Przyszłość należy do Turkusu: Marketing 5.0 jako narzędzie budowania silnej marki

Marketing a wizerunek marki

Kiedy mówimy o przyszłości zarządzania i marketingu, rzadko padają terminy „turkusowe zarządzanie” oraz „Marketing 5.0”. A szkoda, gdyż jedno i drugie bardzo się łączy. Przekonamy Was do tego w poniższym artykule.

Współczesny biznes coraz mocniej skupia się na kwestii dobrobytu wspólnego, co wpływa na postrzeganie zarówno organizacji, jak i jej relacji z klientami. Przyjrzyjmy się bliżej temu, jak te dwa obszary wzajemnie się uzupełniają i jak mogą wpłynąć na budowanie silnej marki.

POLECAMY

Zarządzanie turkusowe: 
co to jest? Czy to fanaberia? 

Termin „turkusowe zarządzanie” pochodzi od modelu wprowadzonego przez psychologa Clare Gravesa, a następnie rozwiniętego przez Frederica Laloux w książce Przyszłość organizacji. Organizacje turkusowe stawiają na samoorganizację, dążą do rozwoju holistycznego i skupiają się na dobrobycie wspólnym.
Zarządzanie turkusowe przekłada się na wizerunek firmy, tworząc markę, która jest postrzegana jako humanistyczna, etyczna i skoncentrowana na zrównoważonym rozwoju. Jest to kluczowe w kontekście trendów konsumenckich, gdzie coraz większe znaczenie ma odpowiedzialność społeczna. 
Jest to jednak trudne w dzisiejszej rzeczywistości, gdy przełożymy to na praktykę i powiemy, że od dziś w firmie:

  • nie mamy w sprzedaży prowizji za sprzedaż i likwidujemy wszelkie targety;
  • znamy pensję wszystkich pracowników łącznie z Zarządem;
  • zespoły zatrudniają i zwalniają;
  • mamy system, w którym sami wypracowujemy coroczne podwyżki;
  • cele są wyznaczane od dołu poprzez OKR, a nie od góry poprzez KPI;
  • dajemy klientom pełną swobodę, mogą wypowiedzieć umowę, nie ma gwiazdek, dajemy gwarancję satysfakcji albo zwracamy wszelkie opłaty, jakie pobraliśmy (np. wyobraźmy sobie, że sprzedając auto, klient może je zwrócić po miesiącu i zwracamy mu 100% tego, co zapłacił).
     

W książce Turkusowe rewolucje opisujemy, że nie jest to łatwa droga, a nasza edukacja oparta na pruskim modelu nauczania zupełnie tego nie ułatwia. Niemniej jednak warto podejmować takie próby, gdyż mogą zbudować trwałą przewagę strategiczną firmy. 
Trudności, z jakimi możesz się mierzyć, gdy obierzesz tę drogę, to:

  1. Zbyt duże zaufanie do autonomii pracowników – turkusowe podejście daje pracownikom duże pole do samodzielnego podejmowania decyzji, co ma na celu zwiększenie ich zaangażowania i poczucia odpowiedzialności za pracę. Jednak nie każdy pracownik jest gotowy do takiej autono...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy