Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama internetowa

20 marca 2019

NR 43 (Grudzień 2018)

Czym różni się konkurencja pośrednia od bezpośredniej w internecie i jak ta różnica może wpłynąć na nasz biznes?

0 184

Rynek charakteryzujący się wolną konkurencją, gdzie nie ma barier wejścia i wyjścia, to w teorii idealne środowisko do prowadzenia własnego biznesu – można handlować każdym towarem lub usługą. Myśląc o większości średnich i małych przedsiębiorstw, można dojść do wniosku, że wszelkie czynniki makroekonomiczne nie wpływają na ich przedsiębiorczość. Co więc stanowi największe zagrożenie? Konkurencja – ale każda, która może „zabrać” nam klienta. Ponieważ portfel statystycznego Kowalskiego może udźwignąć albo nowy telewizor, albo wakacje na Phuket.

Bogacenie się społeczeństwa – jak ma się do Twojego biznesu?

Jak podaje Krajowy Rejestr Długów w badaniu „Koszty życia Polaków”, w stosunku do 2015 r. wysokość opłat za comiesięczne rachunki wzrosła o 596 zł, czyli 62%. W tym samym okresie skończył się trwający dwa lata okres deflacji w Polsce. PKB wzrosło z 3,8% do 5,3%. Stopa bezrobocia spadła z 11,9% do 6,9%. Średnie wynagrodzenie wzrosło o 23% – z 3899 zł do 4798 zł. Zatem podstawowe koszty poszły w górę, gospodarka się rozwinęła, bezrobocie istotnie spadło i równocześnie Polacy zaczęli więcej zarabiać. 
Mentalność społeczeństwa jednak się nie zmieniła – dalej dużo czasu spędzamy na szukaniu najtańszego rozwiązania, gromadzimy gazetki z marketów, czekamy na okazje. Twoim zadaniem jest odpowiedź na popyt na dany produkt lub wymuszenie na konsumencie zapotrzebowania na niego. Myślenie w skali mikro nad makro pozwoli realnie kształtować założenia biznesowe – koncentracja na zmiennych, które najmocniej wpływają na Twój biznes, czyli przedsiębiorcach, którzy czerpią z tego samego portfela co Ty.

Analiza konkurencji może oszczędzić setki godzin spędzonych na próbach rozwoju firmy

Możesz analizować koszty półproduktów, zmieniać dostawców, optymalizować proces sprzedaży, szukać nowych grup docelowych, wdrażać nowe serwisy internetowe czy taktyki mediowe. Dokładnie takie same działania może przeprowadzać Twój największy konkurent. Logika podpowiada zatem, że istotną zmienną w dowolnym biznesplanie powinna być analiza konkurencji – co ona robi, czego Ty nie robisz. Lub na odwrót – czego ona nie robi, a co Ty możesz zrobić. Odpowiedz sobie na pytanie, czy handlując w Internecie dziecięcymi ubraniami, powinieneś przejmować się upadkiem Toys ”R” Us lub intensywną komunikacją Maybelline? Tak i tak. Pierwsza z nich sprzedawała to samo co ja – i upadła. To znaczy, że rynek się kurczy, zmniejsza się popyt, Amazon wygryzł amerykańskiego giganta? Druga za to ma podobną grupę docelową do mnie – i systematycznie wprowadza nowe produkty na rynek, odnotowuje coraz lepszą sprzedaż. Nie jest istotny całokształt twórczości tych podmiotów, ale działania, które doprowadzają do rozwoju przedsiębiorstwa – lub jego upadku. Warto zatem obserwować nie tylko bezpośrednich konkurentów na rynku, ale także firmy, które się rozwijają – i preferencyjnie są w tym samym segmencie rynku co Ty.


 

Rys. 1. SEOptimer.com – generalne podsumowanie analizy serwisu smyk.pl



Czym różni się konkurencja bezpośrednia od pośredniej?

Głównym założeniem uznania konkurencji za bezpośrednią jest prowadzenie sprzedaży tego samego produktu lub usługi co Ty. W większości przypadków stosuje ona podobne rozwiązania, narzędzia, platformy, metody sprzedaży – do tego stopnia, że podmiana na produktach logo i kolorów dla wielu konsumentów de facto nic nie zmieni. Pochodną tego typu konkurencji są dystrybutorzy produktów komplementarnych dla Twojego – ścieżka ich sprzedaży jest bardzo podobna do Twojej.
Konkurencja pośrednia to przedsiębiorstwa, które sprzedają swoje produkty w podobnej cenie co Ty. Klient może bowiem stać przed decyzją – kupić produkt A do higieny za 50 zł albo produkt B dla rozrywki za 50 zł? Zależnie od tego, który będzie mu bardziej potrzebny lub którego będzie bardziej pragnął – ten wybierze. A logika nie zawsze wygrywa z emocjami – i tutaj analiza działań konkurencji pośredniej może wykazać, jakimi kanałami prowadzi ona komunikację, która np. powoduje, że klienci wybierają rzeczy mniej potrzebne, ale bardziej upragnione. 

Gdzie najlepiej ukryć ciało?

Na drugiej stronie w wyszukiwarce Google. Powiedzenie to jest wynikiem powszechności dostępu do Internetu, zawładnięcia światem pozyskiwania informacji przez tę firmę. W dzisiejszych czasach Twoja wizytówka to Twoja strona internetowa. Nawet jeżeli masz stałych klientów zapewaniających Ci płynność finansową i rozwój, a wieść o Twojej ofercie roznosi się pocztą pantoflową, to statystyki pokazują, że tego typu strategia ma niewielkie szanse przetrwania próby czasu. Wiele firm upada nie dlatego, że nie chce rozwoju, ale dlatego, że spóźnia się z decyzjami

Wskazówka

Kluczowe dla każdego biznesu, który wymaga kontaktu z klientem – zarówno detalicznym, jak i hurtowym – jest odpowiednie przedstawienie oferty w Internecie i pozyskiwanie ruchu do niej. Najprostszym rozwiązaniem jest sięgnięcie do Google Analytics Academy i Google Academy for Ads, gdzie za darmo możesz poznać w szczegółach, jak pracuje wyszukiwarka i które elementy strony internetowej i samego ruchu są kluczowe m.in. dla osiągnięcia jak najwyższej pozycji w SERP. 

 

Dlaczego konkurencja jest (organicznie) wyżej w SERP?

Zawartość Twojej strony internetowej jest powodem jej obecnego organicznego pozycjonowania. A gdyby można było zweryfikować, dlaczego inne serwisy są „wyżej”? Można ręcznie wertować kod, liczyć, ile konkurencyjne serwisy mają headerów, podstron, linków – 
ale to mógłby być miesiąc pracy, która niekoniecznie przyniesie smaczne owoce. W takim momencie warto sięgnąć po darmowe narzędzia, takie jak SEOptimer. Pierwotnie zostało ono stworzone  do badania własnej strony internetowej i w taki sposób przedstawia wnioski dotyczące przeanalizowanego serwisu. Ze względu na efektywność i rekomendacje zmian jest idealnym narzędziem do analizowania stron konkurencji (rys. 1).

Wykorzystując serwis smyk.pl jako przykład, warto wymienić kilka elementów generowanego przez to narzędzie raportu. Analizuje ono i podsumowuje m.in.:

  • wykorzystane słowa kluczowe wraz z ich częstotliwością,
  • liczbę linków wewnętrznych i zewnętrznych,
  • narzędzia wykorzystane do analizy serwisu,
  • dostosowanie do RWD,
  • prędkość i składowe serwisu oraz wykorzystane technologie,
  • rolę mediów społecznościowych w serwisie.

 


 

Rys. 2. simil...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy