Warszawa – 3
września 2015 – Webasto, międzynarodowy dostawca rozwiązań dla branży
motoryzacyjnej, w minionym roku obrotowym odnotował bardzo wysoki poziom
sprzedaży, obrotów i skonsolidowanego wyniku finansowego. Sprzedaż wzrosła o 8%
osiągając wartość 2,5 mld euro (2013*: 2,3 mld euro). Obroty generowane były
przez trzy główne obszary działalności Webasto, których udziały w kształtowaniu
zysków pozostały praktycznie niezmienione w stosunku do roku ubiegłego. Szyberdachy,
dachy przesuwne i panoramiczne stanowiły 68% wartości sprzedaży, sektor Thermo
& Comfort, czyli systemy ogrzewania i klimatyzacji stanowił 20%, a dachy
składane do kabrioletów 12 %.
POLECAMY
Co więcej, dobre wyniki firmy odzwierciedlają także zyski Grupy Webasto, które w 2014 roku wyniosły 136 milionów euro (2013*: 124 miliony euro), co oznacza 10% wzrost i wskaźnik rentowności sprzedaży na poziomie 5,5%.
„Ubiegły rok obrotowy okazał się zadowalający dla Webasto. Od lat notujemy stały wzrost sprzedaży oraz zysku operacyjnego EBIT. Rozwój napędzał przede wszystkim dwucyfrowy wzrost w obszarze dachów przesuwnych i panoramicznych. Po trzech latach obszar zajmujący się produkcją składanych dachów ponownie zanotował wzrost. Osiągnęliśmy nasz cel, jakim było przywrócenie rentowności tego obszaru, nawet przy niskich wartościach jednostkowych.” - oznajmił dr Holger Engelmann, Prezes Zarządu Webasto SE podczas corocznej konferencji prasowej w Monachium.
Rozwój ten potwierdza badanie przeprowadzonym przez brytyjską agencję badań rynku IHS, która przewiduje 35% wzrost wolumenu produkcji do 2020 roku. Dlatego też Webasto, jako lider rynku spodziewa się dalszego umiarkowanego wzrostu do roku 2017.
Początkowo, z powodu załamania w Rosji, sprzedaż w dziale Termo osiągnęła jedynie zeszłoroczny poziom. Wskaźnik inwestycji wyniósł 5,1%, po wyjątkowym 6,4% wzroście (147 milionów euro) w roku 2013. Tym samym powrócił do poziomu z lat wcześniejszych.
W roku 2013 Grupa zainwestowała 45 milionów euro wyłącznie na cele poszerzenia centrum badań tworzyw sztucznych w Schierling. W roku 2014, 125 milionów euro przeznaczono na urządzenia techniczne potrzebne do nowych projektów. Wydatki na badania i rozwój pozostały praktycznie na tym samym poziomie, wynosząc 187 milionów euro w porównaniu do 189 milionów euro w roku 2013. W roku 2014 ponownie wzrosła też liczba pracowników zatrudnionych przez Grupę Webasto. Pod koniec grudnia dla lidera rynku w sektorze systemów dachowych i ogrzewania postojowego pracowało prawie 10 400 osób. W rezultacie rodzina Webasto powiększyła się o 600 nowych pracowników w stosunku do roku ubiegłego. Nowi członkowie załogi zatrudnieni zostali przede wszystkim w Europe i Chinach, gdzie w zeszłym roku otworzono dwa nowe zakłady produkcyjne w Wuhan i Shenyang. Dobre wyniki firmy utrzymywały się nadal w pierwszym kwartale 2015 roku. Wartość sprzedaży wrosła o 22% w stosunku do pierwszego kwartału 2014 roku, podczas gdy stopa zwrotu EBIT wyniosła w tym okresie 5,3%.
Patrząc na rok 2015 ogółem, dr Engelmann dostrzega ogromny potencjał do dalszej poprawy wyników: „W ciągu roku oczekuję dwucyfrowego wzrostu wysokości sprzedaży i zysku. Obecne korzyści zawdzięczamy konsekwentnej optymalizacji naszych procesów w ostatnich latach. Wielkość zamówień Webasto Group wynosi obecnie 9,8 miliardów euro, co przewyższa o około 1 miliard wartość z roku ubiegłego”.
Droga do sukcesu poprzez nowe technologie
W największym zakładzie Webasto, produkującym dachy przesuwne i panoramiczne, coraz większą rolę odgrywają lekkie dachy wytworzone z innowacyjnych materiałów. W związku z tym rośnie popyt na wyprodukowane przez Webasto cienkie i jednocześnie lżejsze bezpieczne szyby ProTec. Inną godną uwagi innowacją technologiczną jest pierwszy poliwęglanowy dach pochłaniający podczerwień, pozwalający na redukcję nagrzewania się wnętrza pojazdu. Dach ten stosowany jest obecnie w trzeciej generacji samochodu Smart Fortwo. Ponadto, w centrum badań tworzyw sztucznych w Schierling uruchomiono nową linię produkcyjną dla najmłodszego członka rodziny Webasto - Paper Honey Comb (PHC), na której wytwarzane są elementy dachowe do samochodu Jeep Renegade.
Tendencja w produkcji coraz większych systemów dachowych nadal się utrzymuje. Pełny zakres technologii oferowanych przez Webasto dla różnych typów dachu można znaleźć w koncepcie Multi Optional Roof. Również w tym przypadku pierwsze warianty instalowane są w samochodach seryjnych. Potencjał wzrostowy w obszarze grzewczym (Thermo) zapewniają grzałki wysokonapięciowe do pojazdów hybrydowych i elektrycznych, które będą montowane w seriach pojazdów Volvo (XC90) i Chrysler (Town & Country) produkowanych w tym roku. Dodatkowym bodźcem są systemy chłodzenia ładunków dla lekkich pojazdów użytkowych, dla których Webasto opracowała specjalnie dostosowane rozwiązania.
Globalna obecność z wyraźnym zaangażowaniem w tworzenie silnej siedziby
Chiny, jako najszybciej rozwijający się rynek, nadal utrzymują swoją wyjątkową pozycję. Jednak to Grupa Webasto, dzięki intensywnemu rozwojowi i rozbudowie sieci produkcyjnej jest zawsze blisko swoich obecnych i potencjalnych klientów. Firma wzmacnia swój zasięg w Europie Wschodniej poprzez rozbudowę istniejącego od 2008 roku, zakładu produkcyjnego w Aradzie, w Rumunii. Celem Grupy jest stworzenie największego zakładu produkującego systemy dachowe w Europie i zatrudniającego niemal 1 000 pracowników. Webasto inwestuje także w zakłady produkcyjne w Niemczech, które stopniowo przeradzają się w centrum kompetencji dla całego świata.
„Jeśli chodzi o rozwój, Niemcy są naszym globalnym generatorem impulsów. Zapewniają utrzymanie przez nas św...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!