Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

6 września 2022

NR 65 (Sierpień 2022)

Branding na Instagramie – identyfikacja, komunikacja, story

0 75

Słyszysz branding na Instagramie, myślisz: spójny feed! Ale czy w dobie contentu efemerycznego, rolek i stories spójny feed to tak naprawdę recepta na spójność na Instagramie i realizowanie założeń brandingowych?

Na początek, skoro mamy „rozmawiać” o brandingu na Instagramie, warto odpowiedzieć sobie na pytanie i zrozumieć „Czym w ogóle jest branding”? Branding to charakterystyczne, silne i unikalne atuty oraz elementy marki. Między innymi spójna identyfikacja wizualna. Trzy najważniejsze elementy wizualne według mnie, które i Twoja marka powinna posiadać i finalnie wykorzystywać na Instagramie to: 

POLECAMY

  • Logo. Informacje są łatwiejsze do zapamiętania, jeśli są kojarzone z warstwą obrazową/wizualną. Twoje logo pomaga ludziom rozpoznać Twoją firmę „na pierwszy rzut oka”. To powinno być Twoje „zdjęcie profilowe” na IG. 
  • Paleta kolorów. 95% pierwszego wrażenia jest robione wyłącznie na podstawie koloru. Tak właśnie kształtuje się pierwsze wrażenie. Dzieje się to w ciągu pierwszych kilku sekund kontaktu. Paleta kolorów ma tu kluczowe znaczenie. Wykorzystaj to podczas tworzenia treści na IG. 
  • Slogan i tagline. Chwytliwe, przemyślane, wyróżniające się hasło połączone z logo lub paletą kolorów zwiększa zapamiętywalność, różnicuje i jednoczy. Pomyśl o wszystkich firmach, których slogany zapadają w pamięć i dlaczego. Stwórz ze swojego hasła marki oficjalny hasztag i przemycaj go w treściach. 

Poszczególne firmy mają różne potrzeby i dlatego różne elementy będą dla nich ważne. Moja marka osobista może obejmować kwestie logo, moja agencja More Bananas może wymagać palety kolorów, a Ty możesz potrzebować brand hero. Dobrze skonstruowana tożsamość wizualna to podstawa w budowaniu świadomości, a na Instagramie – zapamiętywalności i rozpoznawalności oraz przyciągania uwagi (również podświadomej). 

Aktywa marki to jednak coś więcej niż tylko aspekty wizualne (logo czy slogan). To zbiór wielu elementów, które tworzą spójną, unikalną całość i są ważnymi elementami procesu brandingu. 

Dlaczego to takie ważne? 

Obecnie widzimy mniej, jeśli oglądamy zbyt wiele. Na Instagramie jesteśmy przebodźcowani treściami, tak jak w całym internecie. Wraz z większą ilością produkowanych treści i danych spada długość uwagi odbiorców. Ta świadoma przede wszystkim. Średni czas uwagi internautów to 2,5 s w ogóle, na Instagramie niecała sekunda. Można postawić tezę, że uwaga to nowa cyfrowa waluta. Warto wspomnieć o efekcie ekspozycji. Lubimy to, co jest nam znane. Nawet jeżeli Twój post albo Twoja rolka nie zostanie zauważony świadomie, Twoja marka może zostać „zapamiętana” przez podświadomość. Może „dać się polubić”. 

Dodatkowo ok. 1 na 3 wizyty w naszym profilu to osoby, które nie są naszymi obserwatorami. Spójny profil (nie jest to równoznaczne ze spójnym feedem!) to szansa na przyciągnięcie nowych obserwujących.

 

Rys. 1. Wizualne elementy brandingu. Źródło: materiały prywatne

 

Jak utrzymywać spójność na Instagramie i realizować założenia brandingowe? 

Rzecz kluczowa to posiadanie spisanych aktywów brandingowych. Nie posiadasz takiego dokumentu? Stwórz go! To nie musi być nic skomplikowanego, wystarczy dosłownie jedna kartka A4, na której zawrzesz elementy z rys. 3. Koniecznie zastanów się również nad charakterem komunikacji swojej marki. Stwórz Tone of Voice, który będziesz wykorzystywać w swoich treściach na Instagramie. 

Tone of voice to unikalny sposób komunikacji Twojej marki. Opisuje sposób, w jaki Twoja marka komunikuje się z odbiorcami, a tym samym wpływa na to, jak ludzie ją odbierają. 

Nie to, CO mówisz, ale w JAKI sposób to robisz, nadaje charakteru Twojej marce. 

Reprezentuje osobowość i wartości Twojej marki. Dotyczy to zarówno doboru słów, jak i kolejności, w jakiej są one używane, a także wszystkich przekazywanych treści: zawartości strony internetowej, postów w mediach społecznościowych, e-maili i innych formatów.

Różne cele i sytuacje wymagają różnych środków, tone of voice może się od czasu do czasu zmieniać, w zależności od:

  • odbiorców, z którymi się komunikujesz, jeśli kierujesz się do więcej niż jednej persony;
  • wykorzystywanych mediów, ponieważ formaty i długość treści są różne (zob. feed vs. rolka);
  • celu, do którego dążysz. 

Zastanów się, jaką historię ma opowiadać Twoja marka i jakie skojarzenia ma budzić po spotkaniu z nią na Instagramie. Niech to będzie parasolem spinającym Twoją komunikację. 

Rys. 2. Canva i elementy brandowe. Źródło: Canva

 

Rys. 3. Przykład moodboardu. Źródło: materiały prywatne

 

Jak wykorzystywać to w praktyce na Instagramie? 

Branding – wykorzystuj swoje elementy brandingowe nie tylko na zdjęciach, grafikach, rolkach czy stories, ale również w bio. Nie każde zdjęcie powinno (a wręcz nie powinno zawierać loga), ale wpis na Instagramie, to nie tylko logo. To również opis czy hasztagi. Ciężko również wrzucić logo na rolkę, aby miało to sens i odpowiadało odbiorcom, ale ponownie jak najbardziej możesz wykorzystać konkretny wcześniej zdefiniowany sposób komunikacji, fonty czy kolorystykę. Jeżeli korzystasz np. z serwisu Canva w opcji pro, wszystkie elementy brandowe marki możesz dodać w jednym miejscu – będzie to szybsze i prostsze w wytwarzaniu treści. 

Szukaj takich rozwiązań w każdym z narzędzi. 

Stwórz moodboard. To rodzaj kolażu, który złożony jest z kolorów, zdjęć, obrazków i innych elementów, który ma oddawać charakter. 

Moodboard taki stworzysz, ponownie, nawet w Canvie. Nieważne narzędzia, ważne są założenia i skojarzenia. W doborze kolorów na pewno może pomóc Ci narzędzie https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel. 

Określ sposób komunikacji. Chcesz głównie bawić, edukować, a może inspirować do konkretnych aktywności? Może Twoja marka skierowana jest do konkretnej grupy docelowej, która posługuje się bardzo charakterystycznymi elementami kultury? Świetnym przykładem realizacji spójnego sposobu komunikacji jest marka Soap Szop, która kieruje swój profil, produkty i finalnie swoją komunikację, do (tutaj pozwolę sobie użyć stereotypowego określenia) nerdów i fanów, m.in. RPG czy fantasy (do mnie też!). 

Podobnie jest z marką Your Kaya, która aby jeszcze bardziej zaznaczyć swoją spójność komunikacji, rozdzieliła swoje kanały na dwa: 

Nie zapominaj o swoim tone of voice! Wykorzystuj go zarówno na poziomie całej komunikacji, jak i w konkretnych postach. To może być również sam sposób zapisu treści (rys. 7 i 8) czy wykorzystywane emojis. 

Bio + zdjęcie profilowe również tworzy branding! Nazwa powinna być nazwą Twojej marki, zdjęcie profilowe Twoim logo, w opisie dodaj oficjalne hasztagi swojej marki oraz np. swój slogan. Zobacz, jak zrobiliśmy to...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy