyli czego tak naprawdę pragną studenci  

POLECAMY

 

Firmy coraz częściej inwestują w rozwój młodych osób już na etapie studiów. Z roku na rok na popularności zyskują nie tylko targi pracy czy praktyki studenckie. Niektóre firmy idą o krok dalej - analizują potrzeby studentów i zadają sobie pytanie, czego tak naprawdę oczekują młodzi ludzie. Korzyści są obustronne. Studenci poznają bliżej firmę, która mogłaby być ich potencjalnym pracodawcą i zdobywają niezwykle istotne doświadczenie, firmy zaś zapewniają sobie w przyszłości lepiej przygotowanych pracowników.

 

Organizowanie przez pracodawców dodatkowych aktywności dla studentów staje się standardem na polskich uczelniach. Z okazji do wykorzystania swojej wiedzy w praktyce lub jej pogłębienia korzysta wiele młodych osób, a ich oczekiwania względem pracodawców stale rosną. Aby dowiedzieć się, na czym najbardziej zależy studentom, firmy często przeprowadzają ankiety oraz różnego rodzaju analizy, dzięki którym mogą lepiej zaplanować i ukierunkować swoje działania na uczelniach. Dla przykładu, badania przeprowadzone przez Skanska wśród studentów uczelni technicznych w Polsce pokazują, że przyszłych inżynierów najbardziej interesuje praktyczna strona zdobywanej wiedzy i poznanie codziennych wyzwań pojawiających się przed doświadczonymi specjalistami.

 

Pracodawca ze snów

Z analiz Skanska wynika, że młodzi ludzie cenią w pracy nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie, ale też dobrą atmosferę. Kolejne ważne aspekty to możliwość awansu, związana z podnoszeniem kwalifikacji dzięki kursom i szkoleniom oraz poczucie sensu wykonywanych zadań u boku kompetentnego przełożonego. Studenci chcą widzieć w przełożonym chęć rozwijania siebie samego i zespołu oraz otwartość na innowacje – bo to od szefów w dużej mierze zależy ich przyszła kariera zawodowa i ukierunkowanie na dalszy rozwój. Te dane potwierdzają także inne badania. Według raportu „YouthSpeak 2015” AIESEC i PwC, pokolenie Millenialsów, które od niedawna wyznacza trendy na rynku pracy, wskazuje, że celem samym w sobie nie jest podjęcie pracy od 8 do 16 czy wysokie wynagrodzenie. Jedynie 4% badanych na całym świecie uznało wynagrodzenie jako kluczowy element kariery w pierwszych 5 latach. Dziś, aby w pełni wykorzystać potencjał zaangażowanych, pomysłowych i pracowitych, ale też wolnych i niezależnych młodych ludzi, pracodawca musi zrozumieć ich potrzeby i dobrze na nie odpowiedzieć. Wówczas będą pracownikami na wagę złota.

 

Im prędzej tym lepiej

Z badań Skanska wynika, że studenci przede wszystkim jednak chcą współpracować z profesjonalistami z branży już w toku nauki. Chcą być jak najbliżej tego, co w przyszłości będzie stanowić ich zawodową codzienność i zdobywać doświadczenie. Co nimi kieruje? Z jednej strony to ciekawość i chęć poznania praktycznej strony zdobywanej wiedzy, a z drugiej świadomość lepszej pozycji na rynku pracy, jeśli o rozwój zawodowy zadbają odpowiednio wcześnie.

 

Nie tylko praktyki

Sposobów na zdobywanie praktycznej wiedzy i umiejętności jest wiele. Najaktywniejsi studenci angażują się w działalność dodatkową taką jak wolontariat czy organizacje studenckie, dzięki czemu mogą rozwijać swoje umiejętności miękkie.

 

Inne sposoby to udział w konkursach i konferencjach naukowych, czy angażowanie się w działalność Studenckich Kół Naukowych. Te działania są często wspierane przez pracodawców poprzez sponsoring czy dzielenie się know-how firmy. Pracodawcy są także otwarci na dzielenie się wiedzą – wielu z nich odwiedza uczelnie organizując wykłady lub warsztaty poświęcone praktycznym aspektom branży.

- Od lat działamy na polskich uczelniach, organizując wydarzenia dla studentów. Pojawiamy się zwykle z prelekcjami dotyczącymi realizowanych przez nas projektów lub innowacji. Zorganizowaliśmy także już osiem edycji warsztatów „Wciel się w rolę Menedżera Projektu” – gry strategicznej, w której tylko w roku akademickim 2015/2016 wzięło łącznie udział ponad 500 studentów. Uczniowie podczas 5-godzinnej gry mogą rozwiązywać realne sytuacje pojawiające się podczas realizacji projektu, a każdy kto ukończy zadanie, otrzymuje zaświadczenie, które może dołączyć do swoich dokumentów aplikacyjnych – mówi Agnieszka Lisicka, Dyrektor ds. Zarządzania Talentami  w Skanska S.A.

 

Bliżej poznać pracodawcę

Studia to także okres, który może zostać wykorzystany na nawiązanie kontaktu z wybraną firmą, lepsze jej poznanie oraz rozpoczęcie współpracy – nie tylko poprzez praktyki studenckie. Coraz częściej firmy korzystają z programów ambasadorskich, z których korzyści czerpią obie strony: pracodawcy łatwiej docierają do kluczowych, potencjalnych pracowników, a studenci wybranych uczelni, dzięki funkcji ambasadora mogą brać udział w dostosowanych do ich potrzeb wydarzeniach. Korzyści płyną też dla samych ambasadorów.

-  Od 8 lat prowadzimy na uczelniach technicznych Program Ambasadorów Skanska, dzięki któremu studenci mają możliwość nie tylko całorocznej współpracy z pracownikami firmy, ale także mogą brać udział w szkoleniach ambasadorskich i rozwijać swoje umiejętności liderskie i zespołowe, na które uczelnie techniczne kładą mniejszy nacisk. Student staje...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy