Dołącz do czytelników
Brak wyników

Big Data ością w gardle korporacji. Mimo górnolotnych deklaracji, zaawansowana analityka danych wciąż w powijakach

Artykuł | 28 kwietnia 2017 |
187
Badanie przeprowadzone przez DimensionalResearch rzuciło nowe światło na stan implementacji Big Data przez korporacje. Wynika z niego, że aż 76 proc. ankietowanych firm wdraża już samoobsługową analitykę dużych zbiorów cyfrowych informacji. Pozostałe dane nie są już tak optymistyczne. Okazuje się, że większość zespołów IT ma problem ze skuteczną implementacją narzędzi analitycznych. Zaskakuje to tym bardziej, że deklarują one pełną zdolność w tym zakresie.

Badanie przeprowadzone przez DimensionalResearch rzuciło nowe światło na stan implementacji Big Data przez korporacje. Wynika z niego, że aż 76 proc. ankietowanych firm wdraża już samoobsługową analitykę dużych zbiorów cyfrowych informacji. Pozostałe dane nie są już tak optymistyczne. Okazuje się, że większość zespołów IT ma problem ze skuteczną implementacją narzędzi analitycznych. Zaskakuje to tym bardziej, że deklarują one pełną zdolność w tym zakresie.

POLECAMY

76 proc. korporacji wdraża już analitykę Big Data – wynika z badania przeprowadzonego przez DimensionalResearch dla Qubole. Prognozy w tym obszarze są równie optymistyczne, bo aż 20 proc. firm planuje implementację takiej analityki w niedalekiej przyszłości. Z pozytywnych informacji zawartych w raporcie warto przytoczyć jeszcze te, dotyczące zapotrzebowania na Big Data. 93 proc. respondentów jest zdania, że popyt biznesu na technologie, które okiełznają dane z całego przedsiębiorstwa i źródeł zewnętrznych wciąż rośnie.

Siły na zamiary

Z deklaracji szefów IT wynika, że z wdrożeniem analityki Big Data ankietowane korporacje w zasadzie nie powinny mieć większych problemów. 87 proc. respondentów było pewnych lub bardzo pewnych swoich możliwości oraz umiejętności w tym zakresie, jednak im dalej zagłębiamy się w lekturę raportu, tym większy dysonans rysuje się pomiędzy ich śmiałymi oświadczeniami, a stanem faktycznym. Ci sami respondenci uznali bowiem, że wdrażane przez nich rozwiązania znajdują się wciąż w początkowym stadium rozwoju, a jedynie 8 proc. uważa swoje systemy analityczne za w pełni dojrzałe. Z kolei 98 proc. ankietowanych przyznało, że mierzy się z kilkoma poważnymi wyzwaniami w kwestii implementacji rozwiązań Big Data, co więcej, aż 45 proc. z nich nie jest w stanie zaspokoić potrzeb i oczekiwań swojej firmy w zakresie analizy danych. Celem analizy danych jest ich umiejętne spieniężenie, skoro jak pokazuje raport firmy mają problemy z wdrożeniem analityki wielkich zbiorów danych, to ich monetyzacja we własnym zakresie jest praktycznie nie do osiągnięcia. Zdaniem Piotra Prajsnara z Cloud Technologies, spółki specjalizującej się między innymi w data consultingu, która od lat pomaga firmom w monetyzacji cyfrowych informacji, proces implementacji zaawansowanej analityki danych nie należy do najłatwiejszych.

–  Dopiero, gdy połączymy w ramach jednego systemu wszystkie dane generowane wewnątrz przedsiębiorstwa z aktualnymi cyfrowymi informacjami pochodzącymi z zewnętrznych źródeł, możemy uzyskać pełny, 360 stopniowy obraz firmy oraz klienta. Tzw. data enrichment, a następnie analiza i zrozumienie wielkich zbiorów danych są kluczem do optymalizacji procesów biznesowych. Takie wdrożenia w przypadku dużych korporacji to żmudny i złożony proces wymagający z jednej strony dojrzałej technologii, z drugiej wiedzy i zasobów osobowych w postaci data minerów. Trzeba uporać się z danymi gromadzonymi w różnych silosach, różniących się od siebie strukturalnie i generowanych przez odmienne narzędzia. Jednak bez podjęcia tego typu działań firmy nie będą w stanie zmonetyzować informacji, które posiadają – tłumaczy Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies.

Usługi wciąż w cenie 

 

Problemy z własnymi systemami IT nie skłoniły jednak firm do rezygnacji z korzyści, jakie niesie ze sobą zaawansowana analityka danych.Podczas gdy w ich wewnętrznych infrastrukturach informatycznych trwają prace nad cyfryzacją, 61 proc. korporacji sięga po zewnętrzne usługi analityczne. Rosnące zapotrzebowanie na takie usługi widać również w raporcie MarketsandMarkets. Wynika z niego, że rynek usługBDaaS(Big Data as a Service) ma rosnąć do 2020 r. aż o 31 % rocznie, co czyni go najszybciej rozwijającym się sektorem usług IT. Według Macieja Sawy z OnA...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy