Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing

17 czerwca 2020

NR 52 (Czerwiec 2020)

Platforma Medium, czyli gdzie się chwalić contentem?

86

Jeżeli content jest królem, to sztuka dzielenia się nim z szerszą publicznością – królową, jeśli nie boginią. Jako etatowi contentowcy uwielbiamy treści – mamy sto pomysłów na ich tworzenie i dopracowanie w taki sposób, aby współgrały ze strategią marki, wpływały na poprawienie jej wizerunku oraz budowały trwałe relacje z potencjalnymi i obecnymi klientami czy partnerami.

Często jednak o ostatnim „ogniwie”, które de facto jest przecież najważniejsze, zapominamy. Skupiamy się na tym, żeby treść była ciekawa, merytoryczna, profesjonalna i… już. Jak jednak (a przede wszystkim gdzie) chwalić się przygotowanymi publikacjami tak, aby zdobyły jeszcze szersze zasięgi i zostały odnalezione przez nowe grono czytelników? 

POLECAMY


Medium, czyli po co to komu?


Z historycznego punktu widzenia Medium to platforma założona w 2013 r. przez byłego CEO Twittera – Evana Williamsa. Jej zadaniem było stworzenie społeczności blogerów w przestrzeni umożliwiającej im dzielenie się przygotowywanymi treściami – nawet jeśli zostały one opublikowane przez autora nieco wcześniej w innym miejscu. Omawiane narzędzie pozwala na opublikowanie zupełnie nowego postu lub na zaimportowanie przygotowanego w przeszłości materiału z oryginalnego miejsca publikacji. Teksty mogą zostać urozmaicone przez grafiki, filmy, gify i wszystko, co tylko twórcom się zamarzy. Medium wprowadziło także wiele opcji formatowania tekstu, dzięki czemu treści zyskują na warstwie wizualnej, a co za tym idzie – na zaangażowaniu czytelników. 

Medium – dlaczego warto?

  • nie musisz tworzyć nowych treści (ale oczywiście możesz)  – wystarczy skorzystać z opcji Import i wgrać wcześniej opublikowane artykuły,
  • dzięki platformie masz okazję do zdobycia nowego grona czytelników – co więcej, mogą oni rekomendować Twoje publikacje dalej i pomóc Ci w pozyskaniu jeszcze większej Iiczby osób zainteresowanych Twoimi treściami,
  • możesz połączyć Medium z Facebookiem oraz Twitterem – i dać znać Twoim wiernym czytelnikom, że od tej chwili mogą śledzić Twój warsztat pisarski na nowej platformie,
  • analiza zaangażowania czytelników w prezentowane treści jest na Medium niezwykle prosta w obsłudze; ponadto masz okazję sprawdzić nie tylko to, ile razy dany post został wyświetlony, ale też ile razy został doczytany do końca!

Przy każdym materiale platforma wyświetla użytkownikom czas, który jest potrzebny na zapoznanie się z daną publikacją. Istnieje także opcja wgrania grafiki głównej (tzw. coveru) oraz dodania maksymalnie pięciu tagów do każdego wpisu. Czytający mają możliwość rekomendowania innym najciekawszych ich zdaniem materiałów poprzez „aplauz” (działający podobnie jak „like” w innych social mediach) oraz zapisania tekstu do przeczytania w późniejszym terminie. Użytkownicy mogą także udostępnić wybrane artykuły na Twitterze i Facebooku. 

Rys. 1. Rekomendacje i zapisywanie artykułów

Narzędzie pozwala także na stworzenie profili firm, na których mogą być publikowane teksty własne przedsiębiorstw. Ciekawym jest także fakt, że materiały mogą zamieszczać sami pracownicy-autorzy, a także – za zgodą osoby zarządzającej kontem organizacji na Medium – podpinać je pod profil firmy. Medium w swojej najprostszej formie jest platformą bezpłatną. Istnieje jednak możliwość wykupienia subskrypcji pozwalającej na rozszerzenie dostępnych w narzędziu funkcji – tj. czytanie artykułów premium, oznaczenie interesujących rzeczy do przeczytania w późniejszym terminie oraz komentowanie na bieżąco wprowadzanych przez portal funkcji. Wciąż nie jesteś przekonany? W takim razie zerknijmy na statystyki. Wedle danych wygenerowanych przez narzędzie SimilarWeb w okresie od października 2018 r. do marca 2019 r. portal Medium został odwiedzony łącznie ponad 220 milionów razy. Uwierz mi, to naprawdę imponującą liczba. Czy Medium jest więc idealnym narzędziem do pozyskiwania nowego grona odbiorców publikowanych treści? Zdecydowanie tak! Tym bardziej, jeśli tworzysz materiały w języku angielskim (chociaż autorów polskojęzycznych też znajdziemy tam wielu).

Brzmi super – ale jak używać tej platformy?


Proces edycji artykułów jest niezwykle intuicyjny. Jak jednak się do niego zabrać? Przyjrzyjmy się temu tematowi od podstaw.

1. Założenie konta


O ile posiadanie konta na Medium nie jest niezbędne do przeglądania zamieszczanych na portalu treści, tak w przypadku chęci publikacji musisz dokonać rejestracji. Możesz zrobić to na dwa sposoby:

  • Logując się przy pomocy Twittera lub Facebooka – bardzo wygodne wyjście z „rejestracyjnej” sytuacji, ponieważ Twoi „znajomi” od razu staną się Twoją contentową publiką i nie będziesz musiał budować grona czytelników od zera. Co więcej, Medium zaimportuje też Twoje zdjęcie profilowe dostępne w social mediach, przez co zaoszczędzisz nieco czasu.
  • Uzupełniając kolejne etapy logowania krok po kroku – jeżeli zdecydujesz się na skorzystanie z tej opcji, też będziesz miał okazję do nawiązania kontaktu z czytelnikami znanymi Ci z innych social mediów – wystarczy w zakładce Ustawienia dodać link do wybranych portali.

Ważne!

Polecam wgranie zdjęcia i uzupełnienie opisu swojej osoby. Pokaż, że za danymi treściami stoi prawdziwy człowiek z krwi, kości i pasji do słowa pisanego. To po pierwsze, pozytywnie wpłynie na zaangażowanie czytelników, a po drugie, nie wymaga wiele pracy – w końcu na opisanie sylwetki autora masz tylko 160 znaków.

 Rys. 2. Uzupełniony opis autora na platformie Medium


2. Pisać czy importować – oto jest pytanie


Jak już zostało wcześniej wspomniane, na Medium można napisać tekst od zera (Write a story) lub skorzystać z opcji Import a story i pochwalić się materiałem opublikowanym wcześniej w innym miejscu.

Rys. 3. Importowanie i pisanie historii od podstaw

Korzystając z tej drugiej opcji, warto pamiętać o kilku zasadach:

  • odczekaj kilka tygodni, zanim wgrasz na Medium opublikowany gdzieś indziej tekst; w ten sposób unikniesz problemów z duplikowaniem treści, 
  • pamiętaj, że importując dany post, musisz mieć do niego wszystkie niezbędne prawa autorskie (nie importuj wpisów, które nie wyszły spod Twojego pióra, a raczej klawiatury),
  • na dole wpisu Medium automatycznie umieści link, z którego dana treść została wgrana,
Rys. 4. Widok importowania historii
  • po zaimportowaniu publikacji koniecznie ją przejrzyj i popracuj nad nią – zadbaj o aspekty wizualne, dodaj stosowne tagi, ustaw tytuł, podtytuł oraz obrazek główny.
Rys. 5. Podgląd publikacji (ustawienia tytułu, podtytułu, obrazu głównego, tagów)

3. Efekty wizualne


Tworzenie tekstu na platformie jest wybitnie proste i, szczerze mówiąc, trzeba się bardzo postarać, żeby coś w tej kwestii zepsuć. Pisząc materiał, możesz na bieżąco dokonywać jego edycji – boldować wybrane fragmenty, stosować kursywę, dodawać hiperłącza, wyróżniać cytaty oraz powiększać/pomniejszać zaznaczone części, a także publikować komentarze widoczne tylko dla autora tekstu. Na platformie istnieje także, co oczywiste, możliwość wzbogacenia treści o materiały wizualne. Wybór typów contentu do wykorzystania jest w zasadzie nieograniczony.

Rys. 6. Edycja tekstu – pozostałe możliwości

Uwaga!

Tworząc post, pamiętaj o złotej zasadzie, czyli „mniej znaczy więcej”. Nie musisz wykorzystać wszystkich możliwości jednocześnie – podziel...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy