Dołącz do czytelników
Brak wyników

Czy jest jeszcze szansa na skuteczne wykorzystanie beaconów?

Artykuł | 22 kwietnia 2016 |
189
Czy jest jeszcze szansa na skuteczne wykorzystanie beaconów?

Czy jest jeszcze szansa na skuteczne wykorzystanie beaconów?

POLECAMY

Podczas zeszłorocznych podsumowań roku beacony były często wymieniane jako porażka 2015 roku. Zastanawiałeś się kiedyś jakie funkcje mogłyby uratować technologie beacon? Czego tak naprawdę zabrakło, żeby kampanie tego rodzaju były skuteczne i realnie angażowały konsumentów? Digtal Virgo podaje kilka propozycji rozwiązań możliwych do wprowadzenia, które pomogą beaconom odnieść sukces.

{C}1.      Przemyślane zbieranie danych i personalizacja komunikatów

Beacony z założenia miały automatycznie wysyłać ustalony komunikat osobom, które wejdą w pole działania konkretnego nadajnika. A co by było, gdyby nie było jednego szablonu wysyłanych informacji, ale różne powiadomienia adekwatne do sytuacji i osoby?

Komunikaty powinny być różnicowane na jakieś podstawie - najlepiej w oparciu o wiarygodne dane. Wiele podstawowych informacji o klientach możemy bez problemu pozyskać wykorzystując technologię beaconów. Dane zbierane w ten sposób, z założenia ograniczają się do aktywności klienta w polu działania nadajników, w związku z tym nie są danymi drażliwymi. Tak zdobyte informacje dotyczą tego, jak często ktoś odwiedza nasz sklep, przy jakich półkach najczęściej się pojawia i jak długo przy nich przebywa. Dzięki temu możemy pozyskać niezwykle ważną informację – co interesuje naszego klienta. Zdobycie takiej wiadomości w inny sposób jest w zasadzie niemożliwe, ponieważ większość badań deklaratywnych może być przekłamanych. Tak dokładne dane mogą być zdobyte tylko poprzez długotrwałą obserwację, co w zasadzie ogranicza się do badań realizowanych z wykorzystaniem nowych technologii.

Zdobyte informacje pomogą lepiej zaangażować klientów i jeszcze lepiej odpowiadać na ich indywidualne potrzeby.

Nasza klientka najczęściej przebywa przy szafach dla młodych matek? Przy kolejnej wizycie, po przysłowiowe waciki, możemy jej przypomnieć o nowościach dla noworodków. Nasz klient regularnie odwiedza dział ogrodniczy? Podczas następnej wizyty po np. żarówkę, możemy poinformować go o promocji na meble ogrodowe.

Wiadomość dobrze spersonalizowana na pewno zachęci klienta do odwiedzin we wskazanych obszarach sklepu, ponieważ będzie odpowiadać na zapotrzebowanie konsumenta.

Jak dodatkowo można wykorzystać beacony? Do łatwej nawigacji, a w zasadzie do pokazania, że proponowany przez nas produkt jest na wyciągnięcie ręki. Dwa regały dalej, na półce obok albo z konkretnym wskazaniem miejsca (z dokładnością do parunastu centymetrów).

Jasne zarządzanie kampanią

Jak już ustaliliśmy, dzięki beaconom możliwe jest zbieranie niektórych danych dotyczących klientów. Mimo że sytuacja daje duże możliwości, to łączy się również z pewnymi utrudnieniami – trzeba tymi danymi zarządzać. Do tej pory przy wysyłce standardowych komunikatów nie były potrzebne rozbudowane systemy zarządzające. Duża liczba danych determinuje zmiany w tej dziedzinie, m.in. powstanie rozbudowanych platform. Co taka platforma powinna umożliwiać?

Przede wszystkim definiowanie kampanii (czas trwania, format, targetowanie, geotargetowanie, capping, akceptację i uruchomienie kampanii), oprócz tego ścisłe zarządzanie (czyli możliwość testów oraz optymalizacji kampanii, wprowadzenie zmiany formatu i treści) oraz na koniec analizę wskaźników kampanii (określenie ilości wyświetleń, ilości kliknięć z podziałem na format, region etc.). Dopiero korzystając z tego typu rozwiązań, możemy w pełni wykorzystać potencjał płynący z pozyskanych danych.

 Adaptowanie aplikacji już istniejących

Widoczną wadą beaconów była bariera wejścia, która dotyczyła zarówno przedsiębiorców, jak i klientów. Przedsiębiorcy musieli posiadać swoją aplikację, specjalnie napisaną pod technologię beacon. Z tego powodu wiele mniejszych firm, nie mogło sobie pozwolić na wykorzystanie tego rozwiązania. Dodatkowym czynnikiem zniechęcających niektórych do beaconów, była bariera wejścia u klienta. Pozostawiając kwestie techniczne związane z bluetoothem, warto pamiętać, że klient musiał mieć zainstalowaną i...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy