Instytut
Badań nad Gospodarką Rynkową przygotował raport poświęcony zjawisku szarej
strefy w Polsce. Według prognoz Instytutu, szara strefa
w bieżącym roku stanowi nieco ponad 19 procent PKB, a efekty jej istnienia są
odczuwalne przez wszystkich uczestników życia gospodarczego.
POLECAMY
Szara strefa obecna jest we
wszystkich gospodarkach na świecie, a jej efekty odczuwalne są zarówno przez
administrację państwową jak i podmioty gospodarcze – budżet państwa nie
uzyskuje części należnych mu podatków,
a przedsiębiorcy muszą zmagać się z nieuczciwą konkurencją. Tracą również osoby
pracujące w szarej strefie, która nie gwarantuje takich podstawowych benefitów,
jak ubezpieczenia społeczne czy emerytalne. Ponadto szara strefa przyczynia się
do tego, że niektóre dobra i usługi nie spełniają standardów określonych w
przepisach.
Z raportu „Szara strefa w polskiej gospodarce w 2015 roku” wynika, że może ona również pozytywnie oddziaływać na gospodarkę. Przykładem są osoby o najniższych kwalifikacjach, które dzięki szarej strefie mają możliwość uzyskiwania dochodów, dzięki czemu zawęża się obszar ubóstwa i odciążają się wydatki państwa na pomoc społeczną. Co więcej, osoby te zarobioną na czarno gotówkę wydają w ramach legalnej gospodarki.
Według obliczeń IBnGR wartość szarej strefy w Polsce jeszcze w tym roku będzie wynosiła 372 miliardy złotych. Oznacza to, że od 2011 roku wzrosła o 34 miliardy. Prognozy wskazują, że stanowi ona nieco ponad 19 procent PKB.
Do głównych przyczyn prowadzenia działalności w szarej strefie zaliczają się: wysokie podatki, skomplikowany system podatkowy, nadmierne regulacje w gospodarce, a także niesprzyjające przedsiębiorcom prawo. Szara strefa obecna jest w wielu obszarach – budownictwie, handlu, rolnictwie i różnego rodzaju usługach – od produkcji odzieży, przez handel przygraniczny, po usługi sprzątania.
Szara strefa to duży problem dla biznesu, ponieważ niszczy rynek i przyzwyczaja konsumentów do nierealnych stawek za usługi. Dlatego też firmy takie jak HOJO Clean muszą zmagać się z jednej strony z nieuczciwą konkurencją, a z drugiej strony edukować rynek i przekonywać klientów do rozwiązań droższych, ale i w efekcie bezpieczniejszych. W branży związanej ze sprzątaniem nadal wiele osób działa w szarej strefie, choć odsetek ten jest niższy w usługach typu B2B. Wpływa na to wyższa jakości us...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!