Dołącz do czytelników
Brak wyników

Badania idealo: rozwiązania logistyczne w polskich sklepach internetowych

Artykuł | 13 stycznia 2015 |
69
W swoich najnowszych badaniach porównywarka cen idealo.pl postanowiła sprawdzić, jakie rozwiązania logistyczne wprowadzają polscy sprzedawcy. W tym celu przeanalizowano 50 najpopularniejszych sklepów internetowych współpracujących z idealo i posiadających swoją siedzibę oraz magazyny dostawcze w Polsce.*

W swoich najnowszych badaniach porównywarka cen idealo.pl postanowiła sprawdzić, jakie rozwiązania logistyczne wprowadzają polscy sprzedawcy. W tym celu przeanalizowano 50 najpopularniejszych sklepów internetowych współpracujących z idealo i posiadających swoją siedzibę oraz magazyny dostawcze w Polsce.*

W raporcie zbadano, czy sprzedawcy pozostawiają swoim klientom wiele alternatyw dotyczących czasu lub miejsca dostarczenia przesyłki oraz czy uwzględniają indywidualne preferencje konsumentów dotyczące wyboru możliwości odbioru ich zamówienia.

Rozwój handlu internetowego w Polsce niesie za sobą nie tylko szansę dla sprzedawców, lecz pozytywnie a także na branżę logistyczną. W poszukiwaniu nowych rozwiązań mających sprostać oczekiwaniom sprzedawców i klientów, dostawcy tacy jak Paczkomaty InPost oraz wiodące firmy kurierskie, takie jak DPD lub UPS awansują do innowatorów rynku e-commerce. W ten sposób obie branże wzajemnie się napędzają. Konsumenci korzystają na tym za sprawą szybszego i indywidualnie dostosowanego dostarczenia przesyłki. Dzięki temu zakupy w Internecie stają się jeszcze łatwiejsze, zaś relatywnie nowe gałęzie e-commerce jak sprzedaż mebli lub artykułów spożywczych, rozwijać się mogą szybciej niż do tej pory.

Jednocześnie logistyka jest także piętą achillesową handlu internetowego – mało który z negatywnych faktorów pozostawia u klientów tak złe wrażenie z całego procesu zakupów, jak za późno lub błędnie dostarczona przesyłka. Jak wskazują inne badania idealo na temat wprowadzanych przez sklepy udogodnień dla klientów, dla większości konsumentów darmowa wysyłka jest także często decydująca przy dokonaniu zamówienia w danym sklepie.

Paczkomaty InPost w większości polskich e-sklepów

Spośród partnerów logistycznych, z którymi współpracują zbadane polskie sklepy internetowe, największą popularnością cieszą się Paczkomaty InPost. Z usług tego dostawcy korzysta ponad połowa (58%) sprzedawców. Popularne nad Wisłą są także międzynarodowe firmy kuriersko-spedycyjne DPD (46%) i UPS, z którą współpracuje 42% sklepów.

Poczta Polska zajmuje w zestawieniu najczęściej współpracujących z polskimi sprzedawcami dostawców dopiero czwarte miejsce z 34%. Zaledwie 10% sklepów jako dostawcę wybiera należącą do polskiego narodowego operatora usługę kurier48. Nieco mniejszą popularnością cieszą się kurierzy DHL (24%), GLS (12%) oraz DB Schenker (10%). Klienci 10% sklepów mogą też skorzystać z usługi Stacja z Paczką.

Ogromna różnorodność na polskim rynku logistycznym

W trzech ze zbadanych sklepów klienci zamawiający produkty mogą otrzymać je za pośrednictwem kuriera PEKAES, zaś z usług FedEx i Dachser korzysta po 4% zbadanych sprzedawców. Wśród dostawców współpracujących z pojedynczymi sklepami uwzględnionymi w badaniach idealo znalazły się ponadto firmy takie jak Siódemka, GEFCO, ROHLIG SUUS, K-EX oraz Raben. Często zdarza się też, że jeden sprzedawca korzysta z usług kilku kurierów. Ma to miejsce aż w 68% zbadanych sklepów, zaś 30 spośród nich oferuje swoim klientom także wybór przewoźnika. Dzięki temu konsumenci mogą zdecydować się na najtańszą dostawę lub skorzystanie z usług firmy kurierskiej, która najlepiej spełnia ich oczekiwania, na przykład dotyczące punktów odbioru.

Tylko 14% sklepów oferuje ekspresową przesyłkę

Częstym rozwiązaniem dla klientów, którzy chcą dostać swoją przesyłkę w krótszym czasie, jest przesyłka ekspresowa. Jest to usługa dodatkowo płatna, lecz przez to gwarantująca dostarczenie towaru następnego dnia. Serwis ten jest bardzo oczekiwany przez konsumentów, lecz wciąż oferowany przez zaledwie 14% polskich sklepów. Powodem tego może być fakt, że większość sprzedawców wysyła swoje towary w przeciągu 24 godzin od dokonania zamówienia, dzięki czemu często dostarczane są one w ciągu jednego lub dwóch dni. Aby uniknąć obciążania klientów dalszymi kosztami, sklepy decydują się na nieoferowanie płatnej przesyłki ekspresowej jako dodatkowej usługi.

Dostawa tego samego dnia wciąż usługą niszową

Dalszym krokiem w zbliżeniu e-zakupów do tradycyjnego handlu stacjonarnego jest dostawa tego samego dnia. Jest to szczególna forma przesyłki ekspresowej, jednak dostępna wyłącznie w obrębie poszczególnych miast i ich okolic, które znajdują się w pobliżu siedziby danego sklepu internetowego. Choć sam pomysł tego typu dostawy nie jest nowy, jedynie 8% zbadanych sprzedawców ma go w swojej ofercie. Za każdym razem klienci zamawiający z dostawą tego samego dnia muszą przygotować się na wyższe koszty zamówienia. W żadnym z przypadków dostawa tego typu nie obejmowała też całego obszaru Polski.

Większość sklepów dostarcza na adres alternatywny i do paczkomatów

Ten, kto już podczas dokonywania zamówienia wie, że w momencie planowanej dostawy nie będzie w domu, ma dziś możliwość wybrania jednej z dostępnych alternatyw. Prawie wszystkie sklepy internetowe oferują między innymi możliwość podania innego adresu – może być to miejsce pracy lub miejsce zamieszkania członka rodziny klienta –, na który miałaby zostać wysłana paczka. Ma to miejsce w aż 98% zbadanych sklepów.

Wspomniana wcześniej popularność Paczkomatów InPost może świadczyć o coraz chętniej wybieranej przez Polaków możliwości odbioru towarów ze znajdujących się w pobliżu ich miejsca zamieszkania skrytek. Możliwość taką oferuje przy tym łącznie 60% sklepów internetowych. Często można przy tym wybierać między kilkoma oferentami tego typu usługi. Oprócz InPost, współpracującego z 58% sklepów, można zdecydować się na odbiór przesyłki na pobliskiej stacji benzynowej dzięki usłudze Stacja z Paczką (10%) koncernu naftowego Orlen oraz w jednym z 2 500 kiosków i sal...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy