Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności

1 lutego 2018

Trendy w marketingu online 2017/ 2018

223
Początek roku 2018 to dobry moment, by bliżej spojrzeć na zmiany, jakie czekają na nas w najbliższych 12 miesiącach i odpowiednie się do nich przygotowanie. To też dobry czas by rzucić okiem wstecz na 2017 i podsumować co wydarzyło się na rynku, jakie trendy go zdominowały, a które okazały się tylko modnymi hasłami. Eksperci od online marketingu ShopAlike.pl podzielili się z nami swoją opinią dotyczącą trendów w 2017 i prognozą na 2018.

Gabriele Alberto, Head of SEA

POLECAMY

Które trendy w SEA zdominowały 2017r?

Sztuczna inteligencja była bez wątpienia największym tematem roku. Po tym jak koncentrowaliśmy się na wyszukiwaniach mobilnych rok wcześniej, decyzja Google’a o zainwestowaniu dużych środków w machine learning i automatyzację dała rynkowi możliwość przeformułowania myślenia o SEA. Mały przykład: ugruntowana, niekwestionowana i niezbędna praktyka testowania reklam w A/B testach nagle okazała się być nieco staroświecka w obliczu nowej bardziej zaawansowanej maszynerii Google’a będącej w stanie dopasować samodzielnie najlepszą reklamę do danego użytkownika.

Które trendy miały zdominować 2017r., ale okazały się tylko modnymi hasłami?

Nic szczególnego nie przychodzi mi do głowy, ale mogę tu wspomnieć, co szczególnie mnie zawiodło: miałem duże oczekiwania co do Smart Display Campaigns (narzędzia pozwalającego automatyzować kampanie w Google Display Network). Zaraz po uruchomieniu miało ono jednak dość ograniczoną liczbę funkcjonalności i tak na prawdę nie pomagało rozwiązać kwestii automatyzacji. Zobaczymy jednak, czy Google’owi uda się to naprawić w przyszłości!

Którymi trendami w 2018r. jesteś najbardziej podekscytowany?

Na rynku sporo mówi się o wyszukiwaniu głosowym, które wydaje się być następnym dużym tematem, do którego trzeba będzie się dostosować. Osobiście uważam jednak, że największa zmiana na rynku będzie się wiązać ze sposobem, w jaki pracują osoby odpowiedzialne za SEA: dzięki dużo większej i efektywnej automatyzacji, będą mogły skoncentrować się na skalowaniu kont oraz wypracowywaniu strategii. Mam też duże oczekiwania odnośnie Google Attribution, nowego narzędzia, które pozwoli nam na lepsze zrozumienie przyczyn stojących za konwersją.

Elena Polit, Head of Facebook/Affiliate/Display

Które trendy w marketingu na Facebooku zdominowały 2017r?

Dynamiczne reklamy produktowe na potrzeby re-marketingu i prospect marketingu

Ten format pozwala sklepom z dużym asortymentem na promocję ich całego katalogu na Facebooku, a także na dotarcie do odpowiednich użytkowników w odpowiednim czasie, bez konieczności tworzenia specjalnych grafik. Dynamiczne reklamy będą tworzone zgodnie ze ścieżką, którą przebył użytkownik, dzięki czemu możliwe będzie targetowanie do tych z nich, którzy tylko odwiedzili daną stronę, zobaczyli dany produkt, lub dokonali zakupu. To świetne narzędzie do upsellingu!

Mobile First

Według danych Facebooka, z reklamy mobilnej pochodziło 88% jego przychodów reklamowych w 3 kwartale 2017r. To oczywiście olbrzymi udział, pokazujący ogromną popularność i dynamiczny wzrost tej formy w ostatnich latach.

Reklama wideo

Wzrost popularności urządzeń mobilnych to czynnik całkowicie związany z wideo. Wideo na Facebooku było w zeszłym roku wszędzie, a zważywszy na jego potencjał angażujący, nie dziwi, że marki coraz częściej korzystają z niego w swoich strategiach marketingowych.

Gorączka czatbotów

Pojęcia takie jak “machine learning”, czy “sztuczna inteligencja” były w 2017r. odmieniane przez wszystkie przypadki, nie wspominając już o olbrzymim wsparciu, jakie boty w Messengerze otrzymały podczas ostatniej konferencji Facebooka - F8.

Które trendy miały zdominować 2017r., ale okazały się tylko modnymi hasłami?

Testy porównawcze

Facebook wprowadził Testy Porównawcze w Menedżerze Reklam, czym wprawił w zachwyt całą branżę. Narzędzie, które umożliwia testowanie różnych wersji reklam, miało pomóc reklamodawcom zrozumieć, jak ich poszczególne aspekty wpływają na efektywność kampanii. Niestety okazało się, że Facebook wybiera zwycięzców wyłącznie na podstawie najniższego wskaźnika ‘cost per result’. Jako, że nie pozwala to na podjęcie rozstrzygających decyzji, niestety przyjdzie nam jeszcze poczekać na dalszy rozwój tego narzędzia.


Reklama w Facebook Live

W lutym 2017r. Pojawiły się pogłoski, że Facebook planuje uruchomić breaki reklamowe w stylu TV w transmisjach na żywo. Jednak dopiero w grudniu firma ogłosiła plany testów formatu pre-roll. Jako, że główny rywal Facebooka w branży wideo - YouTube- oferuje twórcom 55% udział w wygenerowanych przychodach z reklamy, twórcy oczekiwali podobnej oferty monetyzacji również od Facebooka. Na tę chwilę breaki reklamowe będą dostępne od stycznia w USA, a europejskim reklamodawcom przyjdzie jeszcze na nie poczekać.

Którymi trendami w 2018r. jesteś najbardziej podekscytowana?

Zmiany w algorytmie news feeda

Mark Zuckerberg ogłosił niedawno, że Facebook planuje zmiany w algorytmie news feeda, które będą faworyzować posty o większym zaangażowaniu kosztem marek i wydawców. Reklamodawcy powinni się przygotować na wzmocnienie wagi postów prywatnych użytkowników, a także tych, pod którymi pojawią się długie, jakościowe komentarze i odpowiedzi; ponadto wzrost wagi treści wideo i contentu o wysokiej jakości, wzrost znaczenia Messengera oraz wyższe ceny za reklamy w ogóle.

Reklamy w formie kolekcji i układ styl życia

W ubiegłym roku Facebook testował układ styl życia w reklamach w formie kolekcji. Według Facebooka ten nowy format ma pomóc przenieść tradycyjne katalogi produktów  na telefony komórkowe i umożliwić użytkownikom ich wygodne przeglądanie w atrakcyjnej formie. W październiku 2017r. reklamodawcom udostępniono nowy format do testów.

Dynamiczna optymalizacja kreacji

Pod koniec roku Facebook wprowadził dynamiczną optymalizację kreacji dla wszystkich celów reklamowych. Celem DCO (Dynamic Creative Optimization) jest zwiększenie zwrotu z inwestycji w reklamę, dzięki automatyzacji procesu doboru najlepszych obrazków, tytułów i wiadomości do wybranej...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy