Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social Media

11 maja 2021

NR 57 (Kwiecień 2021)

Reklama na blogach i vlogach – formaty, selekcja i koszty

0 142

Jak w 2021 r. zabrać się za influencer marketing? Jest na to kilka sposobów. Można skorzystać z agencji reklamowej, domu mediowego, działać samodzielnie, grasując po grupach branżowych na Facebooku lub skorzystać z platformy typu marketplace, która umożliwia samodzielny zakup publikacji sponsorowanych i usług kreatywnych od influencerów. 

Poradnik ten jest pisany z punktu widzenia właściciela platformy ReachABlogger.pl, przez którą zostało zrealizowanych już ponad 16 000 projektów, jest to więc spojrzenie nie do końca obiektywne. 

POLECAMY

Agencja, dom mediowy, grupy dyskusyjne czy platforma?

Jeśli w swoim projekcie potrzebujesz kampanii, która opiera się na unikalnym pomyśle kreatywnym, na szytej na miarę strategii mediowej, jeśli w końcu influencer marketing jest tylko elementem marketing mixu, to wtedy należy udać się do kompetentnej agencji reklamowej lub do domu mediowego. 

Nie ma specjalnej różnicy, czy zwrócisz się do domu mediowego czy agencji – kiedyś tradycyjnie odmienne kompetencje zatarły się na przestrzeni lat walki o klientów i budżety i zakres usług tych podmiotów jest obecnie podobny. Wiele agencji i niektóre domy mediowe kupują też usługi influencerskie przez platformę.

Jeśli natomiast wiesz, że chcesz skorzystać z usług influencerów, to wtedy można rozważyć samodzielne korzystanie z platformy lub zlecić naszym Project Managerom prowadzenie kampanii dla Ciebie za dodatkową, indywidualną opłatą. 

Jeśli stawiasz na samodzielną współpracę z influencerami, możesz również korzystać z dedykowanych grup dyskusyjnych na Facebooku. Pewnie będzie to dla Ciebie dobre rozwiązanie, jeśli chcesz zaznaczyć w tych grupach osobistą aktywność, musisz wykorzystać do tego swój prywatny profil. Pamiętaj jednak, że Twoje projekty stają się wtedy bardziej publiczne, a w przypadku komplikacji przy współpracy łatwo wokół takiego założonego wątku może wywiązać się dyskusja lub nawet kryzys.

Rynek platform do influencer marketingu 

Rynek platform do influencer marketingu jest duży. Ogólna idea ich działania jest podobna – pośredniczą między reklamodawcami a influencerami, umożliwiając im:

  • albo samodzielny zakup publikacji od influencerów (zdecydowana mniejszość),
  • albo współpracę z nimi za pomocą accountów (tak działa większość platform, ale to też wiąże się z większymi kosztami akcji). 

Lista platform do influencer marketingu:
https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-platforms/

Funkcje platform, ich UX, platformy socialowe, które obsługują, mocno się różnią. Inny jest też sposób rozliczania klientów. Niektóre żądają opłat stałych, jak ma to miejsce w platformach SaaS, inne oferują po prostu zasięgi określone liczbami, a nieliczne sprzedają usługi konkretnych influencerów – jak w platformach typu marketplace. Ten młody rynek dynamicznie się z resztą zmienia.

Jak działają platformy do influencer marketingu?

Case study Reach a Blogger

Reach a Blogger jest platformą typu marketplace, działa w dużej mierze podobnie do Allegro. Z tym, że pozycjami do zakupu nie są produkty, a usługi publikacji sponsorowanej świadczone przez influencerów. Kupuje się je od konkretnych influencerów.

Ponad 6500 ofert ma podaną cenę za taką publikację sponsorowaną z uwzględnieniem 15% prowizji platformy, która jest najniższa na rynku i zawsze transparentna.

Główne miejsce na platformie to Katalog ofert. W nim dostępnych jest ponad 6500 ofert influencerów: Blogi webowe, Instagramy, Facebooki, YouTuby, TikToki, Twittery, LinkedIny, Pinteresty, Podcasty i inne. Zasoby katalogu można filtrować według zasięgów, cen za publikację sponsorowaną, tematyki kanału, rodzajów platform social mediowych, statusu influencera na platformie (Gwiazdy, Medium, Micro i Nano), miejsca zamieszkania, systemu operacyjnego na smartfonie i komputerze oraz po płci influencerów. 

Pod każdą z ofert jest umieszczony przycisk Kup teraz i po kliknięciu w niego inicuje się współpracę z influencerem. W skrócie działa to jak w e-commerce, który dodatkowo jest wyposażony w moduł komunikacji z influencerem, moduł ocen po współpracy, moduł moderacji. 

W sumie na platformie jest ok. 2900 ofert blogów webowych, 2200 Instagramów, 1100 Facebooków, ponad 200 YouTubów, 130 TikToków, a także inne platformy jak: LinkedIn, Twitter, Pinterest, Twitch, Snapchat oraz Podcasty. 

Jak wybrać influencerów do współpracy?

Jak wybrać najlepszych influencerów w takiej masie ofert? W tym zadaniu pomagają dwa wskaźniki:

  • Oceny influencerów uzyskane przez nich po wcześniejszych współpracach – podobnie jak to ma miejsce z ocenami sprzedawców na Allegro, które są wyrażone gwiazdkami. 
  • Drugi wskaźnik to scoring, np. nasz autorski RaB Score – ocena atrakcyjności danej oferty zrealizowana przez zespół platformy. Pod uwagę brane są: content, jakość template (w przypadku blogów webowych), pozycja influencera w branży, cena usługi. Rozpoczynając współpracę przez platformę, warto postawić na oferty influencerów z wysoką oceną (5 gwiazdek) i z RaB Score na poziomie 5/10 lub wyższym. 
  • Oczywiście każdy klient ma możliwość przejścia do medium influencera i poza wskaźnikami ocenić potencjał tego medium. Przy podejmowaniu decyzji znaczenie ma cena publikacji, która jest podana dla większości ofert. 

Ceny usług influencerów?

Duży rynek, który tworzy platforma działa w ten sposób, że influencerzy rywalizują nie tylko jakością, kreatywnością i skutecznością, ale również ceną usług. Te ceny są generalnie atrakcyjne i jednocześnie mocno zróżnicowane.  


Platforma ReachaBlogger – przykładowe ceny 

Dla przykładu na platformie są 63 oferty na Instagramie, które mają powyżej 100 000 followersów oraz kosztują poniżej 500 zł netto za publikację sponsorowaną, 61 ofert na TikToku, 40 ofert na Facebooku oraz 162 blogi webowe o tych parametrach cenowych i zasięgowych. 

Można również zapraszać influencerów do współpracy barterowej. 

Jakie cele marketingowe i biznesowe może realizować influencer marketing? 

Przystępując do projektu, warto zastanowić się, jakie cele ma realizować akcja. Influencer marketing to brand i product awareness, stymulacja sprzedaży, rekomendacje i opinie znajdowane w wyszukiwarce Google, reakcje w social mediach, link building w SEO oraz traffic. To szeroka paleta korzyści. Planując działania, warto dobrać typy mediów społecznościowych do poszczególnych celów. A przy analizie działań, umiejętnie je zliczyć. 

Dla przykładu stymulacja sprzedaży ad hoc to przede wszystkim Instagramy, YouTuby, TikToki. Market...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy