Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

7 grudnia 2020

NR 55 (Grudzień 2020)

Dekalog redaktora online – jak pisać na stronach i blogach, by angażować?

41

Tworzenie treści, które potrafią zainteresować i czytelnik chce do nich wracać, wymaga spełnienia kilku podstawowych zasad. Sama wena oraz próba przekazania czegoś ciekawego to zdecydowanie za mało. Obecnie prawie każdy może tworzyć i publikować dowolne materiały w przestrzeni internetowej: wpisy na bloga, artykuły dodawane na profilach w social mediach czy notki informacyjne.

Papier, a szczególnie ten wirtualny, przyjmie wszystko, ale żeby zaangażować odbiorcę i przyciągnąć jego uwagę na dłużej, trzeba się trochę bardziej postarać. O czym należy pamiętać, tworząc treści na strony i blogi? Jakich pięciu kroków powinien przestrzegać redaktor online?

POLECAMY

Krok pierwszy – ustal, do kogo piszesz

Przed przystąpieniem do pisania warto doprecyzować, kto będzie odbiorcą tworzonych treści – ustalić tzw. persony i grupy docelowe, czyli profil idealnego klienta, który ma konkretne potrzeby czy obawy. Ułatwia to określenie kierunku działań, dopasowanie stylu, języka i samego sposobu komunikacji z czytelnikiem. Zwiększa też szansę na jego zaangażowanie i wykonanie konkretnych akcji po zapoznaniu się z materiałem. Jak stworzyć idealną personę? Próbując odpowiedzieć na pytania dotyczące charakterystyki osobowej odbiorcy, jego trybu życia czy zainteresowań. Lista pytań powinna odnosić się do:

  • wieku, płci, miejsca zamieszkania,
  • statusu materialnego,
  • wykształcenia,
  • aktualnego stanowiska,
  • możliwych potrzeb i obaw,
  • zainteresowań,
  • preferowanego medium do wyszukiwania informacji oraz komunikacji,
  • najczęściej wybieranego urządzenia do wyszukiwania informacji: telefonu, tabletu, komputera.

W tym miejscu trzeba oddzielić znaczenie pojęć persona oraz grupa docelowa. Wybrana grupa składa się z kilku person, czyli archetypów idealnego klienta. Dlatego jednocześnie może to być młoda kobieta obejmująca kierownicze stanowisko, która interesuje się modą damską, a także mężczyzna w podeszłym wieku szukający nowości dotyczących mody męskiej. W takim przypadku przy tworzeniu danego artykułu należy ustalić, która z person będzie odbiorcą konkretnego komunikatu. Jeżeli natomiast zdarzy się tak, że będzie ich dwie lub więcej – zadbać o to, żeby materiał odpowiadał na potrzeby i oczekiwania każdej z nich.
Do zbierania informacji na temat odbiorców warto wykorzystać też dane z Google Analytics. Narzędzie wskaże m.in. liczbę odsłon strony, nowych i powracających użytkowników, a także określi ich płeć, wiek czy miejsce zamieszkania. GA zdradza dodatkowo szczegóły dotyczące zainteresowań, wybieranego urządzenia do kontaktu, systemu operacyjnego lub przeglądarki.
 

Skąd czerpać informacje, które pozwolą odpowiedzieć na pytania dotyczące persony? Zweryfikuj:

  1. Narzędzia analityczne: Google Analytics, Yandex Metrica, HotJar.
  2. Statystki z profilu firmy: Facebook, LinkedIn, Instagram.
  3. Historię składanych zamówień: kto dokonał zakupu, co kupił, kiedy itd.
  4. Szczegóły dotyczące zapytań przez formularz, czat, e-mail.
  5. Wnioski pracowników działu obsługi odnoszące się do pytań klientów, ich potrzeb, wymagań oraz preferencji.
  6. Ankiety i opinie.
  7. Wyniki kampanii oraz reklam Google Ads.


Krok drugi – dobierz interesujące tematy

Po ustaleniu adresata w kolejnym kroku należy skupić się na zagadnieniu poruszanym w danym artykule. Pomocne są w tym narzędzia umożliwiające dobór tematów do konkretnej frazy. Jeżeli blog, który prowadzisz, skupia się na modzie damskiej, wystarczy wpisać tam np. „moda” lub „moda damska” i sprawdzić, co najczęściej wyszukują odbiorcy oraz jakie pytania zadają. Wybrane narzędzia, takie jak np. Senuto, posiadają opcję wskazania nie tylko fraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań, słów zależnych czy grupy słów, ale także pokazują zadawane przez potencjalnych czytelników pytania, a tym samym – propozycje tematów.
Senuto umożliwia wyeksportowanie wybranych wyników, które oprócz fraz związanych z pytaniami oraz ich potencjałem zawierają liczbę wyrazów, a także sezonowość danego słowa z podziałem na konkretne miesiące.

Rys. 1. Dane wyeksportowane z narzędzia Senuto na frazę
moda. Źródło: senuto.pl


Krok trzeci – doprecyzuj frazy kluczowe

Dobór słów kluczowych powinien być powiązany z tematyką wpisu oraz odbiorcą, ale też potencjałem danej frazy – wynikającym ze średniej miesięcznej liczby wyszukiwań. W jaki sposób można to sprawdzić? Oprócz wspomnianego wcześniej Senuto na uwagę zasługuje także Ubersuggest. Narzędzie wyświetla propozycje, 
tzw. content ideas, ułatwiające dobór odpowiednich tematów, a dodatkowo po wpisaniu konkretnej frazy, np. „moda damska”, wskazuje słowa powiązane wraz z ich potencjałem wyszukiwania. Dobierając je, należy skupiać się nie tylko na tzw. frazach ogólnych, które wprawdzie sprawdzają się pod kątem potencjalnego ruchu, ale konkurencja na nie będzie spora. Z tego względu warto wybierać frazy long tail, czyli tzw. długie ogony. Konkurencyjność na nie jest o wiele niższa niż przy frazach ogólnych, ale zyskujemy pewność bardziej precyzyjnych wyników – dobranych do realnych potrzeb odbiorcy. Tak np. „moda damska”, która posiada obecnie średnią miesięczną liczbę wyszukiwań wynoszącą 3600, może zostać zawężona frazą – „moda damska jesień 2020”, która pokazuje średnie wyniki w okolicy 260 wyszukiwań.
 

 Rys. 2. Dane wyeksportowane z narzędzia Ubersuggest na frazę moda damska. Źródło: neilpatel.com/ubersuggest/


Krok czwarty – przyciągaj uwagę

Kluczem do stworzenia angażującego tekstu jest jego układ oraz dzielenie treści na poszczególne akapity według określonego schematu, np. zgodnie z jedną z najbardziej skutecznych technik marketingowych – modelem AIDA. Akronim ten powstał od czterech pierwszych liter wyrazów, które odnoszą się do kolejnych etapów tworzenia treści oraz działań związanych z reakcją czytelnika.

  1. Attention – przyciągnięcie uwagi. Na początku należy zaciekawić odbiorcę danym tematem, produktem czy ofertą, najlepiej poprzez odwołanie się do jego potrzeb i pragnień.

Wskazówka

Uwagę odbiorcy możesz  przyciągnąć chwytliwym tematem oraz leadem, który podpowie mu, czego może spodziewać się po danym artykule. W tytule wykorzystuj proste wyrazy, jeżeli to możliwe wstawiaj liczby, formułuj pytania, ostrzeżenia lub wskazówki. Lead powinien natomiast wprowadzać w historię, stosuj krótkie zdania, unikaj wielosylabowych słów.

 

  1. Interest – wzbudzenie zainteresowania. W momencie, w którym zdobędzie się już uwagę odbiorcy, kolejnym krokiem powinno być utrzymanie zainteresowania, np. poprzez wskazanie konkretnych rozwiązań czy podanie ciekawych przykładów.

Wskazówka

Dopasowuj treść akapitów do nagłówków, a najważniejsze informacje umieszczaj na początku, pisz od ogółu do szczegółu, żeby nie zniechęcać czytelnika. Wyróżniaj najważniejsze zdania, zadbaj o przejrzystość tekstu. Powołuj się na przykłady, cytaty, statystyki – coś, co może zaciekawić.

 

  1. Desire – określa rozbudzenie pożądania i pragnienia posiadania poprzez wykorzystanie zdobytej wcześniej uwagi oraz zainteresowania – żeby finalnie wzbudzić  u odbiorcy potrzebę. To odpowiednie miejsce na zastosowanie języka korzyści.

Wskazówka

Wskaż, co może się stać, jeżeli odbiorca nie dokona zakupu lub nie wykona danej akcji. Przedstaw korzyści, powiedz, co zyska lub czego uniknie i jak to wpłynie na niego oraz jego  życie.

 

  1. Action – wezwane do działania. To moment, w którym czytelnik otrzymał już komplet informacji oraz wiedzę niezbędną do wykonania konkretnej akcji – teraz należy wskazać mu kolejny krok i wezwać go do działania. Co może nim być? Na przykład zapisanie się do newslettera, przejście do zakładki z ofertą lub uzupełnienie formularza.
     

Wskazówka

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy