Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dobrze nasmarowany silnik zimy się nie boi

Artykuł | 23 listopada 2016 |
271
Zima zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią pogarszające się warunki na drogach, śnieg i mróz. Szczególnie trudnym sprawdzianem dla wysokoobciążonych silników Diesla są niskie temperatury. Nawet nowe samochody mogą zostać unieruchomione po pierwszej mroźnej nocy, dlatego ich silniki potrzebują wyjątkowej ochrony. Wiedzą o tym producenci olejów silnikowych, którzy stale udoskonalają swoje produkty, pozwalając w dużej mierze zapomnieć o tych utrudnieniach.

Zima zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią pogarszające się warunki na drogach, śnieg i mróz. Szczególnie trudnym sprawdzianem dla wysokoobciążonych silników Diesla są niskie temperatury. Nawet nowe samochody mogą zostać unieruchomione po pierwszej mroźnej nocy, dlatego ich silniki potrzebują wyjątkowej ochrony. Wiedzą o tym producenci olejów silnikowych, którzy stale udoskonalają swoje produkty, pozwalając w dużej mierze zapomnieć o tych utrudnieniach.

POLECAMY

 

Czasy olejów sezonowych do samochodów ciężarowych już dawno minęły. Ich miejsce zajęły zaawansowane technologicznie środki smarne, które doskonale chronią silniki w bardzo szerokim zakresie temperatur i są dostosowane do specyficznych warunków pracy jednostki napędowej.

 

Syntetyki i półsyntetyki

Obecnie właściciele flot oraz kierowcy samochodów ciężarowych mają do dyspozycji całą  gamę różnorodnych produktów. Doświadczenie podpowiada, że zimą najlepiej sprawdzają się oleje półsyntetyczne i syntetyczne, które wykorzystują syntetyczne bazy olejowe, powstałe w wyniku syntezy chemicznej. Cechuje je bardzo dobra charakterystyka płynięcia w niskich temperaturach oraz większy stopnień czystości i wyższa jakością w porównaniu z konwencjonalnymi olejami mineralnymi. Pozbawione jakichkolwiek zanieczyszczeń, pochodzących z ropy naftowej, spełniają wymagania współczesnych silników, zapewniając tym samym wyższy poziom ochrony i wyższe osiągi.

 

Co jest szczególnie istotne zimą, oleje syntetyczne i półsyntetyczne lepiej znoszą cięższe warunki pracy, duże obciążenia oraz skrajne temperatury. Ponadto, mogą być wykorzystywane w silnikach o dużym przebiegu, jeśli są one w dobrym stanie technicznym. Dzięki temu jeden olej może obsługiwać całą flotę pojazdów.

 

Ochrona w ekstremalnych warunkach

Lepkość oleju silnikowego jest parametrem, który nabiera szczególnego znaczenia podczas mrozów, ponieważ to od niego zależy, jak płynny jest środek smarny w zależności od temperatury. Jeśli w czasie mrozów olej jest zbyt gęsty, nie jest odpowiednio rozprowadzany we wnętrzu silnika i nie zapewnia jego elementom właściwej ochrony. Brak oleju podczas zimnego rozruchu jest szczególnie szkodliwy dla części, które muszą być smarowane dużą ilością oleju pod odpowiednim ciśnieniem. Takie warunki niekorzystnie wpływają, m.in. na panewki układu korbowo-tłokowego, cylindry oraz pierścienie tłokowe. Ponadto, zanim środek smarny zostanie właściwie rozgrzany i osiągnie pożądaną lepkość, silnik pracuje z większymi oporami. W celu ich przezwyciężenia, jednostka napędowa zużywa więcej paliwa. A to z kolei wpływa nie tylko na wzrost kosztów eksploatacji, ale także wzrost emisji spalin.

 

Oleje syntetyczne i półsyntetyczne lepiej niż produkty mineralne chronią silnik w czasie mrozów, zachowując optymalną płynność nawet w bardzo niskich temperaturach. Co za tym idzie szybciej docierają kluczowych elementów silnika podczas rozruchu, kiedy jest on najbardziej narażony na zużycie. Syntetyki i półsyntetyki przyczyniają się także do obniżenia kosztów działalności związanych ze zużyciem paliwa oraz mniejszej emisji spalin.

 

Zimowa ochrona od Shell

Dobrymi przykładami olejów silnikowych, które mają znaczną przewagę nad produktami mineralnymi są Shell Rimula R6 LME oraz Shell Rimula Ultra 5W-30. Oleje zostały zaprojektowane tak, aby zmniejszać tarcie wewnątrz siln...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy