Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności

21 listopada 2017

Czy da się polubić reklamy internetowe?

218
Dzisiejszy internet nie istniałby, gdyby nie reklamy. To dzięki nim wydawcy zarabiają, a internauci mają dostęp do darmowych treści. Reklamy „napędzają” internet. Dlaczego więc tak wielu Polaków blokuje reklamy i czy da się je polubić?

Polacy znów znaleźli się na niechlubnym miejscu w kwestii blokowania reklam. Na 62 kraje, które przeanalizowała ekipa z OnAudience w tym roku (2017), Polska osiągnęła „zaszczytne” pierwsze miejsce. Już prawie 7 mln z nas blokuje reklamy. Skąd wzięła się ta „moda” i dlaczego tak się dzieje? Żeby nie demonizować, to zaraz za nami uplasowali się Brytyjczycy i Norwegowie. Wydaje się, że reklamy internetowe ewidentnie nie przeszkadzają Brazylijczykom. Tylko niecałe 4% brazylijskich internautów je blokuje.

POLECAMY

W internecie nic nie ma za darmo

Prawda jest taka, że Polacy nie są przyzwyczajeni do płacenia za treści w internecie.  Jest to trochę winą wydawców, którzy w celu zdobycia czytelników, udostępniali im wszystko za darmo. Oczywiście liczyli na przychód z reklam. Niektórzy rozdzielali treści na darmowe i „premium”, czyli dostępne za paywall`em, jednak nadal nie przekładało się to na oczekiwane zyski. Polacy nadal niechętnie płacili za dostęp do treści. Zwłaszcza, że w internecie łatwo można znaleźć podobne u kogoś innego. Reklamy to było to, na czym zarabiało się najlepiej.

Niestety. Internauci atakowani z każdej strony irytującymi pop-upami i automatycznie uruchamianymi filmami,masowo zaczęli je blokować dzięki dostępnym narzędziom typu adblock. Przychody wydawców zaczęły drastycznie spadać. Co zaskakujące, wydawcy zamiast walczyć z tym zjawiskiem, postawili na jeszcze bardziej agresywne formy reklamowe, aby „nadrobić” straty. Jak się okazuje, to była zła decyzja. Narzędzia typu adblock stały się bardzo popularne, poniekąd na życzenie wydawców. Zjawisko to miało dodatkowy negatywny skutek. Agresywne reklamy powodowały, że internauci klikali w nie często przez przypadek, osłabiając ich skuteczność. Reklamodawcy również na tym tracą, ponieważ płacą za kliki, które i tak nie przynoszą zysku.

Czy można z tym jakoś walczyć?

Wydawcy rozpoczęli, na razie nierówną, walkę z blokowaniem reklam. Najbardziej drastyczne metody to zablokowanie użytkownikom dostępu do treści, lub prośba o dodanie do tzw. „whitelist”, czyli wyjątku dla danej strony na AdBlocku. Popularny portal Kwejk.pl robi to tak:

Źródło: Kwejk.pl

Jak na razie wydawcy są na straconej pozycji. Internauci reklam nie lubią i to się jeszcze długo nie zmieni. Przede wszystkim dlatego, ze rynek reklamy internetowej jest bardzo popsuty. Oprócz tego, że reklamy są irytujące, głośne, spowalniają przeglądarkę, to jeszcze - zdaniem niektórych - mogą zarazić sprzęt wirusami. Również wydawcy chcąc zarobić jak najwięcej, trochę bezmyślnie umieszczają reklamy na swoich stronach.

I co tera...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy