Twoja twarz brzmi… jak niepewność, czy mogę jej użyć

Prawo w marketingu

Dzisiaj o tym, jak to jest z wykorzystaniem wizerunku – kiedy możesz użyć czyjegoś zdjęcia lub filmu, a kiedy lepiej tego unikać. I co zrobić, żeby czuć się z tym pewnie i bezpiecznie.

Co nie jest wizerunkiem, a co nim może być

To ważne, bo nie wszystko, co widzisz, jest wizerunkiem człowieka. Na przykład, jeśli widzisz na ekranie jakiś obiekt z twarzą (buzię widzę w tej tęczy albo Dawida Podsiadło w toście) – to nie jest osoba i „problemu” wizerunku nie ma. Wizerunek mają ludzie, a nie obiekty. Podobnie maskotka czy zwierzę też nie ma wizerunku – co oznacza, że możesz sobie używać jej i jego wizerunku bez szukania zgody. To dotyczy choćby memów z małpą nosaczem – akurat małpy o zdanie pytać nie musimy.

POLECAMY

Zazwyczaj, gdy myślimy o wizerunku, myślimy o twarzy. I faktycznie, w większości przypadków wizerunek będzie kojarzył się z buzią. Ale to nie zawsze tak jest! Są osoby, które rozpoznasz, nawet jeśli nie widzisz ich twarzy. Może to być przykładowo dzięki:

  • specyficznemu sposobowi ubierania się (koszulka z Batmanem czy czerwone włosy);
  • charakterystycznej budowie ciała (poruszanie się na wózku);
  • jakiemuś charakterystycznemu tatuażowi (wt...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy