Świat e-commerce to klub z wieloma wygodnymi fotelami, każdy kryje też pułapkę. Który zatem wybierasz?

Temat numeru

Handel w sieci to – poza naturalnymi decyzjami o produktach, docelowych grupach, metodach dotarcia do nich i obsłudze klienta – także wybór technologii, na której będzie bazować Twój biznes. W tym artykule przybliżam Ci trzy najbardziej popularne podejścia do handlu w sieci.

Trzy główne podejścia do e-commerce pod względem technologii

Każdy człowiek inaczej podchodzi do prowadzenia biznesu. Moim zdaniem pytanie o model biznesowy to także pytanie o to, kim jesteś i po co prowadzisz e-commerce. W grę wchodzą takie elementy, jak stosunek do niezależności i nastawienie na krótki lub długi termin. Zazwyczaj mają one wpływ na Twoje decyzje w zakresie wyboru platformy technologicznej.

POLECAMY

Duże portale – tzw. marketplace’y

Oto wybór dla tych, którzy myślą o zyskach w krótkim terminie. Mam na myśli osoby, które nie chcą angażować się w rozwijanie własnej marki. Jeśli kierujesz się głównie łatwością uruchomienia sprzedaży – to coś dla Ciebie!

Większość z nas, nawet nie sprzedając, zna te systemy od strony kupującego. Allegro, Amazon, Shopee – to naturalne miejsca łączenia popytu i podaży. W tym otoczeniu sprzedający są skłonni zgodzić się na ograniczenia i warunki narzucane „z zewnątrz”, przez operatorów, w zamian za łatwość obsługi technicznej i dostęp do popytu.
 


Jeśli chcesz po prostu sprawdzić, czy dane produkty mogą budzić zainteresowanie, to w szybki i tani sposób możesz wystawić je w takim miejscu – to kapitalna sprawa, bo bez konieczności tworzenia szablonów i nauki „dużych” aplikacji. Klienci zaś tu mają znany interfejs zakupowy i sprawdzone kroki do finalizacji zakupu. To wymarzona sytuacja!

Jednak zarówno Ty, jak i ja wiemy, że nic nie jest idealne. Sprzedając w ten sposób, szybko odkrywasz wady tego modelu biznesowego.

Zacznijmy od komodyzacji. W takich miejscach sprzedaje się wszystko. Nic dziwnego, że w wielu wypadkach okazuje się, że Twój produkt już tam jest! Najgorsze jednak jest...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy