Dołącz do czytelników
Brak wyników

82% polskich sprzedawców oferuje płatności e-payment - badanie idealo z komentarzem eksperckim Przelewy24

Artykuł | 13 września 2016 |
214
Według raportu „E-commerce w Polsce 2016” przygotowanego przez Gemius dla e-Commerce Polska, dla połowy Polaków dostęp do różnych form płatności jest jednym z ważnych kryteriów, którymi kierują się podczas wyboru sklepu internetowego. Nic dziwnego – tego typu mnogość sprawia, że zaufanie klientów do sprzedawców znacznie wzrasta. Jak można dowiedzieć się ze wspomnianego raportu, 29% polskich konsumentów wciąż unika zakupów w Internecie właśnie z obawy o bezpieczeństwo płatności.

Według raportu „E-commerce w Polsce 2016” przygotowanego przez Gemius dla e-Commerce Polska, dla połowy Polaków dostęp do różnych form płatności jest jednym z ważnych kryteriów, którymi kierują się podczas wyboru sklepu internetowego. Nic dziwnego – tego typu mnogość sprawia, że zaufanie klientów do sprzedawców znacznie wzrasta. Jak można dowiedzieć się ze wspomnianego raportu, 29% polskich konsumentów wciąż unika zakupów w Internecie właśnie z obawy o bezpieczeństwo płatności.

POLECAMY

Naprzeciw oczekiwaniom tego typu sceptyków wychodzą płatności e-payment, które gwarantują szybkie i bezpieczne przekazanie pieniędzy do sklepu. Rozwiązanie to cieszy się największą popularnością wśród polskich konsumentów – wybierane jest przez 59% z nich, co ponad dwukrotnie przewyższa odsetek zwolenników tradycyjnego przelewu. Jednak czy idzie to w parze z możliwościami oferowanymi przez polskie sklepy internetowe?Porównywarka cen idealo.pl sprawdziła, ilu sprzedawców z Polski* honoruje płatności e-payment oraz którzy oferenci są najczęściej przez nich wybierani. O komentarz do wyników badań zespół idealo poprosił Igę Mrowińską, PR & Marketing Specialist w Przelewy24 – jednym z wiodących systemów płatności internetowych na polskim rynku.
 

E-payment w 82% polskich sklepów

Powodów, dla których konsumenci tak chętnie korzystają z płatności elektronicznych jest wiele. „Transakcja zakupowa online realizowana za pośrednictwem e-payment trwa kilka sekund, przeprowadzić ją można na ok. 200 różnych sposobów, w dowolnym miejscu i czasie oraz przy użyciu każdego urządzenia mającego łączność z Internetem”, tłumaczy ten fenomen Iga Mrowińska. „Nic dziwnego, że konsumenci chcą z takich udogodnień korzystać i wręcz wymagają dostępności e-payment w sklepach online, w których kupują”, dodaje ekspertka z firmy Przelewy24. Z badań idealo wynika jasno, że polscy sprzedawcy rozumieją te potrzeby – aż 82% z uwzględnionych w analizie sklepów oferuje możliwość płatności e-payment swoim klientom.

Wygoda dla klientów nie jest jednak jedynym powodem, dla którego polscy sprzedawcy nawiązują współpracę z serwisami e-payment. Zdaniem rozmówczyni idealo, powinien to już być standard, który jest w stanie zwiększyć także popularność sklepu. „Sprzedawcy chcący wyróżnić się na tle konkurencji, muszą otworzyć się na potrzeby kupujących i, co oczywiste, zademonstrować gotowość do sprostania ich wymaganiom”. Dla sklepów internetowych e-payment może być jednak również znacznym udogodnieniem przy realizacji zamówień: „Z drugiej strony, system obsługi płatności online jest ułatwieniem i stanowi wygodne rozwiązanie organizacyjne dla samych sprzedawców. Środki księgowane są na koncie merchantów bezzwłocznie, a dzięki fakturom i raportom mają oni wgląd do rejestru transakcji. Co istotne, różnorodne i nowoczesne metody płatności online wspomagają działania marketingowe sklepów i niejako aktywizują klientów. Korzyści są więc obopólne”, podsumowuje Iga Mrowińska.

Podobnie jak w przypadku korzystania z ulubionych marek lub usług poszczególnych sklepów, wielu użytkowników jest przywiązanych również do jednego oferenta e-payment. Sklepy pragnące zapewnić swoim klientom spełniający ich oczekiwania serwis nie powinny zatem ograniczać się do współpracy z jednym systemem płatności online. Dzieje się tak jednak aż w połowie (53%) zbadanych przez idealo sklepów. W 20% przypadków konsument może wybierać wśród dwóch oferentów szybkich płatności, zaś odsetek sprzedawców współpracujących z trzema lub większą ilością systemów e-payment wynosi już tylko 11%. Rekordzistą jest jeden ze stu zbadanych przez idealo sklepów, który swoim klientom umożliwia płatności e-payment za pośrednictwem aż sześciu operatorów. Oferta płatności e-payment wraz z rozwojem e-commerce nad Wisłą jest bowiem aktualnie bardzo szeroka.
 

Najpopularniejsi operatorzy e-payment

Polski rynek cechuje bardzo szeroka i różnorodna oferta wielu operatorów e-payment. Wśród nich wciąż przodują zagraniczne firmy, które obsługują 74% z wszystkich płatności tego typu oferowanych przez polskie sklepy internetowe, podczas gdy rodzimi operatorzy to jedynie pozostałe 26%. „Usługi oferowane przez firmy z kapitałem polskim i zagranicznym nie różnią się od siebie na tyle znacząco, żeby klienci – przynajmniej w większości – zwracali na to uwagę podczas robienia zakupów online”, zaznacza Iga Mrowińska. Zdaniem ekspertki Przelewy24, kłopoty mogą zacząć się w przypadku konieczności przeprowadzenia procesów reklamacyjnych i komunikacji z oferentem. „Dochodzi tu kwestia zwiększonego zaufania klientów do marek polskich nad zagranicznymi i tendencja do wspierania rodzimych firm”, dodaje rozmówczyni idealo.

E-payment-w-polskich-sklepach-internetowych

Najpopularniejszym z operatorów e-payment jest PayU, który realizuje płatności w 48% z uwzględnionych w analizie idealo sklepów. Serwis ten należy do grupy Naspers i ze swoim produktem jest obecny w 16 krajach w Europie, Azji, Ameryce Łacińskiej i Afryce. W Polsce PayU znany jest użytkownikom w dużej mierze dzięki przynależności do Grupy Allegro. Operator ten oferuje konsumentom możliwość szybkiego przeprowadzenia przelewów tradycyjnych i elektronicznych, jak również płatności kartą bez konieczności posiadania konta użytkownika w serwisie PayU. Konsumenci, którzy się na nie zdecydują, mogą jednak korzystać z wielu funkcji takich jak płatności za pośrednictwem aplikacji, podczas rozmowy telefonicznej lub zlecenie płatności cyklicznej za rachunki lub inne regularne opłaty.

Drugie miejsce wśród najczęściej wybieranych przez polskie sklepy serwisów zajmuje PayPal, dostępny jako metoda płatności w 37% najpopularniejszych sklepów współpracujących z idealo. Jedną z jego największych zalet bez wątpienia jest szeroki zasięg – serwis ten umożliwia dokonywanie płatności w wielu krajach i w każdej walucie. Oprócz zakupów usługa ta może służyć także do przekazywania pieniędzy znajomym i rodzinie – w tym celu wystarczy podanie adresu e-mail innej osoby posiadającej konto PayPal. Żeby móc z niego skorzystać, należy bowiem posiadać rzeczony profil użytkownika z przypisanym do niego kontem bankowym lub kartą kredytową. Nie należy się tego obawiać – serwis ten przykłada dużą wagę do bezpieczeństwa transakcji i umożliwia szybkie odzyskanie środków w przypadku oszustwa ze strony sprzedającego, jak i kupującego. W niektórych ze zbadanych przez idealo sklepów ta forma płatności obsługiwana jest przez inne systemy, takie jak na przykład Przelewy24.

Kolejne miejsce należy do naszego rodzimego polskiego serwisu e-payment. Transakcje dokonywane za pośrednictwem Przelewy24 są dostępne w 17% sklepów współpracujących z idealo. System ten oferuje aż 200 różnych metod płatności, co stanowi najbogatszą ofertę na rynku. Wśród nich wymienić warto usługi takie jak automatyczne przelewy, płatności mobilne BLIK, system obsługujący połączenia głosowe IVR lub funkcję OneClick bez konieczności zakładania konta w serwisie Przelewy24. Oprócz tego oferowane są również płatności cykliczne i systemy ratalne. Firma Przelewy24...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy