Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

16 grudnia 2019

NR 49 (Grudzień 2019)

Automatyzacja w praktyce – które platformy i rozwiązania typu SaaS zapewnią Ci komfort komunikacji o dowolnej porze?

290

Nowe technologie mogą znacząco usprawnić procesy biznesowe, a nawet stworzyć możliwości rozwoju w tempie lub skali, które wcześniej nie były osiągalne. Pod jednym warunkiem – jeśli nie będą jedynie chwytliwymi hasłami czy tagami mającymi udowodnić, jak bardzo jesteśmy „na bieżąco” z każdą nowinką technologiczną, ale zostaną rzeczywiście wdrożone i efektywnie wykorzystane w organizacji. W jaki sposób podejść do automatyzacji komunikacji, by nie była tylko atrakcyjnie brzmiącym elementem strategii, ale przede wszystkim przyniosła wymierne korzyści w postaci większej liczby klientów, wyższej satysfakcji klientów z kontaktu z marką czy też oszczędności czasu?

Właściwa odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i zależy od kilku czynników, m.in. od branży, wielkości firmy, skali działania, pojemności budżetu oraz naszych obecnych celów biznesowych. Aby w pewien sposób uporządkować cały światek automatyzacji, dostępne na rynku rozwiązania podzieliłem na trzy grupy: 

POLECAMY

  1. rozwiązania klasy marketing automation, 
  2. aplikacje integrujące dane z różnych źródeł,
  3. aplikacje automatyzujące konwersacje (czatboty). 

Przed podjęciem decyzji warto przyjrzeć się bliżej każdej z tych grup i świadomie wybrać rozwiązanie, które najlepiej sprawdzi się w naszej firmie.

Grupa A
Rozwiązania klasy marketing automation

Platformy do automatyzacji procesów marketingowych, które najczęściej dostępne są w modelu SaaS, oferują zestaw narzędzi pozwalających na zarządzanie komunikacją w różnych kanałach (e-mail, SMS, WebPush, MobilePush, dynamiczne dostosowanie treści stron internetowych) i jej personalizację oraz zautomatyzowanie powtarzalnych zadań. Możliwości rozwiązań klasy marketing automation często wykraczają poza automatyzację związaną stricte z działaniami marketingowymi i dzięki dodatkowym narzędziom, takim jak np. CRM, system ticketingowy czy możliwość konfiguracji call center, mogą z powodzeniem zwiększyć wydajność pracy zespołów sprzedażowych i wsparcia klienta.
Poniżej znajdziesz listę polecanych platform marketing automation wraz z opisem i przydatnymi informacjami.

1. ActiveCampaign
 

Rys. 1. Strona główna ActiveCampaign. Źródło: www.activecampaign.com


ActiveCampaign oferuje narzędzia z następujących kategorii: automatyzacja procesów marketingowych, sprzedaż i CRM oraz komunikacja (e-mail marketing, SMS, WebPush, czat, moduł dedykowany Facebook Custom Audiences). Dodatkowo w droższych planach możesz korzystać z rozwiązań bazujących na machine learningu. Obecnie firma oferuje dwa moduły: Predictive Sending, który indywidualnie wybiera najlepszy czas do wysłania kampanii na bazie zachowań i zwyczajów pojedynczego użytkownika, a także Win Probability bazujący na rankingu zachowań, które mogą zwiększać lub zmniejszać prawdopodobieństwo konwersji. Narzędzie to świetnie sprawdzi się, jeżeli jesteś blogerem lub agencją reklamową. Dostawca twierdzi również, jego rozwiązanie z powodzeniem można wdrożyć w sklepach internetowych i aplikacjach typu SaaS.

Cennik:

  • Plan Lite – od 9 $ miesięcznie (przy 500 kontaktach),
  • Plan Plus – od 49 $ miesięcznie (przy 1000 kontaktów),
  • Plan Professional – od 129 $ miesięcznie (przy 2500 kontaktów),
  • Plan Enterprise – od 229 $ miesięcznie (przy 2500 kontaktów).

ActiveCampaign wymaga płatności za cały rok z góry. Ceny rosną wraz ze wzrostem liczby kontaktów. 

Strona internetowa: www.activecampaign.com

2. HubSpot
 

Rys. 2. Strona główna HubSpot. Źródło: www.hubspot.com


HubSpot jest aplikacją rozbudowaną i dającą duże możliwości dostosowania planu do indywidualnych potrzeb biznesowych. Z pełnego jej potencjału skorzystają przede wszystkim większe firmy dysponujące odpowiednio dużym budżetem. Platforma dzieli się na 3 główne moduły: Marketing Hub, Sales Hub i Service Hub. HubSpot oferuje plan darmowy, który składa się z CRM i wybranych narzędzi wspierających działania marketingowe, sprzedażowe oraz wsparcia klienta, w tym m.in. live czat i kampanie mailingowe. Pakiet bezpłatny można rozszerzyć na kilka sposobów – wykupując plan dla jednego z 3 hubów, wykupując plan dla wszystkich modułów od razu (Growth Suite) lub też tworząc pakiet skrojony na miarę potrzeb naszego biznesu, gdzie poza dowolną kombinacją 3 głównych modułów można dokupić dodatkowe funkcjonalności (m.in. rozbudowany moduł do raportowania czy dedykowany IP) oraz pakiety szkoleniowe i edukacyjne.
Cennik:

  • Wybrane narzędzia + CRM – bez opłat,
  • Marketing Hub – od 50 $ miesięcznie (1000 kontaktów),
  • Sales Hub – od 50 $ miesięcznie (1 użytkownik),
  • Service Hub – od 50 $ miesięcznie (1 użytkownik),
  • Growth Suite – od 113 $ miesięcznie.

Strona internetowa: www.hubspot.com

3. Keap (wcześniej Infusionsoft)
 

Rys. 3. Strona główna Keap


Keap to platforma skierowana przede wszystkim dla małych i bardzo małych (jednoosobowych) biznesów, które szukają rozwiązań mogących znacznie usprawnić ich działalność i ułatwić interakcje z klientami oraz generowanie leadów. Mali przedsiębiorcy mogą korzystać z modułu automatyzacji od 104 $ za miesiąc. Aplikacja nie oferuje funkcjonalności czatu.

Cennik:

  • Plan Grow – od 34 $ miesięcznie,
  • Plan Pro – od 104 $ miesięcznie,
  • Plan Infusionsoft – od 139 $ miesięcznie.

Powyższe ceny obowiązują dla 500 kontaktów i 1 użytkownika, a także przy podpisaniu umowy na 1 rok.

Strona internetowa: www.keap.com

4. User.com

Rys. 4. Strona główna User.com. Źródło: www.user.com


User.com to platforma oferująca rozwiązana dla zespołów marketingowych, sprzedażowych i wsparcia klienta. Aplikacja obejmuje szereg narzędzi komunikacyjnych (kampanie e-mail, WebPush, SMS, call center, live czat, czatbot), CRM oraz moduły do analiz i podstawowego raportowania. Mocną stroną aplikacji jest zdecydowanie sekcja automatyzacji z intuicyjnym interfejsem i pakietem opracowanych szablonów gotowych do użycia (prawie 200). Dodatkowo user.com oferuje moduł umożliwiający tworzenie własnej bazy wiedzy z dokumentami czy artykułami wspierającymi klientów w zrozumieniu Twoich usług lub produktów oraz odpowiedziami na najczęściej pojawiające się pytania.

Cennik:

  • Plan Free (CRM, LiveChat, WebPush, Knowledge Base, Calendar) – bez opłat,
  • Plan Personal (do 5 automatyzacji) – od 49 $ miesięcznie (od 2000 kontaktów),
  • Plan Business (Email, SMS, CallCenter, API) – od 249 $ miesięcznie (od 5000 kontaktów),
  • Plan Premium – od 1349 $ miesięcznie (od 10 000 kontaktów),
  • Plan Enterprise – przeznaczony dla dużych przedsiębiorstw, tworzony indywidualnie.

Strona internetowa: www.user.com

5. Zendesk Suite
 

R ys. 5 . S trona i nternetowa r ozwiązania Z endesk S uite.
Źródło: www.zendesk.com/suite


Zendesk Suite to pakiet rozwiązań Zendesk złożony z 4 części: Support, Guide, Chat i Talk. W tej kombinacji klient otrzymuje system ticketingowy, live czat, możliwość zarządzania komunikacją z klientami w wielu kanałach, opcję wzbogacenia czatu o dostęp do bazy wiedzy i bota udzielającego odpowiedzi na pytania użytkowników, a takżecall center. Zendesk Suite dostępny jest w 2 płatnych planach.

Cennik:

  • Plan Professional – od 89 $ miesięcznie (przy płatności rocznej z góry),
  • Plan Enterprise – od 149 $ miesięcznie (przy płatności rocznej z góry).

Strona internetowa: www.zendesk.com/suite

Grupa B
Aplikacje integrujące dane z różnych źródeł

Rozwiązania tego typu sprawdzą się idealnie, jeśli korzystasz z wielu różnych aplikacji, które odpowiadają wyłącznie za określony wycinek większego procesu (np. aplikacja do wysyłki kampanii mailingowych lub aplikacja do zarządzania projektami). Efektywne wykorzystanie danych pochodzących z kilku czy kilkunastu niezależnych źródeł jest nie lada wyzwaniem, a niewłaściwe podejście w tym zakresie może prowadzić do niewykorzystania potencjału wykupionych narzędzi, a także błędnych decyzji biznesowych. Aplikacje integrujące można porównać do panelu sterowania, który nie tylko gromadzi dane różnego typu i z różnych źródeł w jednym miejscu, ale również eliminuje informacje zbędne czy zduplikowane. Wspomniane aplikacje umożliwiają tworzenie ścieżek automatyzacji, które obejmują wszystkie z wykorzystywanych niezależnych aplikacji.

1. Zapier
 

Rys. 6. Strona główna zapier


Zapier określa sam siebie jako „klej mogący połączyć ponad 1500 różnych aplikacji” (przy czym nie wszystkie są dostępne w planie darmowym). Program umożliwia tworzenie zautomatyzowanych ścieżek definiujących zależności między wykorzystywanymi aplikacjami (te ścieżki to Zaps) oraz dokładne określenie zdarzeń (Triggers), które uruchamiają poszczególne ścieżki. Z kolei Task w języku Zapiera to jednorazowe wykonanie danej ścieżki. Omawiane rozwiązanie możesz wykorzystać do połączenia takich aplikacji, jak Gmail, Slack, Spotify, Instagram, Trello, ale też HubSpot, user.com, ActiveCampaign czy LiveChat. Oferta Zapiera to 5 planów subskrypcji, z czego najbardziej podstawowy jest darmowy i umożliwia tworzenie ścieżek jednoetapowych, np. wysłanie klientowi maila z podziękowaniem (przez Gmail) po zakończeniu czatu w LiveChat.

Cennik:

  • Plan Free – bez opłat (do 5 Zapów i 100 Tasków miesięcznie),
  • Plan Starter – od 19,99 $ miesięcznie (do 20 Zapów i 750 Tasków),
  • Plan Professional – od 49 $ miesięcznie (nielimitowana liczba Zapów i 2000 Tasków),
  • Plan Team – od 299 $ miesięcznie (nielimitowana liczba Zapów i 50 000 Tasków),
  • Plan Company – od 599 $ miesięcznie (nielimitowana liczba Zapów i 100 000 Tasków).

Podane ceny obowiązują przy płatności za rok z góry.

Strona internetowa: https://zapier.com/

2. Integromat
 

Rys. 7. Strona główna Integromat. Źródło: www.inegromat.com


Integromat może być dobrą alternatywą dla małych biznesów, którym zależy na maksymalnej użyteczności przy jak najmniejszym budżecie. W planie darmowym Integromat umożliwia tworzenie nielimitowanej liczby ścieżek automatyzacji i do 1000 jednorazowych wykonań. Program obejmuje integrację kilkuset aplikacji oraz umożliwia połączenie innych serwisów internetowych poprzez wykorzystanie modułów HTTP, JSON, SOAP i XML. Ciekawą funkcjonalnością są moduły automatyzacji nazywane Error handlers. Dzięki nim możesz zaplanować logikę automatyzacji dla sytuacji nieprzewidzianych, takich jak np. wystąpienie błędu. Od Zapiera odróżnia go bardzo intuicyjny interfejs budowania ścieżek automatyzacji na zasadzie drag&drop.

Cennik:

  • Plan FREE – bez opłat (1000 wykonań dla ścieżek automatyzacji miesięcznie),
  • Plan BASIC – od 9 $ miesięcznie (10 000 wykonań dla ścieżek automatyzacji),
  • Plan STANDARD – od 29 $ miesięcznie (40 000 wykonań dla ścieżek automatyzacji),
  • Plan TEAM – od 99 $ miesięcznie (150 000 wykonań dla ścieżek automatyzacji),
  • Plan PLATINUM – od 299 $ miesięcznie (800 000 wykonań dla ścieżek automatyzacji).

Strona internetowa: www.integromat.com

3. Automate.io
 

Rys. 8. Strona główna Automate. Źródło: www.automate.io


W porównaniu do aplikacji Zapier i Integromat Automate.io umożliwia integrację istotnie mniejszej liczby aplikacji – około 100, przy czym część z nich nie jest dostępna w planie darmowym. Plusem oferty omawianego rozwiązania jest możliwość tworzenia wieloetapowych ścieżek automatyzacji niezależnie od wybranego planu.

Cennik:

  • Plan Free – bez opłat (do 5 ścieżek automatyzacji i 250 wykonań miesięcznie),
  • Plan Growth – od 39 $ miesięcznie (do 50 ścieżek automatyzacji i 10 000 wykonań),
  • Plan Business – od 79 $ miesięcznie (do 100 ścieżek automatyzacji i 30 000 wykonań),
  • Plan Enterprise – od 159 $ miesięcznie (nielimitowana liczba ścieżek automatyzacji i do 100 000 wykonań).
  • Plan Enterprise+ – od 499 $ miesięcznie (nielimitowana liczba ścieżek automatyzacji i wykonań).

Podane ceny obowiązują przy płatności za rok z góry.

Strona internetowa: www.automate.io

4. IFTTT (If This, Then That)
 

Rys. 9. Strona główna IFTTT. Źródło: www.ifttt.com


FTTT umożliwia tworzenie połączeń między aplikacjami i ich automatyzację, jednak ogranicza się do ścieżek jednoetapowych (choć umożliwia łączenie warunków czy definiowane kilku akcji dla tego samego triggera), nazywanych Appletami. IFTTT nie sprawdzi się więc do tworzenia wieloelementowych, złożonych ścieżek automatyzacji, z kolei może być dobrym uzupełnieniem innego narzędzia (np. takiego jak Zapier) dla prostych połączeń, ponieważ jest rozwiązaniem darmowym i nie nakłada żadnych limitów liczby automatyzacji czy wykonań. Jako że IFTTT jest rozwiązaniem open source, możesz samodzielnie stworzyć zupełnie nowy Applet, który będzie rozwiązywał Twój konkretny problem.

Cennik:

  • IFTTT jako oprogramowanie do budowania prostych ścieżek automatyzacji w ramach różnych aplikacji i urządzeń jest darmowy, z kolei wersja dedykowana przedsiębiorstwom wymaga indywidualnego wycenienia.

Strona internetowa: www.ifttt.com

5. n8n
 

Rys. 10.


N8n jest rozwiązaniem typu open source i przez to również darmowym. Aplikacja służy do synchronizacji danych pochodzących z różnych źródeł i daje możliwość automatyzacji procesów oraz interakcji między różnymi aplikacjami. 

Cennik:

  • Korzystanie z n8n jest darmowe.

Strona internetowa: www.n8n.io

Grupa C
Aplikacje automatyzujące konwersacje (czatboty)

Trzecią grupą rozwiązań są aplikacje umożliwiające tworzenie zautomatyzowanych ścieżek komunikacji, czyli czatboty. Możliwość konstruowania czatbotów oferują wszystkie programy klasy marketing automation. Płatne plany aplikacji stricte konwersacyjnych są zazwyczaj tańsze niż subskrypcja kompleksowych rozwiązań do automatyzacji procesów marketingowych w pełnej wersji, jednak przed zakupem warto bardzo dobrze przyjrzeć się ofercie zarówno jednych, jak i drugich, a następnie jasno zdefiniować nasze potrzeby biznesowe. Innymi słowy – powinniśmy określić, czy potrzebujemy wyłącznie czatbota (wtedy warto skupić się na aplikacjach konwersacyjnych), czy też przydadzą nam się także inne funkcjonalności (w tym przypadku powinniśmy uwzględnić aplikacje marketing automation) oraz jak bardzo złożonych rozwiązań automatyzacji konwersacji potrzebujemy. Wśród wszystkich aplikacji automatyzujących konwersacje osobną podkategorię stanowią czatboty dedykowane dla Messengera. 

1. Drift.com
 

Rys. 11. Strona z cennikiem Drift. Źródło: www.drift.com/pricing/


Drift to platforma marketingu konwersacyjnego, która umożliwia komunikację z użytkownikami poprzez live czat, personalizacj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy